Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

13-8-2012. De Gelderse busvervoerder Breng houdt al een tijdje voorlichtingsbijeenkomsten over "Toegankelijkheid Openbaar Vervoer & OV-chipkaart" Tamelijk beperkt, het gaat slechts over de bus. Dat is één van de beperkingen van "Breng". Toegankelijkheid is een ononderbroken proces bij de spoorwegen. Vooral bij de Zwitserse spoorwegen.

Een uitzending van "Eisenbahn-Romantik" van het Duitse Südwestfunk, die niet alleen over romantiek ging, toonde daar gisteren weer een staaltje van. De smalsporige Zwitserse MOB (Montreux-Oberland-Bernois) laat tegenwoordig ook een bizonder toegankelijk rijtuig meerijden. Gewoon tussen het oudere materieel. Heel gewoon bij de Zwitsers.

Hier een mooi  voorbeeld van "geïntegreerde innovatie". Een lagevloer stuurstandrijtuig (smalspoor) in combinatie met een 30 jaar oud motorrijtuig. Ook NS maakte ooit een foute systeemkeuze. Een trein is een blokkendoos, Lego, je kunt er steeds iets anders van maken. De Zwitsers maakten een andere keuze. Zij borduurden door op het Lego-systeem. Raakt materieel verouderd, dan vervang je alleen dat deel dat ook echt vervangen MOET worden.

Zo ook bij defekten. Gaat er bij NS, Arriva of Veolia een treinstel kaduuk, dan gaat het hele treinstel (tot wel zes bakken) aan de kant. Dat dit ook anders kan toont een mooi voorbeeld aan met de "Jumbo"-rijtuigen van de BLS (Bern Lötschberg Simplonbahn), opgebouwd uit oude rijtuigen en een nieuw aan de huidige eisen voldoend opgebouwd middendeel met lage instap. Een trein kan zo willekeurig verlengd of verkort worden en zo aangepast aan het aanbod. Bij defekten wordt alleen het defekte deel vervangen.

En het rijdt nog elektrisch ook.

En kijk even hoe e.e.a in elkaar gebakken wordt. Film duurt te lang en SWR staat insluiten niet toe. Maar Breng kan natuurlijk wel inspiratie opdoen. De bus kan bv geen container meenemen.

 

 

 

 



Best handig met de steeds omvallende vrachtwaggels (A12). Voor de trein is zoiets geen enkel probleem.


Techniek beheerst de mensen, maar de mensen beheersen de techniek niet:


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail