Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

Vandaag, 1-2-2012, nogmaals het elektrische rijden, nog steeds door de NOS geplugd.

De NOS heeft het deze morgen ook over het Duits, dat op school meer en meer verwaarloosd wordt. Een paar berichten uit de oude weblog van een jaar geleden:

Vereniging Eigen Huis

Door de leden van Vereniging Eigen Huis is energieleverancier Greenchoice gekozen als favoriet. Hier is men erg trots op. Bekijk het positieve oordeel van 11.000 mensen.
Broodnodig voor het echte elektrische rijden!


De tram heeft ook geen zout nodig. De provincie Gelderland heeft weer 200 ton strooizout gekocht. Dat zou heel goed per zelflosser (die op zijn beurt weer distributiepunt kan zijn) verdeeld kunnen worden. De omvallende vrachtwaggeltjes kunnen zelf ook problemen met de gladheid krijgen. Zout blijft in beperkte mate noodzakelijk voor het natransport, elektrisch natuurlijk.

In januari stond er tien procent meer files op de Nederlandse wegen dan in dezelfde maand vorig jaar. De toename is te wijten aan het slechte weer.

Het weer is altijd goed, de mens is slecht aangepast. En dat blijft voorlopig ook zo! "Gaan we allemaal elektrisch rijden?" vroeg de redaktie van het aktualiteitenprogramma "Eenvandaag" zich af op z'n forum. De vraag is tot nu toe onbeantwoord. De vraag zou eigenlijk moeten zijn:

"Staan we straks allemaal elektrisch vast in de sneeuw?".

En hoe wordt er dan elektrisch verwarmd? De akku heeft het in de winter al moeilijk genoeg. En in de zomer, hoe verwerkt de akku het hogere stroomverbruik als de airco wordt ingeschakeld? In de trein bestaat dat probleem niet. De toevoer van energie geschiedt via de koperdraad boven de trein. Deze energie kan zelfs duurzaam opgewekt worden. (Meer info):

Uit RNW wereldkrant: Het moest eigenlijk een reductie worden van 40 procent in 2020. 40 Procent minder CO2 uitstoot ten opzichte van 1990. Met 25 procent kun je de klimaatverandering in ieder geval een halt toeroepen. Maar de wereld komt niet verder dan 15 tot 20 procent reductie. In Nieuwslijn Supplement hoort u de teleurstelling van de Nederlandse milieuorganisatie Milieudefensie.


Omschakelen dus!

Een wijd verbreid misverstand bij het stoken van hout is dat er bomen gekapt moeten worden voor pellets. Dat is helemaal niet nodig. Houtspaanders en zaagsel uit de hout verwerkende fabrieken worden verwerkt tot pellets, die mits goed gestookt, nauwelijks schade veroorzaken. Een bericht (in het Duits) van het "Umweltbundesamt":

Es gibt auf dem Markt bereits moderne Holzfeuerungsanlagen, die relativ geringe Feinstaubemissionen verursachen.

De Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers stoken al eeuwen hout in hun tegelkachels, waarin voor een paar uur per dag een heet vuur gestookt wordt, waardoor schadelijke stoffen verbranden. De problemen met fijnstof ontstonden pas toen het verkeer de pan uit rees en de "veredelde" kampvuren als open haarden en allesbranders de lucht verpestten. Dat is pas vervuiling.

Oplossing:

Zorgvuldige houtkap zorgt er voor dat het bos zichzelf vernieuwt. Kijk na een storm maar eens naar de jonge bomen die nu opeens licht krijgen. Milieucentraal over de kringloop hout


Bij verbranding van biomassa komt het broeikasgas CO2 (kooldioxide) vrij. Maar in tegenstelling tot de fossiele brandstoffen, is die CO2 relatief kortgeleden door de biomassa opgenomen. De CO2 die vrijkomt bij verbranding van fossiele brandstoffen, is miljoenen jaren lang opgehoopt en komt in zeer korte tijd vrij. Biomassa kent daarom een korte CO2-kringloop.

Geen anderen als de Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers kunnen beter uitleggen hoe belangrijk een goed beheerd bos is voor hun ekologie en veiligheid.

De Duitse Wikipedia over hout stoken!:

Die Emissionen von Holzheizungen können jedoch durch die Wahl geeigneter Kessel beeinflusst werden.

Verder voordeel is dat hout gestookt kan worden in een microwkk (Micro warmte Kracht Koppelingsinstallatie) gestookt kan worden. Dit is een CV-installatie die ook stroom levert. Het rendement van een dergelijke installatie loopt tegen de 90%. Er is dan (mits voldoende microwkk's of Blockheizkraftwerke BHKW zoals de Duitsers zeggen) zijn ook stroom voor elektrisch railtransport. Veel BHKW's zijn uitgevoerd met een stirlingmotor. Deze gaat sowieso efficienter om met brandstof omdat er een uitwendige verbranding plaats vindt.

Meer over de stirlingmotor is hier en warmtekrachtkoppeling te zien. Verdubbeld rendement!

Trein en tram dus. Trein en tram zijn prima geschikt voor de aanvoer van hout naar de hout verwerkende industrie en de distributie van pellets voor de afnemers die op hun beurt weer de
stroom voor dit transport leveren. Ook deze kringloop is rond.



Hier een demonstratie van het Blockheizkraftwerk. De pellets worden aangevoerd per trein en door een kleine elektrische vrachtwagen, die zijn pellets uit een depot op het station haalt. Transport vindt dan één keer per jaar plaats.

Ook de kleine elektrische vrachtwagen wor
dt al in de praktijk gebruikt.



De "vervuiling" neemt trouwens ook sterk af als de omvallende vrachtwaggeltjes van de weg verdwijnen en vervangen worden door trein en tram, die tot veel meer in staat zijn dan velen denken.


Als het klokje thuis tikt, hoef je het niet op te winden.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
ShoutboxMailMailMail