Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

28-9-2014. Hieronder weer een flinke verzameling domheden, die de komende jaren voor grote lachsuccessen gaan zorgen.

Inspiratioanal talks in de bus vanuit Fryslân naar #PeoplesClimate @PClimateMarchNL http://t.co/x8UORXMfob

Vraag van Enzo: hoe wordt asfalt gemaakt?

Vooruitgang, de één schaft gloeilampen af, de ander "vindt ze opnieuw uit". daar heb je weer zoiets, het "democratisch" onderwijs. Kennis transport? Nihil komma nul.

Home made gloeilampen maken tijdens techniekles van

Wij waren vorige week bij de Schone Lucht Rally. Elektrisch rijden is echt duurzaam als je op groene stroom rijdt. http://t.co/xh6aTNnXNw

Waardeloos dat je de trolley vergeet!!

@thijssen_peter @rnhemcentraal @BallastNedam @BAMutiliteit @ProRail Jammer dat je dat steeds weer moet uitleggen.  2/3

@SpoorPro Uitleg voor de zwak geïnformeerden. Dit is een hybride rangeerlok. http://t.co/hFadQrUR9W

Endlich in Berlin, wir kommen :-)

Verkeerde hobby gekozen. Zelfs kinderen kunnen dit. En heel wat anders dan spelletjes bouwen. Daar los je niets mee op. Maar de "democratische" school...

Geweldig dat @scratchteam Les van @webwillem in games bouwen. Cc@linrose55 http://t.co/fcOesK8H1W

Evenmin als de eeuwige (totaal overbodige) vrachtwaggel in het filmpje. Die komt steeds meer in de knel.

In Doorwerth gaan waarschijnlijk 2 supermarkten dicht. Om de Doorwerthse bevolking niet te laten verhongeren, plant men een "treintje" naar Oosterbeek en Renkum. Lachen, al 8 jaar geleden werd een voorstel weggelachen om de tram in ere te herstellen. En met deze lachwekkende constructie wil men....

De tram rijdt elektrisch en je hebt maar weinig fantasie nodig. Toch ontbreekt zelfs dit beetje fantasie bij de politiek. Geretweet door Jasper Verstand van Renkums D66.

Doorwerth met trein of bus naar supermarkt

Een ander voorbeeld van autodenken: Door Jan Rotmans klakkeloos overgenomen:

'We kopen biologisch voedsel, zonnepanelen en elektrische auto, maar we vergeten het systeem te veranderen' N. Klein

Naomi Klein kreeg de kritiek onder haar neus en de tekst is nu:

'We mediteren, kopen biologisch voedsel en doen de auto de deur uit. Maar we vergeten het systeem te veranderen.' Lees meer:

Maar of mediteren helpt....Maar helaas.... En dus, tijd om dat systeem degelijk te veranderen... Meer slimheid toont de volgende tweet:

Wooow!!!! RT “@REIJEnergie: Basisschoolleerlingen bouwen echt mini-windmolenpark  http://t.co/h1iSFGsEeV  #duurzaamdoor #nuarnhem #duurzaam”

Nogmaals PV-panelen, leveren in de zomer een overschot, dat niet maanden bewaard kan worden. Dit is NL, geen Zwitserland dat over grote stuwmeren beschikt. De oplossing is simpel.

En dus Ecologische Staat (ES), spreek uit IS. Opruiming van blik- en vleesmaffia die maar niet zonder de maismonocultuur kan. Vervangen door bos en rail.

Maisvelden overal. Mais is monocultuur. Mais dient alleen als veevoer en de problemen daarvan zijn bekend. Weg daarmee en vervangen door een gemengd snelgroeiend bos. Om de PV-grapjassen te kunnen negeren. NS negeert de PV ook. Bos geeft schaduw en koelte in de zomer en al eeuwen warmte in de winter. Houtsnippers icm stirling is warmte en stroom.

Dat is mogelijk met het enige jaren geleden door een Oostenrijkse firma opgezette projekt. Dit wordt nu weer opgepikt. En brandstof is er na de maisrenovatie meer dan genoeg.

Hoe het komt dat er in Zwitserland zo weinig files staan en wat Nederland daarvan zou kunnen leren. Lees meer:

Een tip, ook de Zwitsers kennen files, maar hebben daar totaal andere antwoorden op. Evenals de Duitsers, die weer terugschakelen naar de aloude blokkendoos. Kind kan de was doen.

Die DB Fernverkehr plant, ab 2014 für den InterCity-Verkehr 27 Züge einzusetzen, die aus je fünf Doppelstock-Mittelwagen und einer Lokomotive der Bombardier Traxx Baureihe 146.2 gebildet werden. Dadurch können alte IC-Wagen modernisiert und die Fahrzeugreserve des Fernverkehrs erhöht werden.

Met het blokkendoossysteem kan elke vorm van echt groen transport opgebouwd worden. Het materieel beschikt over standaardkoppeling die later of zelfs al direkt vervangen wordt door de C-Akv-koppeling.

Ook NS is deze weg ingeslagen: De Nieuwe Intercity Dubbeldekker (kortweg NID)[1] is een serie dubbeldeksmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen voor gebruik in Intercitydiensten. De stoptreinstellen DD-AR uit de jaren negentig zijn tussen 2010 en 2013 door NedTrain omgebouwd tot moderne intercitytreinen. De projectnaam van deze revisie was DDZ, wat staat voor DubbelDekkerZonering. Dit staat voor de inrichting waarbij de stiltecoupés altijd boven zijn en de praatcoupés beneden. DDZ werd tevens de bijnaam van deze trein.

Dit materieel kan ook getrokken of geduwd worden door de nieuwe loks van de serie 186.

Dus eindelijk standaardmaterieel dat overal ingezet kan worden en er dus overal reservematerieel geplaatst kan worden. Eindeloze diskussies over "parkeerterreinen" als....

"BEVERWIJK - De VVD-fractie is bezorgd over de mogelijke komst van een opstellocatie voor treinwagens naar de stad. Onlangs werd bekend dat ProRail de mogelijkheid van een dergelijke terrein in Beverwijk laat onderzoeken. De keuze voor een geschikte locatie houdt diverse gemeenten in de regio al enige tijd bezig. 

Volgens VVD-raadslid Serge Ferraro is zijn fractie bang dat de Beverwijkse variant in beeld is gekomen om tegemoet te komen aan de tegenstanders van andere locaties in de regio. De VVD-fractie vreest dat door de tijdsdruk en achterstand in kennis van dit dossier de Beverwijk variant door veel mensen als een geschikte oplossing gezien zal worden en daarmee snel een voldongen feit wordt."
zijn verledentijd:

Hier ziet men hoe je een station in elkaar zet en meteen ruimte creëert om rijtuigen op te stellen. Hierboven verlaat een met 3 rijtuigen versterkte trein een station. I.v.m. hellingen voorzien van een "opduwertje". Reservelok, i.p.v. een complete trein ook beschikbaar. Maar zoiets moet je kinderen wel eerst leren.

En dat doe je in het klein. ... in Form der Gestaltung, wenn auch "nur" bei den geringen Maßen von 600 x 200 x 100 mm welche die Westentaschen - Module in ihrem Standard aufweisen.

So ist ein extrem fein detailliertes gestalten jedes einzelnen Quadratzentimeter der Grundfläche nicht nur möglich sondern auch in einem gewissen Zeitfenster realisierbar!
Dabei ist nicht nur die Zeit die beiden in ihrer Bauart verschiedenen Weinert "mein Gleis" Weichen in vielen Punkten zu verfeinern, parallel feinst zu detaillieren und einem jeweiligen Vorbild nachzuempfinden vorhanden, sondern um auch das für Kleinbahnen etc. so typische Gleis - auch mit S 49 Oberbau K! - mit größeren und recht unterschiedlichen Schwellenabständen in Form der einzelnen Schwellenverlegung inklusive der individuellen Bearbeitung jeder einzelnen Schwelle einem Vorbild darzustellen.

Aber auch das Thema Schotter und dessen zum Teil verschiedener Gesteinsarten beim gewählten Kleinbahn Vorbild vor findbar, läßt sich hier in einem noch verträglichen Zeitrahmen sehr gut realisieren.

In einer weiteren Ausbaustufe könnten bei Bedarf dennoch noch "riesige" Landschaften rechts und links durch "andocken" von gestalteten Segmenten an den Längsseiten der Westentaschen - Module entstehen, wobei auch hier durch verschieden gestaltete Segment - Elemente demzufolge verschiedene dargestellte Szenen an ein und dem selben Modul im Wechsel möglich sind.
Lees meer:

Kleinschalig, zodat iedereen kan mee doen.

Geen modelspoorbaan zonder tunnels. Deze tunnelmodules vonden hun voorbeeld op het onvolprezen internet. En dus werd ook aan de tunnelmodules hard gewerkt. En kijk wat het resultaat kan zijn.

En kleinbehuisd is geen argument voor een module in een met anderen gebouwde modelbaan. Een gezin met 3 personen (1  moeder en 2 kinderen) in een seniorenhondehok met 2 kamers deed aanvankelijk ook mee. Foto's zijn om privacyredenen op aanvraag beschikbaar. De modulen hierboven en linksonder.

Belangrijk is ook een bezoek aan het grootvoorbeeld, noodzakelijk voor inspiratie. 175 jaar spoor in Nederland komt er aan met vast en zeker diverse modelbanen.

Uit 175 jaar spoor: Terug naar Toen

06-09-2014 tot 07-09-2014

Het grootste stoomtreinenfestival van Nederland! De liefhebber van stoom kan zijn hart ophalen. Een groot aantal gerestaureerde stoomlocomotieven is op beide dagen actief. In de locomotievenloods is een aantal modelbanen opgesteld. Ook is er een spoormarkt waar van alles op het gebied van spoorwegen en modelbanen verkrijgbaar zal zijn. Daarnaast is het museumdepot ook opengesteld om te zien wat er allemaal met stoom gedaan kan worden. Lees meer:

En gebruik deze inspiratie in je eigen modules.

Deze kale boel (links) wordt uiteindelijk dit showstuk (rechts).

Hou de kinderen strak, anders wordt het snel een baggerspel. Eén waarschuwing is na dit incident op z'n plaats. Probeer bij bovenstaande modules afhankelijkheden te voorkomen. Mochten er conflicten ontstaan bij de kinderen of zelfs de ouders; "Mijn kinderen doen niet meer mee", heb je een probleem. Dat echter simpel op te lossen is omdat het hier om slechts een deel gaat.

Geef ook regelmatig inspiratie, hetzij met filmpjes, voorbeelden of door eigen modules te tonen. Klein is het toverwoord van de toekomst.


Als het waait bouwen sommige mensen windschermen. Anderen bouwen windmolens.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMail