Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

2-6-2013, Oorspronkelijk bericht 13-3-2012. Uit de Telegraaf: PEKING -  Het prestigieuze hsl-netwerk in China heeft opnieuw een fikse tegenslag opgelopen. Een splinternieuw traject is ingestort na hevige regen, meldden Chinese staatsmedia maandag. De regen heeft circa 300 meter fundering weggespoeld in de stad Qianjiang. Meer lezen:

Een bericht van 18 maanden geleden. En nog twee argumenten om voor de traditionele trein te kiezen.

Open source, dat betekent dat iedereen aan de ontwikkeling van een produkt kan meewerken omdat de basisprincipes voor iedereen bekend zijn en iedereen een bijdrage kan leveren. Er zijn nauwelijks ontwikkelingskosten. Open source is vooral bekend uit de computerbranche. Trefwoorden Linux, Firefox en anderen. Duidelijk is dat het spoor per defenitie open source is. Iedere ondernemer kan materieel aanleveren, tot aan zelfs de onderdelen.

En geen enkele HSL-trein voldoet aan deze normen. Zonder normen geen samenleving, ook niet op het spoor.

Standaarden voor het spoorbedrijf zijn:

Onderdelen zijn de laatste jaren verregaand gestandariseerd:

Net als in de autoindustrie doet Nederland daar nauwelijks aan mee. Zo kakelt de NOS over de "Fyra", de hogesnelheidstrein. Maakt geen gebruik van standaardonderdelen en dus is de levering ervan vertraagd omdat alles behalve de wielen en motoren opnieuw uitgevonden moet worden.

Raakt er een deel van het treinstel defekt, dan gaat het complete treinstel op een zijspoor. Voorlopig rijdt de Nederlandse HSL 160 km/u met standaardmaterieel. En dat kan ook in de toekomst. De Oostenrijkers werken met een standaard elok, aangevuld met nieuwe rijtuigen die deels over bestaand spoor 250 km/u kan rijden.


Raakt een deel van de combinatie defekt, wordt alleen dat deel vervangen. Reserverijtuigen kunnen overal langs het trajekt opgesteld worden. Een dienst kan tijdelijk ook met een standaardlok die geen 250 km/u kan rijden gereden worden. En als je de nachttrein neemt rij je in principe nog veel sneller.

Een dergelijk concept zal in de autoindustrie nooit werken omdat we hier te maken hebben met individualisten, die alleen aan eigen winst denken.

"De Citroën schokt uw buren, niet uw gezin".


Grappig is dat de initiatiefnemer van de "open source elektrische auto" denkt dat zo'n ding een "continue variabele transmissie" nodig heeft.
De (ex) olieslaaf moet nog veel leren.

Een fotootje van een traktiemotor uit een elok. Slechts twee tandwielen zijn er nodig. Eén op de motoras en één op de wielas. Onnodig uit te leggen dat de kakelkippen in het oosten van het land die liever vrachtwaggels hebben dan een universele trein, weer in het zand bijten. Over standaard gesproken, de "buffers" van deze "PC-Hoofttraktor" zijn niet standaard. Zitten hoger dan een enigszins standaard rijblik. Een onveilige situatie, die de doorsnee olieslaaf worst zal zijn.

Daar gaat in de nabije toekomst drastisch verandering in komen.

Inmiddels is de Fyra op sterven na dood. De Belgen hebben hem al begraven. De domroep en de rest van de media kunnen er met hun pet niet meer bij:

Uit de Volkskrant: Het is lastig om nu al te zeggen hoeveel geld het fiasco met de Fyra Nederland zal gaan kosten. 'Dat ligt er ook aan wat je allemaal meerekent', zegt D66-kamerlid Stientje van Veldhoven bij Knevel en van den Brink in het programma. 'De vijf jaar vertraging, de mankementen, de vervangende maatregelen.' Het gaat in elk geval om honderden miljoenen, zegt ze. Lees meer:


Er wordt hier en op nijij.nl opnieuw een meersysteemlok getoond. De enige die wel werkt. Als je niet persé met 250 km/u wilt rijden. Zoals hierboven al aangetoond.

De NOS leest een tweet voor: "250.000 volt op de bovenleiding als een dakplaat loslaat".

En meer leuke onzin: Lucella Carasso: "Treintoestellen".

 

Die dankzij de domroep weer een vervolg krijgt. Uit Dichtbij.nl

UITGEEST - Het kabinet heeft besloten om op het traject Alkmaar - Amsterdam hoogfrequent spoorvervoer in te voeren. Hierdoor is het nodig om extra opstelcapaciteit voor 75 treintoestellen langs het spoor aan te leggen.
Lees en geniet:


Wie zijn kop in het zand steekt, zal morgen met z'n tanden knarsen.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
Mail