Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie.

Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

16-4-2013. Schaliegas, ook voor de bezitters van zonnepanelen geen probleem. Op de "voorlichtingsbijeenkomst" in de Wageningse Bblthk kwam dit idee uit het publiek boven drijven. Schaliegas is een fossiele brandstof en dat is stroom volgens één van de "saloncritici" van onzingenerator "Hetkanwel" ook. Lees meer:

Dezelfde zwak geïnformeerde:

Besparing van 20 tot 30 % per km is bij weg en zeetransport zeer wel mogelijk. Nu al zijn de nieuw verkochte auto's zuiniger dan voorheen, die verplichting kan scherper en sneller. Bij zeevaart kun je meer wind benutten + langzamer varen.

Besparing in de luchtvaart is ook mogelijk met langzamer vliegen en glijvlucht landing, maar belangrijker is het stoppen van verdere groei. Die is nu zo'n 5% per jaar, zodat elke winst teniet wordt gedaan.

Stoppen van de transportgroei is veruit de grootste winst.
Lees meer:

En zo kom je vanzelf bij de NOS terecht. Schaliegas, het is voorjaar en dan gieren de hormoontjes door je lijf.
Bijwerkingen boren van het medicijn schaliegas onderzocht.



Volgens waterbedrijf Vitens kunnen bij boringen naar schaliegas de Nederlandse drinkwatervoorraden onherstelbaar beschadigd raken. Vitens publiceerde deze week een tiental risico’s van schaliegaswinning. Lees meer:

En ook domroep TROS houdt zich met schaliegas bezig: Lees meer:

Omdat Amerika meer energie zelf produceert, onder meer via schaliegas, is het minder afhankelijk van olie uit het buitenland. Daardoor is het land ook steeds minder genoodzaakt om in te grijpen in andere landen, denkt Zijlstra. Zo klaar als een klontje:

De VS hoeft dus geen oorlog meer te voeren voor z'n energieslurpende leefstijl. Sterker nog, men kan met een gerust hart nog meer verspillen en zelfs exporteren naar landen die dezelfde leefstijl willen aannemen. Zoals de hier te lande bekende VVD.

De waarheid over schaliegas.

De nieuwsberichten passen in een breed media offensief vanuit de olie,- en gasindustrie waarin ons gouden bergen worden beloofd. Als we tenminste de sterk omstreden fracking technologie, waarmee deze nieuwe olie,- en gasreserves gewonnen kunnen worden omarmen. Er is echter een groeiende onderstroom van analisten die forse kanttekeningen plaatsen bij dergelijke prognoses. De schalie revolutie kon wel eens een zeepbel blijken, een laatste stuiptrekking van de olie-industrie. Lees meer:

Maar men blijft als een terrier vasthouden aan het wegvervoer.

Duurzaamnieuws: Rijgeluiden van banden kunnen door een innovatie van de Universiteit Twente met drie of zelfs vier decibel verminderen. De zogenoemde diffractor zal door de provincie Gelderland worden beproefd. Rijkswaterstaat is ook geïnteresseerd. Lees meer:

Het effect is nog groter als een vrachtwaggel stil valt of op z'n kant gaat liggen. En dat fenomeen hoor je steeds vaker op de radio. De lading zoekt daarna indien nog mogelijk z'n eigen weg.

En zoals elk voorjaar krijgt de automaffia de kriebels. "Hit the road", goed weer of niet, men MOET de weg op. Waterstof dan maar?

En niet zomaar een boodschappenkarretje.

Nee, een dikke PC-Hoofttraktor, 1.5 ton.

Energielabel E. Lees meer:

De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai presenteert vandaag de eerste auto in Nederland met een brandstofcel die draait op waterstof. Lees meer:

De komende twee jaar worden in Nederland zeker vier waterstoftankstations gebouwd voor bussen en personenauto's. Lees meer:

Je mag dan kiezen tussen oplaadpalen of waterstoftankstations.

Waterstofauto kost nog 2000 euro/maand. Waterstof vs Elektrische auto. Hyunday gaat als eerste op grote schaal een auto op waterstof produceren. Totnutoe storten de meeste autobouwers zich vooral op de elektrische auto's. Op de TU Delft ontwikkelen ze beide soorten. Lees meer:

Alleen weggelegd voor die anderhalve hotemetoot. En dat is waar de domroep en nu ook "Hetkanwel" zich druk om maken. Het klootjesvolk kan al 100 jaar elektrisch rijden (Iets anders doet dat waterstofblik ook niet) en ook het goederenvervoer kan gewoon mee.

Net als 70 jaar geleden.

Kwinkslag van oliejunk Marcel Oosten, werkzaam in Hilversum en wonend in Zwolle:


Hierbij komt nog dat geen van deze "wondertjes" een vrachtwaggel kan vervangen of zelfs maar een aanhanger met container kan trekken.

Dat kan alleen het railtransport. Gecombineerd, zodat er minder beslag wordt gelegd op bestaande infrastruktuur. En dat heeft men in zowat elke stad vergeten of bewust onder het tapijt geveegd. Lees meer:


Laat u door het verkeer niet afleiden van uw smartphone!


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren, oa op Facebook. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail