Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

13-4-2014. Energie, ongrijpbaar fenomeen voor Hollanders. Wat er zoal getweet wordt:

"@NewHippyblog: Dag 5: m'n elektrische auto staat wederom werkeloos voor de deur. Wie heeft er wielen nodig? http://t.co/lDg6k3y68d Schiedam

Mooi zonnepanelenproject @despelerij Dieren. Sowieso een aanrader voor een binnen/buiten uitstapje  http://t.co/iRTOR1gmhu #goedbezig

Goed bezig:"@PRDeUithof: Er komen 28 oplaadpunten. De huidige 4 staan regelmatig vol en we verwachten duurzame groei in De Uithof #Utrecht."

@PRDeUithof liggen er ook al #zonnepanelen op het dak? #duuzaamopladen

Genoeg groene stroom daar: "@ED_Economie: Ebusco Helmond levert elektrische bussen in Noorwegen http://t.co/WXI70GC9sS"
 
Men heeft geen idee hoeveel energie (voornamelijk stroom) het kost, maar vooral hoeveel er opgewekt wordt en wat het kan.
 
En de topper:

Fijn dat het kan: telefoon opladen in de trein. In welk jaar zou stroom van @NS_online ook al weer 100% groen zijn? En hoeveel % is 't nu?
 
KRO-NCRV houdt er niet van dat z'n kletskoek op een andere site verschijnt en dus een link. En maar goed ook, op deze site alleen werkende oplossingen. Sven Kockelman, verder dan: "Linnen tasje, wollen sokken sandalen." komt ie niet. Wouter van Dieren benadrukt dat fossiele brandstof niet meer uit de grond geslurpt moet worden wegens opwarming. CO2 opslaan in de grond noemt ie zelfs als mogelijkheid. Een gepasseerd station.
 
Dat is ook niet nodig, in de nabije toekomst gaat het teveel KOSTEN om het uit de grond te slurpen.
 
Dit prachtige fenomeen heet Peakoil.
 
En dat is al aardig op gang.
 
Daar hebben we het volgende op gevonden. Wouter van Dieren enige jaren geleden.

 
De domroep is hier de oorzaak van, maar ook de "groene" jongens die inspelen op de hebberigheid van de moderne oliejunk doen lekker mee. Lees meer:


En men zit behoorlijk in de knel:

Ook de "opwekkers" krijgen er van langs. Het werkt namelijk niet:
 
En ondanks dat blijft men als een terrier vasthouden aan gescheiden vervoer van personen en vracht. Terwijl dat ook goed gecombineerd kan worden. Zelfs met vracht, zoals deze motorwagen, overgenomen van de Rhätische Bahn (Chur-Arosa) toen deze omschakelde van gelijkstroom naar 11 KV wisselstroom.
 
De primitieve denkwijze van de bestuurders.
 
Lig dubbel over weer die elektrische auto's.
 
De nadelen van het railvervoer weet men goed te benoemen, maar over de oorzaak blijft men wazig. Het Nederlands spoorwegnet wordt gevoed met 1800 volt gelijkstroom. Dar is leuk voor een interlokale tramlijn omdat de vermogens daar beperkt blijven tot pakweg 1500 KW.
 
NS en de goederenvervoerders hebben meer nodig. Tot wel 5 MW. De stroom loopt dan op tot meer dan 2000 ampere. Bij meersysteemloks door NS geleased op de HSL moet die stroom door 2 sleepstukken. Terwijl de NS-loks bij wegrijden (als de stroom het hoogst is) daarvoor 8 sleepstukken gebruiken.
 
Is de trein eenmaal op gang, gaat de voorste stroomafnemer (4 sleepstukken) omlaag.
 
De Duitse loks doen het onder 15 KV of 25 KV prima.

Dat betekent nu omschakelen naar 25 KV. Betuwelijnloks rijden ook probleemloos.


Al heb je het in je vingers wil nog niet zeggen dat je het in de hand hebt.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMail