Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

Vandaag, 1-2-2012, nogmaals het elektrische rijden, nog steeds door de NOS geplugd. Lees:

De NOS heeft het deze morgen ook over het Duits, dat op school meer en meer verwaarloosd wordt. Een paar berichten uit de oude weblog van een jaar geleden:

Door de leden van Vereniging Eigen Huis is energieleverancier Greenchoice gekozen als favoriet. Hier is men erg trots op.

De tram heeft ook geen zout nodig. De provincie Gelderland heeft weer 200 ton strooizout gekocht. Dat zou heel goed per zelflosser (die op zijn beurt weer distributiepunt kan zijn) verdeeld kunnen worden. De omvallende vrachtwaggeltjes kunnen zelf ook problemen met de gladheid krijgen. Zout blijft in beperkte mate noodzakelijk voor het natransport, elektrisch natuurlijk.

In januari stond er tien procent meer files op de Nederlandse wegen dan in dezelfde maand vorig jaar. De toename is te wijten aan het slechte weer.

Het weer is altijd goed, de mens is slecht aangepast. En dat blijft voorlopig ook zo! "Gaan we allemaal elektrisch rijden?" vroeg de redaktie van het aktualiteitenprogramma "Eenvandaag" zich af op z'n forum. De vraag is tot nu toe onbeantwoord. De vraag zou eigenlijk moeten zijn:

"Staan we straks allemaal elektrisch vast in de sneeuw?".

En hoe wordt er dan elektrisch verwarmd? De akku heeft het in de winter al moeilijk genoeg. En in de zomer, hoe verwerkt de akku het hogere stroomverbruik als de airco wordt ingeschakeld? In de trein bestaat dat probleem niet. De toevoer van energie geschiedt via de koperdraad boven de trein. Deze energie kan zelfs duurzaam opgewekt worden.

Uit RNW wereldkrant: Het moest eigenlijk een reductie worden van 40 procent in 2020. 40 Procent minder CO2 uitstoot ten opzichte van 1990. Met 25 procent kun je de klimaatverandering in ieder geval een halt toeroepen. Maar de wereld komt niet verder dan 15 tot 20 procent reductie. In Nieuwslijn Supplement hoort u de teleurstelling van de Nederlandse milieuorganisatie Milieudefensie.


Omschakelen dus!

Een wijd verbreid misverstand bij het stoken van hout is dat er bomen gekapt moeten worden voor pellets. Dat is helemaal niet nodig. Houtspaanders en zaagsel uit de hout verwerkende fabrieken worden verwerkt tot pellets, die mits goed gestookt, nauwelijks schade veroorzaken. Een bericht (in het Duits) van het "Umweltbundesamt":

Es gibt auf dem Markt bereits moderne Holzfeuerungsanlagen, die relativ geringe Feinstaubemissionen verursachen.

De Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers stoken al eeuwen hout in hun tegelkachels, waarin voor een paar uur per dag een heet vuur gestookt wordt, waardoor schadelijke stoffen verbranden. De problemen met fijnstof ontstonden pas toen het verkeer de pan uit rees en de "veredelde" kampvuren als open haarden en allesbranders de lucht verpestten. Dat is pas vervuiling.


Oplossing:

Zorgvuldige houtkap zorgt er voor dat het bos zichzelf vernieuwt. Kijk na een storm maar eens naar de jonge bomen die nu opeens licht krijgen. Milieucentraal over de kringloop hout


Bij verbranding van biomassa komt het broeikasgas CO2 (kooldioxide) vrij. Maar in tegenstelling tot de fossiele brandstoffen, is die CO2 relatief kortgeleden door de biomassa opgenomen. De CO2 die vrijkomt bij verbranding van fossiele brandstoffen, is miljoenen jaren lang opgehoopt en komt in zeer korte tijd vrij. Biomassa kent daarom een korte CO2-kringloop.

Geen anderen als de Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers kunnen beter uitleggen hoe belangrijk een goed beheerd bos is voor hun ekologie en veiligheid.

De Duitse Wikipedia over hout stoken!:

Die Emissionen von Holzheizungen können jedoch durch die Wahl geeigneter Kessel beeinflusst werden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verder voordeel is dat hout gestookt kan worden in een microwkk (Micro warmte Kracht Koppelingsinstallatie) gestookt kan worden. Dit is een CV-installatie die ook stroom levert. Het rendement van een dergelijke installatie loopt tegen de 90%. Er is dan (mits voldoende microwkk's of Blockheizkraftwerke BHKW zoals de Duitsers zeggen) zijn ook stroom voor elektrisch railtransport. Veel BHKW's zijn uitgevoerd met een stirlingmotor. Deze gaat sowieso efficienter om met brandstof omdat er een uitwendige verbranding plaats vindt.

Meer over de stirlingmotor is hier en warmtekrachtkoppeling te zien. Verdubbeld rendement!


Hier een demonstratie van het Blockheizkraftwerk. De pellets worden aangevoerd per trein die zijn pellets naar een depot op het station brengt. Transport vindt dan één keer per jaar plaats.Trein en tram dus. Trein en tram zijn prima geschikt voor de aanvoer van hout naar de hout verwerkende industrie en de distributie van pellets voor de afnemers die op hun beurt weer de stroom voor dit transport leveren. Ook deze kringloop is rond.

De "vervuiling" neemt trouwens ook sterk af als de omvallende vrachtwaggeltjes van de weg verdwijnen en vervangen worden door trein en tram, die tot veel meer in staat zijn dan velen denken.

Meer over elektrisch rijden. Lees hier:


Als het klokje thuis tikt, hoef je het niet op te winden.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal________________.
ShoutboxMailMailMail