Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

2-11-2014, aangepast 18-9-2017. De Provincie Gelderland houdt een debat over Openbaar Vervoer.

Op 19/11 Gelders Debat over toekomst OV. Kansen, knelpunten, oplossingen. Discussieer met Provinciale Staten #psgld http://t.co/g3VRAXUGQV

Debat? Hoezo? De vraag is niet meer of de fossiele brandstoffen zo duur zijn dat ze niet meer te betalen zijn, maar wanneer?

Hierover en alle andere lachwekkende ideëen een pagina vol met 's

Dan gaan de elektrische statussymbolen en bussen (op dit moment niet meer dan 40.000) het overnemen. Toch? Over goederenvervoer heeft niemand het. Een stukje geschiedenis.

Reeds in de jaren 30 van de vorige eeuw werd het interlokale railvervoer, toen nog smalsporige tramlijntjes, vaak met stoom bedreven, werden meer en meer beconcurreerd door bussen van dezelfde maatschappij en plaatselijke vrachtbedrijfjes. De olie was goedkoop en "schoon". Er was nog ruimte genoeg op de wegen. Dat veranderde drastisch in de jaren 50 en 60 daarna. Inmiddels loopt de blikmassa gierend uit de hand. Het zijn ook altijd de hotemetoten die elke verandering in eigen egoïstische luxe afwijzen. men heeft de pest aan het openbaar vervoer.

De meest belachelijke uitspraken proberen de twittergemeenschap (vaak weer bestaande uit hotemetoten) voor zich te winnen. Let wel, de hotemetoten hebben doorgaans een dikke bankrekening en willen dat graag zo houden. Ze hebben echter wat tegenwind. De meeste ideëen zijn gebaseerd op (sub)tropische resultaten. Diverse bedrijven, waaronder Desertec, zijn al op de fles gegaan en de Hollandse PV-gekken bijten de komende winter weer in het woestijnzand. Zou trouwens totaal onvoldoende zijn om de luxe goederen voor de hotemetoten aan te voeren. NS stapt niet voor niets in 2018 over op windenergie.

Hitech. Leuk voor in de tropen waar ook de foto rechts vandaan komt. Zie de palmen. Inmiddels keert het tij. De hotemetoten hebben geen zin meer op te draaien voor het klootjesvolk dat ook 8 m2 onder de kont wil. Een reportage in het Schwiizertüütsch. Erger nog, de hotemetoten eisen ruimte voor hun pooierbak en daarvoor sneuvelen oa in Arnhem talloze bomen. Luxe kost nou eenmaal ruimte en met 8 miljoen, die allemaal eigenlijk voor niets willen...

En is dat erg? Veel beter dan elektrische pooierbakken. De elektrische vrachtwaggel is nog steeds een zeldzaamheid. De bomen kunnen als men het slim aanpakt de luxe dienen, maar dan moeten de eigenaars van de pooierbakken inschikken in het openbaar vervoer. En daar hebben ze de pest aan. Men verzint daarom talloze uitvluchten.

@Klimaatcombi @tjerkwagenaar @BioBasedEconomy @volkskrant http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/03/milieuonvriendelijke- biomassa 

Zoals er in deze bananenrepubliek nu 8 miljoen autootjes rondrijden (23 uur staat de bliklawine overigens stil) zo kunnen er ook 8 miljoen stationaire microwkk's geïnstalleerd worden waarvan het rendement ook nog es verdubbelt. En die kunnen allemaal probleemloos overweg met....

De kennis van de hotemetoten reikt doorgaans ook niet verder dan wat ze op school geleerd (lees fossiel) hebben. Ook het vrachtverkeer dient daarom geïndividualiseerd te worden. Hier een met "treintjes" spelende hotemetoot die natuurlijk nog nooit van Peakoil gehoord heeft. Een zielig geval. En ze komen op TV.

Palliatieve zorg

Nu het einde van de hele reeks kwantitatieve versoepelingsmaatregelen van de Amerikaanse centrale bank langzaam dichterbij komt, lijkt er ook een einde te komen aan de palliatieve zorgverlening – in de vorm van een constante stroom vers speculatief geld – die het private oliewezen de laatste jaren op de been heeft gehouden. Na jaren van teleurstellende beursprestaties en de gestage opmars van de nationale oliebedrijven dreigt de sector nu geplet te worden tussen de sloophamer van de investeerders die hogere rendementen eisen en het aanbeeld van dalende olieopbrengsten en te hoge kosten.

In zijn stuk ‘How Wall Street is Killing Big Oil’ schetst econoom Deepak Gopinath de dodelijke spiraal waarin de private olie-industrie gevangen zit: teneinde de teruglopende beurswaarde op te vijzelen, eisen investeerders en beleggers dat de grote oliemaatschappijen in hun kosten snijden, dure nieuwe projecten schrappen of op de lange baan schuiven en concessies en oliebelangen verkopen. Daardoor verliezen ze steeds meer terrein aan de staatsenergiebedrijven. Willen ze deze trend ombuigen en hun teruglopende opbrengsten met nieuwe olievoorraden opkrikken, dan blijken ze vervolgens tot de ‘kruimels’ veroordeeld te zijn: de dure, risicovolle projecten die exorbitante investeringen met zich meebrengen, precies het soort projecten dus waar de investeerders zo tegen gekant zijn. Lees meer:


 

 

 


 


Nog één leuke straf voor Ruud Koornstra (vanTendris of ook wel van de koninklijke kont).

“Wat 'n soepzooitje hier NS vergeleken bij gesturctureerd Japan Pfff, welkom thuis http://t.co/xwzadKzD0A” Mijn XXImo regelt alternatief

breidt tanknetwerk in NL wéér uit... Nu met XXImo ook welkom bij veel Argos stations...

12 uur CO2 geblazen en XXImo, nog zo'n crimineel, de ware aard van Ruudje. Wat Ruudje in zijn onbeschofte egoisme vergeet:

Arnhem-Nijmegen: gevolgen na een aanrijding zijn voorbij. Treinverkeer wordt geleidelijk hervat. #ahnm http://t.co/axyyfHaEPO

De nachtmerrie voor elke machinist en conducteur. Aanrijdingen met mafketels. Laat Ruudje maar lekker wachten. Straf!

De arrogantie loopt nu de spuigaten uit. Er moet nog meer water naar de zee gedragen worden. Degenen die alles al hebben en ook nog een elektrische pooierbak op de oprijlaan willen gaan uit hun dak. Gelukkig worden ze op onderstaande site gedeeltelijk afgemaakt. Over ruimte heeft niemand het. Dat heeft iedereen, ook in Arnhem-Presikhaaf op een flat.

De strafmaatregelen, geen fiscale steun, die JanmetdePet trouwens ook niet krijgt:

'Elektrische auto verdient constante fiscale steun', aldus van ons Formule E-team in vandaag: t.co/yM3o41M9uD

Vrachtwaggels? Niemand?


De trein dus. Hier links een door NS afgedankt rijtuig uit de jaren 50 van de vorige eeuw. De Duitse spoorwegen schaften toen de harmonikaverbinding tussen rijtuigen af en vervingen deze door de "Gummiwulst".  Besparing op personeelskosten bij het (ont)koppelen. Idee bijna wereldwijd overgenomen, zelfs door de Russen en Chinezen. Er zijn alleen nog harmonicaverbindingen tussen de rijtuigen bij treinstellen en smalsporige rijtuigen.

Maar ook daar is de "Gummiwulst" mogelijk.

Het succes bij international verbindingen waarbij rijtuigen uit verschillende landen meedoen. En zoals gezegd, ook landen uit het voormalige oostblok en Rusland deden en doen mee Hier rechts Russische rijtuigen in de verbinding Moskou-Nice.

Frappant is dat nu juist de Duitsers de internationale verbindingen in eigen hand nemen met de ICE. ICE, TGV en Eurostar zijn helemaal niet sneller waar het om reistijd overdag gaat. Die reistijd vervalt bijna geheel met de nachttrein.

Waarom verdwijnt de Europese nachttrein?

Dat vroeg Lowtechmagazine zich af. Is hier sprake van stemmingmakerij?

Deutsche Bahn schaft dit najaar de helft van de internationele nachtverbindingen af, onder meer met bestemming Nederland. De Spaanse spoorwegen doekten in december vorig jaar al hun internationale nachttreinen op. Waarom verdwijnt het enige waardevolle alternatief voor het vliegtuig?

Er kwamen verschillende reakties oa over het verdwijnen van de verbinding Amsterdam-Basel/Zürich.

CityNightLine liet desgevraagd het volgende weten:

Wir freuen uns über Ihr Interesse an unserem Nachtreiseprodukt -City Night Line-.

Gerne teilen wir Ihnen mit, dass wir das Gerücht über die Einstellung der City Night Line Linie Amsterdam - Basel nicht bestätigen können.

Freundliche Grüße aus Dortmund

De site werd daarna aangepast. Helaas is City-Nightline toch door de automaffia opgeslokt. Maar de Oostenrijkers hebben de zaak overgenomen. Het materieel? Handel. Overal inzetbaar en het werkt. Hierboven de opvolger in het Zwitserse Buchs.

Inmiddels rijzen ook de problemen van de particuliere vervoerders de pan uit. Men laat de materieelkeuze over aan de aanbieders die natuurlijk ook alleen maar aan eigen gewin denken.

Niet veel geleerd, kan een Linth (4-versnellingsbak, links) een GTW (Diesel-elektrisch, rechts) verlengen? Met losse modules (rijtuigen) kan dat wel.

Natuurlijk hebben de aanbieders ook oplossingen, Stadlerrail, de producent van de GTW-treinstellen levert ook oplossingen die aansluiten op bestaand materieel, maar daar hebben de autodenkende particuliere vervoerders geen boodschap aan. Daar geldt snel geld verdienen. De drukte op de Maaslijn noopt Veolia tot overname van de bij Syntus overbodig geworden Linth's. Fijn, die liberalisering op het spoor.

Met losse rijtuigen en loks of motorrijtuigen was men veel flexibeler geweest. Het is vrij simpel om:

Zie wat mogelijk is, trein simpel aangepast aan het aanbod en de al dan niet aanwezige bovenleiding. Het lokje achteraan kan simpel vervangen worden door een elektrische collega.

Met loks is in feite alles mogelijk. De Zwitsers schaften na de val van de Berlijnse muur loks uit voormalig Oost-Duitsland aan en deden er alles mee waar geen Hollander ooit aan zou denken.

Het wordt nog leuk, want het door vrachtwaggels beheerste Holland heeft nu al te maken met:


En krijgt nog te maken met:

@hardloperhans blogt: Is er te weinig vraag naar moeilijk winbare, dure aardolie?: De prijs voor een vat aardo... http://t.co/l0NlrK5wUC

Intussen moderniseert NS de vloot dubbeldekker rijtuigen uit de jaren 80 die door slecht beleid stonden te verroesten. In het filmpje een lok van de serie 1700 waar in een trein deze dubbeldekkerrijtuigen gewoon meereden. De 1700 is een flinke jongen, maar wordt nu verpatst aan de particuliere goederenvervoerders die geen zin hebben in combineren met personenvervoer. En geen hond die nog fantasie heeft.

Een station, waar toch regelmatig goederentreinen te zien zijn. Rangeerlokje dat er een goederenwagen af haalt of bij plaatst? Bij de Zwitsers heel gewoon. De Zwitsers schaffen zelfs nieuwe aan en die worden geleverd door Stadler, precies, die ook de gammele GTW's aan Veolia, Arriva en Valleilijn leverde.

Binnenkort op 9 stations + Schiphol. Webwinkels kunnen optie bieden pakketten 24/7 op te halen.


Tot zover het normaalspoor. De huidige bussenclubs zien de bui betreffende fossiele brandstoffen al hangen en kijken uit naar elektrisch of waterstofgas. Ook daar is men de verbinding met de werkelijkheid helemaal kwijt. Ook dit onderwerp is meermalen aan de orde geweest en al zijn er 30 provincies die een debat organiseren, ervaring is toch de beste leermeester.

Smalspoor dus, de ideale vervanger van het busvervoer dat ook met capaciteitsproblemen kampt.

Bussen met aanhanger, gelede bussen. Ze kunnen geen van allen op tegen het smalspoor dat bij de Zwitsers zelfs op hoofdlijnen ingezet wordt. En zie de mogelijkheden. Motorwagen vóór, achter of zelfs in het midden. Container meenemen? Geen probleem. Weinig passagiers? Eén motorwagen is voldoende voor het goederenverkeer dat op stations al klaar staat.

De hierboven besproken "Gummiwulst" wordt bij de Zwitserse Zentral Bahn, een fusie tussen de Luzern-Stanz-Engelbergbahn en de smalsporige SBB, gebruikt maar vereist door de krappe bochten een speciale constructie.

Plaatjes die bij bv de Provincie Gelderland al jarenlang bekend zijn. De Rijnlijn die ook aan de gemeenten Renkum, Arnhem en Wageningen voorgesteld zijn, maar geen van deze gemeenten is bereid ook maar een moment de handen ineen te slaan. En zoals gezegd, de Provincie Gelderland is doof en blind voor argumenten.

Openbaar vervoer voor personen, maar waarom niet ook voor goederen? E.e.a. kan zonder problemen gecombineerd worden. Iets wat totaal onmogelijk is bij het wegvervoer, dat alleen concurrentie kent.

Maak van Truckerjoep een klant.

Wat zou er kunnen rijden op de Rijnlijn? Dat is niet zo moeilijk. De Zwitserse smalspoorlijnen innoveren continue en laten "oud" materieel los. Dat is een goudmijn.

Belangrijk, zorg voor modulair materieel, d.w.z. trekkende voertuigen en wagens die simpel aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo kan altijd een trein verlengd of verkort worden. Standaard koppeling is dus noodzakelijk. Veel "oud" Zwitsers materieel is uitgerust met de halfautomatische +GF+ koppeling. Aansluiten hierop is dus goedkoop. Maar ombouw is simpel, getuige onderstaand voorbeeld. Beginnen dus met tweedehands materieel. Ook bij gelijkstroommotorwagens kan met enige moeite een transformator ingebouwd worden, want de motoren draaien op gelijkstroom, zeker waar het ouder materieel betreft. Wisselstroom als spanning voor de bovenleiding is belangrijk omdat dan gerekupereerd (stroom die bij het remmen opgewekt wordt terug leveren aan de bovenleiding) kan worden.

Tweedehands vond men ook prima bij de Chemin de Fer du Jura, die een paar motorwagens van de Rhätische Bahn overnam die omschakelde van 2400 Volt gelijkstroom naar 11000 Volt wisselstroom, "manusje van alles"..

Aan de motorwagen, die meestal ook nog zitplaatsen heeft, kan later een modern stuurstandsrijtuig gekoppeld worden, zodat de trein simpel verlengd kan worden in drukke tijden. Hierachter kan de trein opnieuw aangevuld worden met personen- of goederenmaterieel. Belangrijk voor de bedrijven langs de lijn.

<<<< Nieuw zijn de stuurstandrijtuigen die afgeleid zijn van de GTW-treinstellen en aangekoppeld kunnen worden aan bestaand materieel. Met name de Zwitserse Travys en Aare Seeland Mobil maken hier gebruik van en rijden soms gewoon door de stad.

Rechts de Chur-Arosabahn in Graubünden waaraan men doodleuk een goederenwagen hangt van de plaatselijke bierbrouwer. De trein reed toch al, dus..... >>>>

Stadlerrail gebruikt voor dit materieel onderdelen van de GTW-treinstellen, waarvan er ook bij Arriva en Veolia rijden. Hier een voorbeeld van een 25 jaar oude motorwagen en stuurstandrijtuig en een modern stuurstandrijtuig met lage instap. Heel belangrijk voor ouderen.

Verder is het belangrijk dat de motorwagen of het stuurstandrijtuig een bagage-afdeling heeft zodat post, fietsen, kinderwagens of andere kleine vracht meegenomen kan worden.

Op de grotere stations een "Stationstraktor" zodat materieel "klaar" gezet kan worden voor de reis naar andere bestemmingen. De "Stationstraktor" kan ook de buurstations "bedienen". De stationstraktor kan aangedreven worden door een elektromotor (met akku) of met stroom van de bovenleiding. Voor aansluitende industriesporen waar een bovenleiding onpraktisch is, met een dieselmotor als hulpmotor. Biobrandstof voor deze uitzondering.

Verder nog cementwagens zoals hier in de trein bij het Zwitserse Ilanz.

Een prima taak voor "truckerjoep" die i.v.m. de naderende "Peakoil" toch zonder werk raakt. Normale werktijden en geen geknoei meer met de tachograaf. Want dat is ook één van de nadelen van het wegvervoer. Terug dat gesloopte spoor, zodat de chaos op de wegen in de gemeente Renkum en Wageningen tot het verleden behoort. Een stuk veiliger ook, in zijn cabine wordt niet meer met een verdovend gas gespoten om de zaak te beroven.
Er valt namelijk niks te roven.

Verder is alleen gebrek aan fantasie een beperking voor alle overige materieel. Te denken valt nog aan containerwagens, de bibliotheekwagen zoals die bij de Appenzellerbahn gebruikt wordt om in plaatsen die geen bibliotheek hebben, ingezet te worden. Zelfs en bioscoopwagen zou tussen de verschillende dorpen kunnen pendelen. Achter de reguliere trein natuurlijk, want je hebt gezien dat met standaard koppelingen alles mogelijk is.

Verder natuurlijk zelflossers voor het onderhoud. Wegenzout dat op een halteplaats gestort kan worden, de RTM die vroeger op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden het bietentransport verzorgde. Alle mogelijke en onmogelijke stortgoed, grond en pellets voor de microwkk's die woningen en andere gebouwen verwarmen. En heel belangrijk in de bouw, de zg rolwagen die normaalsporige goederenwagens kan meenemen met bouwmateriaal.

Ook enkele ketelwagens zijn handig om bv houtsnippers of pellets te vervoeren.

Foto's 4, 6 en 7 zijn Van Eddy Konijnendijk. De voorbeelden hier zijn slechts een uitsnede uit de talloze mogelijkheden. Hier is meer.

Dus als anderen 50 KWu/dag in hun rijblik en barbeknoei verstoken, is 10 Kwu/dag in een goede accumulerende houtkachel geen probleem.


Houthakken is populair omdat men meteen resultaat ziet. (Albert Einstein)


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMailMail