Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

Vandaag, 28-3-2012, is "ons aller" Wubbo Ockels 66 jaar geworden, tijd om tot inzicht te komen.

Dit bericht stamt van begin januari 2008, toen de dan bestaande weblog per abuis gewist werd en als door een wonder weer opdook. Wubbo Ockels is overtuigd van de "mogelijheden" van het wegverkeer. Een inmiddels ruim achterhaald standpunt, een totaal aantal dagelijkse files van 150 km wordt tegenwoordig normaal gevonden. Ook de energie schijnt onuitputtelijk te zijn:


Het was weer raak rond de feestdagen met de energielarie van de domroep. Naast de onuitroeibare spaarlampenklucht (goed voor wel 0.5% 'besparing') was er de klimaatsjo.
En natuurlijk was ook daar het NEEEderlandse 'otoland' ruim vertegenwoordigd. De olieslaven dia altijd weer denken dat hun 'otootje 'schoon' is. Ze rijden zelfs 'op aardgas'. Dat is toch schoon? CO2? Wat is dat? Een schone auto is een platte auto. Die kan omgesmolten worden tot spoorwegmaterieel en tientallen fietsen.

Ook gepikt is het idee van de elektrische auto. 'Stroom zelf opgewekt'. Enig idee hoeveel zielige zonnepanelen (rendement 15%) er nodig zijn om een standaard pooierbak (min. 50 KW) van stroom te voorzien? En hoe zwaar de verzameling akku's is, nodig voor het in beweging zetten van zo'n tank? Die ook nog eens zonodig meer dan 30.000 km/jaar moet maken met minimaal 130 km/u? Vast niet!

En opeens was daar de omhoog gevallen ruimtevaarder en 'hoogleraar' Wubbo Ockels die zijn PV-panelen (rendement niet meer dan 15% rendement) kwam promoten met een elektrisch projektiel dat met een snelheid tot 250 km/u de files van het noorden naar de randstad moet oplossen.
 

Met deze 'superbus' gaat Oksels het wiel opnieuw uitvinden en legt een 200 jaar oude, beproefde techniek naast zich neer. Dit zou HET alternatief moeten zijn voor de Zuiderzeelijn, (ZZL), ook al een prestigeprojekt. Nog even afgezien van de belachelijke capaciteit van de 'superbus', de ZZL zou een hogesnelheidslijn moeten worden om omhoog gevallen ambtenaren uit Groningen naar de randstad te suizen. Waarom die ambtenaren dan niet in de randstad wonen is sowieso al niet duidelijk, maar misschien wordt het dat wel na de uitleg over de rol van Rijkswaterstaat in Oksels luchtfietserij.
 

Oksels wil naast de 'superbus' die over één van de dijken in het IJselmeer zou moeten gaan rijden zonnepanelen en een opslagmeer realiseren om de 'superbus' z'n energie te geven. Hoe de stroom bij de motoren van de bus, die ook nog eens meer dan 200 km/u moet gaan laagvliegen, komt is nog onduidelijk. Er wordt zelfs gesproken van hybridetechnologie. Dus toch een olieslaafaddertje onder het gras?

Dit monster in jouw stad? Eén fiets is al gaan liggen.

Deze PDF zal Oksels een beetje op weg helpen.
 

Ooit, in de 70-er jaren van de vorige eeuw, was er iemand die wel slim was. Dat was ir Lievense. Een projekt met windturbines rond de Markerwaard, die tevens als opslag diende, leverde 300 MW. DAG EN NACHT!!! En zeker in de winter, als de vraag naar stroom het grootst is, leveren windturbines het meeste stroom.
 

Dan nog een paar vraagjes aan Oksels:

Nee Oksels, dat is onmogelijk. De 'superbus' past goed in het straatje van Rijkswaterstaat die aan de weggebruikers zoals de 'superbus' grof geld verdient. Want als de 'superbus' niet op eigen tracé rijdt, rijdt 'superbus' naast andere olieslaven, de 'vlam_in_de_pijpertjes', zolang er tenminste nog olie is. Een gewone spoorlijn moet er komen. Als aanvulling op de 'dikke_bomenexpress' die er nu in Friesland en Groningen rijdt. Ook daar zijn snelheden tot 200 km/u op standaard spoor mogelijk. Dat bewijzen de Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers. MET een modern interlokaal tramnet. Zie het succes van Arriva in deze regio. Op die spoorlijn kunnen ook goederen (hout uit bossen bv) vervoerd worden en dat zie je de 'superbus' echt niet doen. Die vervoert slechts de 'happy few' die het verdomt naar de randstad te verhuizen.
 

Volgens Wikipedia is TU Delft niet blij met Oksels' dagdromerij, want als het prestigeprojekt mislukt staat TU te kakken. En de domroep stinkt er met open ogen in. Koop een zak zout en zet die bij radio en TV.
 

Nog lachwekkender wordt het als een politicus als Farshad Bashir zich er tegenaan gaat bemoeien. Deze omhoog gevallen SP-er liet de 2e kamer al bulderen van het lachen met zijn "Toiletrijtuig" achter de nieuwe Sprinter (SLT). In zijn kielzog (ook SP-politicus) Jurgen v.d. Sloot, die beweerde dat er al elektrische binnenvaart mogelijk was. Tot op heden is er boven de Nederlandse waterwegen nog geen bovenleiding aangebracht.

Vrijdag zie en test ik met @jurgenvdsloot bij Wubbo Ockels de superbus: 250km/u. Test is op landingsbaan van vliegbasis Valkenburg #benieuwd Tweet:
Het wachten is dus op een reportagetweet over dit scheurijzer.

Ter afsluiting een elektrisch treinstel dat modulair opgebouwd is, met een veel grotere capaciteit dan welke superbus dan ook, die ook nog es probleemloos een containertje meeneemt voor de firma A.Hein.


Het ijzer wordt nooit zo heet gegeten als het gesmeed wordt.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail