Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie.

Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

15-9-2013. En weer staan de media weer vol met blunders. Dien tengevolge is de toekomst voor kinderen nog slechter. Maar er is hoop.

In Oss is zondag 8 september de Weg van de Toekomst geopend. De N329 in Oss is uitverkoren als Weg van de Toekomst. Om deze status te verdienen moet de weg hét toonbeeld worden van duurzaamheid en zichtbare vernieuwing. Denk aan een energie- neutrale weg, verantwoord materiaalgebruik, CO2 bewust bouwen, LED-verlichting, communicatie met de weggebruiker en faunapassages. Lees meer:
En de voertuigen zelf?

DrzmBedrijfsleven.nl (@DuurzaamBV) heeft getweet op 1:17 PM on di, sep. 10, 2013:

Te weinig aandacht voor risico's aardgasbus Vervoersbedrijven en overheden hebben te weinig aandacht voor de... http://fb.me/Y2hJcx9A

Al eerder behandeld en door de bussenclubs genegeerd.

DrzmBedrijfsleven.nl @DuurzaamBV

‘Eén derde zonne-energiesystemen functioneert onvoldoende’ http://bit.ly/18RoDQD  Schaduw en vervuiling belangrijke oorzaken


Storing stadsbussen Utrecht kost duizenden euro's http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1061798

meer dan 10.000 elektrische auto's in NL! http://steinbuch.wordpress.com/2013/09/13/cijfers-elektrisch-rijden-nl-tm-aug-2013/

Dit gaan we es even uitgebreid neerslaan.
31 vrachtwaggels en 609-bestelautos. Totaal 640. 

Alleen de Zwitserse SBB heeft er al meer dan 800 eloks en meer dan 200 Elektrotriebwagen. Privatbahnen niet meegerekend. Elke elok kan minstens 40 bakken trekken. Lees meer:

Zoals gezegd, er is hoop. Kinderen rijden allang elektrisch. Ze doen dat omdat hun begeleiders:

Hoe rijden kinderen elektrisch?

De modelspoorweg. Daar ontdekken kinderen de mogelijkheden van het spoor. Zoals bij de Railclub Utrecht. Daar kunnen bij Eurospoor kinderen tot 12 jaar hun eigen minimodule bouwen bij Railclub Utrecht. Per groep kunnen kinderen zelfstandig of onder begeleiding van een ouder in ongeveer een uur de mini-module bouwen. Daarna wordt er een baan van gemaakt en kunnen kinderen er een trein over laten rijden. Lees meer:

Per trein rijden kinderen allang. In de jaren 50 organiseerde de gemeente Rotterdam al stranddagen in Hoek van Holland. De reis er heen ging per trein. En zo gingen kinderen die naar een door de Amsterdamse KJA (Kommissie Jeugdwerk Amsterdam) weekend gingen gezellig met de trein naar Bergen aan Zee. Ook de kinderen van een school in Amersfoort namen de trein naar het Haagse Binnenhof.

De Zwitsers gaan hierin nog verder, zijn reserveren een rijtuig voor hun aktiviteiten. Kan simpel aan- en afgekoppeld worden.

Een punt dat aandacht verdient voor de organisatoren van kinderaktiviteiten. Maar daar staat zelf nadenken sowieso niet erg hoog op de prioriteitenlijst. Zo kregen de vrijwilligers van het Renkumse kinderdorp een middagje om het door Solidez in elkaar geknutseld programma te slikken (of te stikken). Er moest in die middag ook nog e.e.a. opgebouwd worden. Dat de noodzakelijke kennis voor een duurzame toekomst niet in een uurtje opgebouwd kan worden ontgaat deze club.

Pas na openlijke kritiek via Twitter op de organisatie van zo'n kinderdorp word je uitgenodigd te komen praten. Maar zo werkt dat niet. Dan hebben slechts weinigen iets aan de dan besproken info. Bovendien loopt de privacy die op Twitter al gevaar loopt een risico. Daarom deze pagina. Om blunders over energie en in het bizonder "elektrisch rijden" de kop in te drukken.

De in de jaren 80 door de KJA georganiseerde kinderaktiviteiten werden altijd voorafgegaan door één of meerdere avonden waarin de begeleiders zelf een programma samenstelden, er verantwoordelijk voor waren en er dus voor zorgden dat alles op rolletjes liep.

Zo was er daar ook plaats voor echte zorg voor het miljeu en energie. Zo stond er op een stormachtige avond de 14-jarige Jet op een duin met een windmolen (fietsdynamo en lampje) te glunderen hoe haar lampje brandde. Ze had het zelf gemaakt. Ook gingen kinderen uit hun dak als het water in hun tankje van hun zelfgebouwde zonneboiler warm werd.

Het nu opgeheven Renkumse MEC was bijna verantwoordelijk voor een ongeluk met enkele kinderen die door hun zorgzame moeder naar een aktiviteit gebracht werden. De ouders wisten niet exact het startpunt te vinden en dus stak één van hen pardoes de weg over, waar het rijblik bijna gegrepen werd door een collega olieslaaf die zonodig moest inhalen. Per rijblik. Terwijl een bus pal voor de deur stopte.

Het MEC kende een hierarchische struktuur. Er werd nauwelijks gedelegeerd. En dus verdween het MEC. Daarom hieronder wat richtlijnen voor een succesvolle kinderaktiviteit.


Neem nooit alleen de leiding, bij ziekte zit het kamp zonder leiding. Delegeer en verdeel in mogelijk vele groepen, die naar thema hun programma bepalen. Zo hou je het enthousiasme er in. Er zijn dictaturen genoeg om onlusten te bewijzen.

Gebruik een spel om:

Zo hou je ook de kinderen enthousiast.

Meer spellen hier.

En zo kun je ook de kinderen vertrouwd maken met techniek. Zodat de onzin over zonnepanelen de kop wordt ingedrukt. Kwestie van fantasie.


Wie niet slim is, moet doen of hij sterk is.


Volg KlimaatkombiD op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
Mail