Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer. 

Minnesma:  Was gaaf, dagje toeren met kinderen in "coole auto"!

De trein is er voor iedereen, het rijblik voor omhoog gevallen elite. Zij slaan nu wild om zich heen en hebben allang niet meer genoeg aan 200 pk. Volgens Steinbuch moet het minimaal 400 pk zijn.

Zonnewagens leren ontwerpen? Kom op 18 & 19 oktober naar de Open Dagen . ^FC via

Kan aan niets anders meer denken!!

De trein rijdt al 100 jaar elektrisch en niet alleen personen. Seit 1991 verbindet der Voralpen-Express (VAE) bequem und stündlich die Ost- und Zentralschweiz. Eigenes Wagenmaterial und der Name VAE kennzeichnen diesen Zug, der stetig steigende Frequenzen zu verzeichnen hat und bei Pendlerinnen und Pendlern sowie Ausflugsreisenden äusserst beliebt ist. Lees meer:

Treinen vaak te kort. De fantasie van NS is overleden. Dat NS in het verleden nog wel fantasie had blijkt uit onderstaande treinsamenstelling.

NS is in de jaren 80 van de vorige eeuw ook al es gewaarschuwd tegen uitval van 4 bakken tegelijk. Dubbeldekker VIRM was er toen nog niet.

En recent op deze website. Op 31-12-2010 schreef NS: Treinen rijden vanaf maandag 3 januari volgens de normale dienstregeling en alle beschikbare treinen worden ingezet. Wegens defect materieel door de sneeuwperiode zijn treinen in ieder geval de komende weken korter dan gebruikelijk en zal het op een aantal trajecten veel drukker zijn in de spits.

En later bemoeide ook de politiek zich er mee toen de nieuwe Sprinters (zonder toilet) aangeschaft werden. Ook dit is op deze site aangekaart en is er een alternatief getoond. Goed voor de content van deze site:

Uit AD: OIRSCHOT/DEN HAAG - In treinen waarin een toilet ontbreekt zouden reizigers gebruik kunnen maken van een meeneem noodtoilet. Via deze zogenaamde roadbag kunnen zowel vrouwen als mannen snel en hygiënisch hun kleine boodschap doen, waardoor de NS niet voor 90 miljoen euro toiletten in haar nieuwe Sprinters hoeft in te bouwen. Meer lezen:

De Zwitsers kunnen dit wel aan. Maar NS twittert liever over Starbucks en daar zijn wel resultaten van. Ook daar is NS op gewezen, maar men gaat gewoon door. Het Arnhemse perron.

Hou nou toch eens op met reclame en retweets van starbucks, smullers en zulke nonsens. Vertel over je werk, niet je relaties!

Een trein kan zowel horizontaal als vertikaal uitgebreid worden. Er is alleen een strategische beleidsfout gemaakt. De ruggegraat van NS is echter de VIRM. Dit treinstel biedt echter veel meer mogelijkheden. Op onderstaand filmpje zie je de VIRM met het dieseltreinstel Buffel onderweg naar de werkplaats.

Logisch gevolg zou kunnen zijn dat de VIRM ook met 2 DDAR-bakken onderweg kan en aangevuld met 1700 nog veel meer. De 1100 van NMBS kan dat ook. Hier zelfs aan de "verkeerde" kant van z'n oude Beneluxtrein.

Volgende conclusie is dan dat simpel het monteren van standaard koppelingen de zaak sterk vereenvoudigt. Er kan zelfs gedacht worden aan het eindelijk invoeren van de automatische koppeling voor alle materieel. Deze wordt zoetjes aan toch al op het Duitse materieel gemonteerd. Er hangen diverse voordelen aan deze omschakeling. Lees meer:

Ook de Russische spoorwegen schakelden geleidelijk om naar de automatische koppeling en de C-AKV-koppeling biedt daartoe mogelijkheden. Zie dokumentatie.

Is dat eenmaal gebeurd, dan kunnen ook versterkingsbakken getrokken worden. De VIRM´s dienen dan terug ingekort te worden tot 3 bakken. Vrijkomende tussenbakken kan NS dan gebruiken voor versterking. Zo doet ook de Zwitserse Rhàtische Bahn dat met z´n Allegratreinstellen. Omdat deze stellen standaardkoppelingen hebben is elke combinatie mogelijk.

Mocht de regering ooit nog z´n verstand terug vinden dan kunnen de 1700-en door meersysteemloks van het type 189 vervangen worden. Deze worden nu ook al voor een flink deel voor het goederenvervoer gebruikt. Deels is hier al de C-AKv-koppeling gemonteerd.

De NS-vloot bestaat nu al uit oa:

Er kan dan veel flexibeler worden ingespeeld op het reizigersaanbod. Mogelijke combinaties zijn dan:

Ook combinaties als deze zijn dan mogelijk. "Oud" materieel als "plan W" kan dan weer gewoon ingezet worden:

Zelfs het idee van de GmP (Goederentrein met Personenvervoer) komt dan boven drijven. Tenslotte is er voor het Nederlandse volk onbekende fenomeen "Peakoil".

Onnodig te melden dat defekte treinen (een regelmatig bij NS voorkomend euvel) ook door een collega-trein simpel meegenomen kunnen worden. Maar dat toont het filmpje al. Ook toiletten zijn geen probleem meer omdat er in elke trein wel een rijtuig met toilet geplaatst kan worden. Zoals de Zwitsers met hun Dominoprojekt deden.

NS wil in 2015 omschakelen naar duurzame stroom, maar omdat stroom uit zon en wind niet altijd voldoende zijn dienen voldoende "Blockheizkraftwerke" in diverse vermogens door het hele land geïnstalleerd te worden. Ook kleine bedrijven en zelfs huishoudens kunnen met een "microwkk" een bijdrage leveren.

Ook interlokale tramlijnen dienen weer opgebouwd te worden, zodat ook daar goederenverkeer verzekerd is.

Met een dergelijk modulair opgezet energie- en transportsysteem is de toekomst zeker.


Wie de problemen begrijpt en niets doet, heeft de problemen niet begrepen.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
Mail