Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie.

Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

De mobiliteit is volledig uit de hand gelopen. Kantoorpipo's wonen in Amsterdam en raken in de puree als hun trein naar Brussel wordt vervangen door de Fyra, die met problemen kampt. Op Twitter verscheen een "grapje":
De NS wil de stekker uit de Fyra trekken. Blijkt deze door een fabricagefout niet aanwezig te zijn.

Hieruit blijkt de totale onkunde van het klootjesvolk waar het "elektrisch rijden" betreft. De stroomtoevoer bij spoorwegmaterieel wordt doorgaans geregeld door een pantograaf. Er is hier (door de hoge spanningen en stromen) geen sprake van simpel stekkertje.
Meer info over de Fyra en de spoorwegen is hier te vinden. Alternatieven voor de Fyra? Zat!

We nemen er twee van deze alternatieven uit: Allereerst de Traxx-loks, die ook voor goederenvervoer (verreweg het leeuwendeel) inzetbaar zijn.

Treinreiziger.nl: Tussen Amsterdam en Breda worden al Traxx locomotieven gebruikt, omdat de Fyra V250 nog niet geleverd is. Dat kan ook tussen Amsterdam en Brussel. Dat zou circa 10 minuten langer duren als een reis met de Fyra. Lees meer:

Wat "Treinreiziger" nog niet noemde is de Oostenrijkse "Railjet". Deze loks zijn net als de Traxx-loks inzetbaar voor goederenvervoer. Rijden ook ruim 200 km/u. Zijn ook geschikt voor de Nederlandse 1500 volt, de Belgische 3000 volt en de HSL-spanning 25000 volt.

Toch krijgt de domroep dit thema maar niet onder de knie:

De VARA met z'n beperking:

Er rijdt er nog maar één van rond in Nederland: de HyMove. Een elektrische bus die rijdt op een brandstofcel, die op zijn beurt weer gevoed wordt met waterstof. Een hele stille bus zonder uitstoot van CO2 en fijnstof. De HyMove is extra zuinig, want hij wordt aangedreven door wielnaafmotoren. De motoren zitten in de wielen. Is dit de bus van de toekomst? Lees meer:

Foto is inmiddels een jaar oud. Kan dit produkt ook multiple rijden of een goederenwagen trekken? Het railvervoer kan dit allemaal wel. Simpel met één enkel mannetje/vrouwtje aan de knoppen. Vóór- en achteruit even snel.

Ook dit is al eindeloos behandeld. De VARA werd er kwaad om en dreigde zelfs met gerechtelijke stappen.


De NOS graaft het elektrisch rijblik maar weer es op: "Overgang elektrisch rijden moeilijk"
Opel Ampera Opel Ampera opel.de
Toegevoegd: dinsdag 4 jun 2013, 05:54
Update: dinsdag 4 jun 2013, 07:36

Door verslaggever "Economieredakteur"Louis Dekker

Nachtwerk voor de automaffia.

Ze gaan als warme broodjes over de toonbank, maar worden verkeerd gebruikt. Semi-elektrische auto's zoals de Opel Ampera en de Toyota Prius plug-in-hybride. Auto's met een stekker, die weliswaar op benzine kunnen rijden, maar bedoeld zijn om zo veel mogelijk elektrische kilometers af te leggen.

Onafhankelijk onderzoeksbureau CE heeft in kaart gebracht hoe die auto's en hun bestuurders presteren. De resultaten vallen niet mee. "Het ligt vooral aan de rechterhand. Hoe vaak plug je de stekker in."


Nederlanders zijn dol op semi-elektrische auto's. Nergens anders zijn ze zo populair, maar de liefde draait vooral om geld. Doorslaggevend voor aanschaf is de verleidelijke 0 procent bijtelling voor leaserijders. Als de door fiscale voordelen gestimuleerde 'groene' auto eenmaal voor de deur staat, gaat het mis. Semi-elektrische auto's kúnnen heel zuinig rijden, maar dan moet de bestuurder wel z'n gedrag aanpassen.

"Automobilisten die elektrisch kunnen rijden, tanken veel", zegt CE-onderzoeker Huib van Essen. "Opladen doen ze te weinig. Soms zelfs helemaal niet. Mensen die het slecht doen verbruiken het tienvoudige van degenen die hun best doen. Het moet beter en het kan beter."

Knip 8< Lees de onzin hier of hier:

Interessant de opmerking van Louis Dekker: "Wonen in Friesland en werken in Brabant". Bekend is de chaos op de A50 in dit geval. "Tussen Renkum en...." Dit verhaal is overigens ook prima hier te beluisteren.


Maarten Steinbuch en z'n scharreltje doen er nog een schepje bovenop.

Via Twitter gevonden: Maandag. De Tesla is nu lekker opgeladen tot 360km, nog steeds niet vol! Inge wil toch wel graag ook even rijden, dus op weg naar het station Brandevoort, waar ze opstapt, heeft ze het stuur genomen. Glunderend, ‘heerlijk ja’, ‘gaaf’. Dus, heren, ik heb het al eerder gezegd, wil je ook zo een auto: laat je vrouw rijden! Lees meer:

Ter info. Bovengenoemde elektrische onzin is niet weggelegd voor Jan-met-de-Pet met koophut die maar net het hoofd boven water kan houden. Jan-met-de-Pet met huurhut kan wel prima elektrisch rijden met tram of trein maar z'n hormoontjes laten dat niet toe. En dus....

Uit Bahnonline: Um 16:15 Uhr beabsichtigte ein 81-jähriger Personenwagenlenker beim bewachten Bahnübergang Rüschen in die Hauptstrasse einzubiegen. Trotz eingeschaltetem Wechselblinklicht übersah der Lenker die von rechts herannahende S12 4161, geführt mit dem Be 4/8 35 “Teufen”. Die Lokführerin leitete unverzüglich eine Schnellbremsung ein, konnte die Kollision aber nicht verhindern. Der Sachschaden beträgt mehrere Tausend Franken.

81 jaar, dan hoor je al lang een wagen met chauffeuse te hebben i.p.v. ruim een ton staal.


Je zit niet vast in het verkeer, je BENT het verkeer.


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail