Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

7-4-2013. Bijna 500 kilo produceert een ieder per jaar. Maar wat gebeurt er met het afval zodra de vuilniswagen de straat uit is? De Duitsers uit Keulen doen het zo:

Na een omlaadstation komt het met een trein bij het vuilverbrandingsstation aan. Hier valt het in een schacht die zo groot is dat er een complete vrachtwagen in verdwijnen kan.

Weer een demonstratie van wat er allemaal per trein vervoerd kan worden. Wageningen, maar vast ook andere gemeenten halen hun afval geautomatiseerd op. In Zürich wordt grofvuil zelfs per tram opgehaald. Als er in dorpen en steden afvaldepots ingericht worden kan dat overal. De gemeente Renkum heeft dergelijke plannen. Maar voorlopig blijft het bij plannen. Voorlopig dus maar afval voorkomen.

De Zwitsers hebben hun afvalinzameling vaak bij een station. Ook bij de smalspoorstations.

Het natransport is dan een eitje.

Heel leuk is de webcam die elke 10 minuten ververst wordt. Vooral op zaterdag levert dat leuke beelden op.

Hierboven het Ökihof Zug. Het begrip Ökihof is een zeer bekend Zwitsers fenomeen. Zoek op Google maar es naar ökihof: Ongeveer 12.600 resultaten.

Ook in Renkum wil men na een hoorzitting over miljeu verschillende afvalstations. Bij het huidige afvalbrengstation, dat niet eens een station is, is het op zaterdag al een drukte van belang. De drukte zal dan ook niet afnemen, maar eerder verspreid worden over de week en gemeente. De congestie blijft.

Wat hier ook goed past is een autosloperij.

Daar ga je wat aan doen. Geef het goede voorbeeld. Dat kun je met je hobby, het modelspoor.En dan niet het als een kip zonder kop de trein rondjes laten draaien, er moet iets te vervoeren zijn. Bv van Arnhem naar Nijmegen en verder. Het hierboven voorgestelde Ökihof, (Hollands Afvalbrengstation dat iedere gemeente kent. Iedere deelnemer kan zijn/haar bijdrage leveren. Zoals dit 7-jarige meisje deed. Voed je ouders op.

We beginnen onderaan, de basis. Zoals je ziet hebben de koppen van de modules vorm van het landschap. Zoals deze van twee jongens.

Een motief voor een modulebaan is afvoer van afval. Zoals je hierboven ziet.

Een ander motief is het vervangen van het stinkende gevaarlijke wegvervoer. Bv voor de Hema of supermarkten.

Zie het beeld van een meerijdende camera.



 

 

 

 

 

 


Bij een afvaldepot hoort ook een persinstallatie die van een auto in één keer een handig pakketje maakt, verkrijgbaar bij (klik op het plaatje voor bestelinfo). Schrootpakketten los leverbaar.

 

 

Zodat je ook kunt zeggen....

Het kan nog veel verder als de spoorwegen eindelijk modulair gaan denken. De volgende stap is de aanvoer van voeding voor de kiosken en Smullers. Dat gaat nu nog per vrachtwaggel en kan ook zo.

Ook dit materieel is verhandelbaar en aan te koppelen aan ander NS-materieel. Bv aan de nieuwe Traxx-lokomotieven.

Een beetje spoorwegmaatschappij zorgt altijd voor compatibiliteit.

Vanuit deze stuurstand kan de machinist de locomotief op afstand bedienen. Om de hiervoor benodigde elektrische signalen over te brengen, moeten alle rijtuigen tussen de locomotief en het stuurstandrijtuig voorzien zijn van stuurstroomkabels. Het rijtuig aan de kant van de stuurstand is voorzien van de voorgeschreven frontseinen, naast de bij alle rijtuigen aanwezige sluitseinen, en een hoorn. Verder is er trek-en-stoot-werk aanwezig. Bij het Beneluxmaterieel zijn dit de normale buffers en schroefkoppeling, en bij het dubbeldeksmaterieel een BSI-koppeling.

Het voordeel van een stuurstandrijtuig is dat de locomotief bij het eindpunt niet naar de andere kant van de trein gerangeerd hoeft te worden. Slechts de machinist loopt naar de andere zijde van de trein. Een trein die is samengesteld uit een locomotief, een stuurstandrijtuig en (meestal) gewone rijtuigen heet een trek-duwtrein. Lees meer:

Het spoorwegmaterieel zelf wordt natuurlijk niet tot een pakketje samengeperst. Onderdelen worden gerepareerd of door nieuwe vervangen. Zoals deze lok die nieuwe motoren krijgt. Tot deze beschikbaar zijn staat de lok opgebokt. Een mooi motief voor treinendomino.

De rijtuigen type ICR zijn vanaf 1977 in totaal vier afzonderlijke bestellingen aangeschaft. De rijtuigen waren bedoeld ter vervanging van verouderd materieel, zoals de rijtuigen plan N en K. Ook de naderende noodzakelijke naderende vervanging van de rijtuigen plan E speelde daarbij een rol. De serie bestaat zowel uit binnenlandse rijtuigen als rijtuigen die ook geschikt zijn voor de inzet in het buurlandverkeer (België, Luxemburg en Duitsland). De rijtuigen zijn gebaseerd op de midenbak van ICM-3 treinstellen. Het draaistel wijkt wel van deze treinstellen af. Deze zijn van het type Y32 dat ook onder de Franse Corail-rijtuigen zit. Van dit type zijn A-, B- en BKD-rijtuigen besteld. In de periode 1980-1988 kwamen de rijtuigen in dienst. Sinds 2000 worden de ICR-rijtuigen gemoderniseerd, waarbij onder andere het interieur wordt vernieuwd en airconditioning aangebracht. Lees meer:

Helaas heeft NS kortgeleden weer nieuwe treinstellen gekocht en ook daar gaat afvalscheiden een nieuw tijdperk in. Men moet echter nog veel leren.

Koffie of thee neem je mee in een thermosfles.

Het zelfde geldt voor je boterhammen, ook die smeer je thuis zelf en neem je mee in een handig trommeltje.

Na station Arnhem Centraal doen de afval-Assistenten ook de andere stations aan waar gescheiden afvalbakken staan. Sinds 2015 staan op steeds meer stations gescheiden afvalbakken. Je vindt ze nu al op Rotterdam Centraal, Breda, Arnhem, Amsterdam Centraal, Alkmaar, Eindhoven en Utrecht Centraal. Op 11 april reizen de assistenten ook mee met de nieuwe Flirt-treinen: de eerste treinen van NS met gescheiden afvalbakken op de balkons.

Goed gescheiden afval is een waardevolle grondstof voor nieuwe producten. Een uitgelezen Metro is een uitgelezen kans voor een nieuwe editie. Ook de jassen van de afvalassistenten zijn gemaakt van duurzame materialen: gerecyclede plastic flesjes. Zelf onderweg afvalscheiden? Kijk dan op ruimtlekkerop.nl (link is external)! Lees meer:

Te beginnen bij het asociaal vervoer. Vandaar dat kinderen dit van jongs af aan moeten leren. Op de modelspoorbaan die ze samen opbouwen. Op diverse Zwitserse stations ligt een afvaldepot bij een station. Hier kun je je afval kwijt en wordt het door de trein afgevoerd. In de toekomst kun je daar ook je pooierbak kwijt die tot een handig pakketje wordt samengeperst om omgesmolten te worden tot spoorwegmateriaal.

Het origineel van dit model is verplaatst van aue naar oberwiesenthal op de fichtelberg spoorlijn. Het wordt gebruikt voor het laden en lossen van vracht, alsook voor het heffen en laden van slak- ken (metaal / ijzer). De trolley is beweegbaar. Dit model is authentieke historisch.

Dat brengt leven op de modelspoorbaan, kinderen leren er samenwerken ipv elkaar beconcurreren.

Voor een krats via Marktplaats gekocht. Plaats je kraakinstallatie op het grijze platform rechts.


Waarom afval produceren als je het toch weggooit. (Loesje).


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren, oa op Facebook. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.