Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

6-4-2014. De grote elektrisch rijdenshow. Tenminste wat de hotemetoten er van bakken. Die knijpen em als een ouwe dief. Bang dat ze ook met het OV moeten.

Hun wapenfeiten tot nu toe:

Uit de Gelderlander:
Renkum wil in 2014 klimaatneutraal zijn.
Typefoutje, waarvan zelfs de link fout is, maar ook 2040 is zeer ambitieus.

RENKUM - De gemeente Renkum wil in 2040 klimaatneutraal zijn als het gaat om de uitstoot van CO2.....

"Wij willen als gemeente wel het goede voorbeeld geven en nemen om die reden ook zelf maatregelen die moeten helpen om in 2040 klimaatneutraal te zijn als het gaat om co2", zegt wethouder Erik Heinrich.

Speerpunten
Renkum heeft 4 speerpunten gekozen: de verduurzaming van de gemeentelijke organisatie, de bestaande woonvoorraad, bedrijventerreinen en lokale opwekking van duurzame energie.

Zonne-energie
In eigen huis werkt de gemeente aan lager energieverbruik, een op termijn elektrisch of hybride wagenpark, verduurzaming van gebouwen en tenslotte het stimuleren van fietsgebruik door ambtenaren. Ook wil de gemeente zonne-energie stimuleren, onder andere met zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen. "De nadruk ligt op zonne-energie. Voor windenergie zien we op Renkums grondgebied geen ruimte", aldus Heinrich.
Lees meer: En ook dat is al onderuit gehaald.

Want je gelooft toch niet dat de hier langs razende vrachtwaggels ooit elektrisch gaan rijden en dus geluidloos zullen worden. Ze gaan nog liever liggen. Maarten Steinbuch (professor) met een paar cijfertjes die de gemeente Renkum vast zal negeren. Imagokwestie.

Uit de Volkskrant:

Gelderland vervangt de streekbus voor e-fiets en taxi.

Van Twello naar Bennekom met het openbaar vervoer? Vanaf 2016 kan dat ritje niet meer via een ouderwetse streekbus, maar is de reiziger aangewezen op het nieuw in te voeren FlexNet. Dat blijkt uit de nieuwe 'visie op het openbaar vervoer' van de provincie Gelderland.

Omdat het busgebruik in Gelderland de afgelopen tien jaar met ruim 25 procent is gedaald - op de Veluwe bevatten sommige lijnen gemiddeld nog maar acht passagiers per rit - besloot de provincie het openbaar vervoer rigoureus om te gooien. De drukke stads- en hoofdlijnen blijven intact, maar de meeste plattelandslijnen zullen vanaf 2016 verdwijnen. Lees meer:

Op de fiets: Dat kan opoe helemaal niet, maar dat maakt de hotemetoten niets uit. Meer leuks uit de autodenkende koker. Teslamalloot Maarten Steinbuch die in zijn filmpje ook het "vrachtvervoer" aanstipt.
Goed kijken, je kijkt er zo over heen.

Uit OVPro.nl:

Hoe ziet het busmaterieel in het openbaar vervoer er in de periode 2020 – 2030 uit? Welke busmix gaat de ov-sector gebruiken? Welke nieuwe mogelijkheden bieden technische ontwikkelingen? En wat is de invloed van sociaal demografische veranderingen? Het is belangrijk dat u nu al de juiste strategische beslissingen neemt voor de toekomst. Lees meer:

Dat wordt nog leuker. Een elektrische bus is nog duurder. En kan natuurlijk ook niets met vracht. Een chauffeur uit Letland heeft dat al met de dood moeten bekopen. Lees meer:

Lange tijd is NS misbruikt door het elektrisch rijdende circus, maar het spoor blijft kampioen elektrisch rijden en zoals de voorbeelden aangeven kan het spoor vracht prima aan.

De domroep is kampioen hormoonbewerking als het om "duurzaam" gaat, de reclame voorop,

"Vroege vogels" van de VARA is totaal de weg kwijt. Vandaag de Duurzaamheidsfabriek Dordrecht: De 3D-printer, welke "duurzame" dingen je daar allemaal mee kunt maken.


En dan ook nog van bioplastic. Bij Monsanto rinkelde kassa aanvankelijk:

Those of us on the cutting edge of fighting the climate crisis have been struggling mightily to get people to wake up from this illusion for the last decade and we are beginning to get attention; but not nearly fast enough to stop corporations like ADM, Cargill, British Petroleum (BP), Monsanto, and many others from ramping up a massive explosion in biofuels, bioplastics, and biochemicals production which is already visibly and measurably increasing our already serious global environmental collapse at an almost exponential rate.

The key problem of perception is french fry oil. When told of how some people are now running their cars on used vegetable oils that would have been thrown away, environmentally conscious people immediately get very excited by the idea. I myself long ago, got very excited about it. But then I started thinking about all of the work that the environmental movement has done to fight corporate monoculture agriculture's devastating impact on the the planet. I started to crunch numbers in my head, and I immediately realized that biofuels could not possibly be a good thing, and that soon they would present the worst environmental disaster we have ever faced. That grim realization is now becoming a reality.
Lees meer:

Monsanto trekt zich nu terug uit deze "winstgevende" sector.

Plastics produced from plant material are not new; they have been around for more than 150 years. First produced in 1845, polylactic acid (PLA), a thermoplastic polyester, was made by fermenting various agricultural products such as cornstarch. Dow Chemical revived PLA production in the 1950s, but high production costs precluded its widespread use. Lees meer:

Ook de Belgische "Lowtechman" schopt graag tegen de "modernisering".  Maar heeft wel e.e.a. over de ruimtevretende heilige koeien.

De computer bestuurde produktie wordt aangepakt. Wat die machines maken? auto's, vliegtuigen, hier komt men niet verder dan lachwekkende vergelijkingen over laptop en Boeing 747.

toe maar. Als ke nou zelf ff je telefoon of computer of wat dan ook uitzet. Scheelt ook weer CO2

VARA's vroege vogels komt ook niet verder dan auto's, vliegtuigen, een ongeneselijke ziekte.


Genoeg over de onmogelijkheden.

De oplossing is simpel. Vrijwel alle bedrijven worden bevoorraad door talloze clubs die langs elkaar heen werken. Te denken valt aan PostNL, DHL, DPD en nog een dozijn eenlingen. Dit alles kan in één of meer containers die je achter de tram hangt. In de tram zelf is plaats voor pakweg 20 personen. Maar achter de tram is (met hulp van een sterkere collega) plaats voor misschien wel 10 containers. Die kunnen allemaal op diverse plaatsen "los gelaten" worden om gelost te worden op een tijdstip dat het de klant uit komt.

Op dit moment zijn alle interlokale tramlijnen gesloopt. Ook in Gelderland en dat gaat de provincie de kop kosten. Geld om de zaak te herstellen (NBM, GTW en nog een paar clubs) is er niet. Maar als men slim is worden bij de Zwitsers wat tweedehands "trammetjes" geritseld. Dat heeft de Jurassische CJ ook gedaan toen de RhB de lijn tusssen Chur en Arosa omschakelde naar 11 KV wisselstroom.

Het Zwitserse magazine "Bahnonline" plaatst elk jaar een 1-aprilgrap. Deze keer over de Süd-Ost-Bahn die hellingen tot 5% kent en dus alle zeilen bij moet zetten om de trein over de "bult" te krijgen. Regelmatig worden er dan ook 2 of meer loks ingezet.

Een grap, maar dit toont wel de ongekende mogelijkheden, waarvan de hormoongestuurde elektrische meeloper alleen maar kan dromen.

Heel wat anders dan wat de Hollanders presteren. Wolfheze en de Zwitsers.

Maar de waarschuwingen liegen er niet om.

@hardloperhans blogt: Olie- en gaswinning wordt steeds moeilijker en kent flinke tegenvallers: Nu de makkelijk... http://t.co/SdMxgXScfB


De meesten worden liever door lof geruineerd, als door kritiek gered.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMailMailMailMail