Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. En vanaf nu wordt elk bericht begeleid door een spreuk, al of niet toepasselijk.

1-1-2012, Het afval loopt de spuigaten uit. Dat weet men ook in Amsterdam en Utrecht waar gestaakt werd. Toch hoef je daar niets van te merken als je geen afval meer koopt. Hierover is al geschreven op de vorige weblog.

Afval kan ook elektrisch en geautomatiseerd opgehaald worden. Degenen die langs de nu nog virtuele Rijnlijn wonen zouden gebruik kunnen maken van een afvaltram. In Zürich kent men al jaren een vrachttram die afval ophaalt.

Dit proces kan verder geautomatiseerd worden. Zo wordt afval in Wageningen opgehaald en waarom zou dit niet een elektrische wagen zijn? De chauffeur komt z'n wagen niet meer uit dankzij een beetje discipline.

In mei 2010 aktueel:

In Amsterdam, waar de vuilophalers staakten, worden nu afvalinzamelingspunten ingericht. Dan ga je vanzelf wat minder afval kopen!

Gemeenten zijn verplicht ook plasticafval gescheiden op te halen. Nou, dat zullen ze weten, die miljeuknokkers.

Waren ze net af van het "vuilniszakwerpen", mogen ze nu "plastic herowerpen". En dat zijn er veel, sommige gezinnen zetten 3 volle zakken elke twee weken aan de straat. Want de grootgrutters Albert Hein, C1000, Super de Boer, Lidl en alle anderen verpakken ALLES in plastic. Zelfs een komkommer zit nog in plastic. Campina deed er kort geleden nog een schepje bovenop door de statiegeldfles te doen verdwijnen. Daar zijn ze na protesten gedeeltelijk van terug gekomen. Bij Albert Hein staat de statiegeldfles weer in de schappen. Helaas door de klant genegeerd, er zit regelmatig korting op omdat de melk bijna over de datum is. Men koopt zuivel in kartonnen verpakking.

De gevolgen:

I.p.v. ÉÉN vuilniswagen rijden er ZES van zulke stevige vrachtwaggels door de wijken.

 1- "Gewoon" vuilnis, de kliko hoeft niet getild te worden, elke week.
 2- Oud papier, onregelmatige dozen of zelfs losse stapels, eens in de maand.
 3- "Plastic heroes", handwerk, twee maal per maand.

 4- Onregelmatig, oude kleding, niet zwaar tillen
 5- De glasbak, niet tillen, onregelmatig.
 6- Grof vuil, veel en zwaar tillen, elke week.


Uit de Telegraaf:

AMSTERDAM -  Door de enorme concurrentie tussen afvalverwerkers rijden dagelijks honderden vuilniswagens kriskras op de propvolle wegen door het hele land om hun afval bij de goedkoopste te laten verwerken. (Meer info):

Was de Telegraaf niet een tegenstander van de KM-heffing?

Het meeste afval  kan gewoon voorkomen worden:

1- Bij de meeste natuurvoedingswinkels kun je in ieder geval groente en fruit in papieren zakken kopen. Zelf afwegen, je kunt ook je eigen verpakkingsmateriaal meenemen. O
ok kunnen papieren zakken een aantal malen hergebruikt worden. Liggen al klaar bij de groenteafdeling. Deze zak is al drie keer gebruikt.

Nog een voordeel: In de Renkumse papierfabriek worden waarschijnlijk meer dan 100 mensen ontslagen. Dit papier is weliswaar heel anders dan krantenpapier, maar waarom niet omschakelen? Pas je aan aan de omstandigheden.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

2- Zuivel en dranken in statiegeldflessen. Campina stopte de levering in statiegeldflessen, maar Demeter en lokale biologische boeren leveren nog steeds in glas. Zoals in de gemeente Renkum de biologische boerderij "Veld en Beek", die op diverse plaatsen koelcontainers heeft staan waar je zelf je zuivel kunt ophalen. Per fiets natuurlijk. In de toekomst zouden er zelfs koelcontainers op de stations van de hier voorgestelde Rijnlijn geplaatst kunnen worden.

Maar ook maken sommige webwinkels er een zooitje van. Conrad stuurde twee SD-kaartjes, zo groot als een postzegel in een weliswaar kartonnen doos in A4-formaat.

Voormalig elektronikaleverancier   Dick Best, en andere éénmansbedrijfjes doen de zending met hetzelfde formaat in een envelop, zodat het door de brievenbus kan en de post het mee kan nemen. Scheelt wel iets in energieverbruik. de post komt met de fiets, het distributiecentrum kan per trein bediend worden.

E.e.a wordt nog leuker als blijkt dat deze transportstromen pal naast elkaar liggen. Hier de goedereningang van A.Hein, een container voor oude kleding van Restore (met vrachtwaggel) en een bushalte van dwarsligger Breng, verantwoordelijk voor de sloop van de NBM-tram, waar in 2010 de laatste tramrails uit de Utrechtseweg gesloopt werd.

Iedereen doet boodschappen bij land's grootste oplichter, dus waarom neem je dan niet meteen je daar gekochte afval mee? Dan kan na herstelwerkzaamheden de tram dit meenemen.
Gaat er al een lampje branden?


Redelijke mensen hebben geen god nodig om hen te vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Zij weten dat uit zichzelf.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatkombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.