Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie.

Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Zo simpel kan het zijn. Een Zwitserse dubbeldekker met bakken van twee verschillende maatschappijen (SBB en SZU (Sihltal-Zürich-Uetliberg) in dit geval). Defekten? Updates? Snel en simpel uitwisselen.

Onderdelen op het eindstation. Elektrisch rijden simpel gemaakt.

Met de "lijkentrein" (een trein met defekte treindelen) naar de werkplaats.

En goederen? Geen probleem.

Hoe je met een trein kunt "knutselen" bewijzen de Zwitsers. Aanvankelijk werd de "Voralpen-express" samengesteld uit tweedehands materieel dat opgeknapt werd.

En ook nu bakt men uit diverse materieel een luxe trein in elkaar.

Dat is hoofdzakelijk een gevolg van samenwerking. Wikpedia:

Met de start van elektrische tractie bij de Südostbahn in 1939 ontstonden er nieuwe samenwerking mogelijkheden met de Bodensee–Toggenburg-Bahn. In het jaar 1940 werd de directe trein verbinding St. Gallen – Arth-Goldau gestart. De trein reed tot 1945 alleen op zondag en vanaf 1947 reed de trein dagelijks. Tevens werd deze trein verlengd naar Luzern. Met deze spoorlijn ontstond een directe verbinding tussen Noord-Oost Zwitserland en Centraal Zwitserland. Tegenwoordig is deze verbinding bekend als "Voralpen-Express" Lees meer:

Deze (verlengde) trein heeft door de sterke stijgingen (5%) regelmatig hulp nodig en dat is met standaard koppelingen geen enkel probleem. Het traject is grotendeels enkelspoor en losse loks zijn dan uit den boze. Is ook niet nodig, een losse lok kan simpelweg met een andere trein meerijden. Zoals het filmpje van een buurtgoederentrein in Graubünden aantoont. Onnodig te vermelden dat goederen ook elektrisch kunnen rijden.

Voor dit elektrische rijden is iets anders nodig dan de door de zomerpanelen opgewekte stroom. Is leuk voor gadgets en redt het totaal niet. Feiten:



Waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan?


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.