Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

25-11-2012. Uit HetkanWel: Een nieuw rapport van de Duitse Heinrich Böll Stichting becijfert dat Europa in 2050 volledig kan draaien op groene energie. Maar mogelijk betekent nog niet makkelijk. Een aantal stevige maatregelen zijn nodig.

(Advertentie)
Krijg snel de beste deals van zonnepanelen leveranciers uit je eigen regio

Volgens het rapport zijn er twee grote uitdagingen:

* Het elektriciteitsnetwerk is nu nog teveel ingesteld op kolen- en kerncentrales. Dat moet flexibeler worden, maar daarvoor is een stevig commitment van de EU nodig, omdat de ontwikkeling van een smart grid jaren vergt en een dure operatie is.
* Omdat energiebeleid vooral een nationale aangelegenheid is, kan de regeling in het ene land de andere in de weg zitten. Het afstemmen van de verschillende regelingen is ook nodig.

HetkanWel kan het niet laten zonnepanelen te pluggen en dus hakken de lezers daar op in. Volledig op groene energie.

Wat dan nodig is toch echt warmte en dat vormt een probleem in deze volle bananenrepubliek. Tenzij iemand een slim idee krijgt: Een microwkk gekoppeld aan een stevig buffervat.

Rundschau vom 21.11.2012

Maar voorlopig zijn er nog nauwelijks elektrische files. De Zwitsers, elektrische rijders bij uitstek.

Problematische Starthilfe CO2-arm gleitet der aufgeschlossene Stadt-Bewohner lautlos durch die Stadt; mit einem trendigen Elektroauto. Gerne zeichnet die Autoindustrie dieses Bild für ihre derzeit viel beworbenen E-Mobile. Doch die Realität sieht nüchterner aus. Gerade mal 0,1% aller jährlich verkauften Neuwagen fahren heute mit Strom. Zudem belasten E-Mobile die Umwelt bis zu einem Drittel mehr als effiziente Dieselmotoren, sagen Experten. Trotzdem soll der Bund jetzt den Aufbau eines Netzes von 150 Strom-Tankstellen unterstützen.

Iedereen kan elektrisch rijden, hetzij per fiets, hetzij per trein!

Dan HetkanWel weer. Men komt langzaam op gang: Greenpeace voelde Microsoft al eerder aan de tand: draait jullie ‘cloud’ wel op schone energie? Microsoft experimenteert voor het eerst met een datacenter dat werkt op rioolgas. In Wyoming is een datacenter zo groot als een zeecontainer geplaatst. Elektriciteit voor het datacenter zal opgewekt worden uit het methaan dat vrijkomt in het rioolzuiveringssysteem in de buurt. Lees meer: of De Morgen:

Het gat is gesloten. Er is warmte en tegelijk ook stroom. Stroom voor de trein. Al heeft men daar nog wat probleempjes:

Uit Treinenweb: Bij Sassenheim is vanmorgen een DDZ-dubbeldekker in tweeën 'gebroken'. Een kabel die tussen twee rijtuigen liep was geknapt waardoor de trein in twee zich in tweeën splitste. Lees meer:

Windmolentje gezien?

Iemand die zich een beetje heeft verdiept in spoortechniek weet dat delen van een trein niet met een kabel aan elkaar verbonden zijn. Ook "harmonica's" zijn alleen in de muziekbranche te vinden en al helemaal niet bij de Nederlandse domroep.

En hiermee komen we op het volgende onderwerp, de koppeling: Enkele jaren geleden ontstond er op één van de spoorforums een heftige diskussie over de invoering van de automatische koppeling en inderdaad dat heeft resultaten opgeleverd.

Inmiddels zijn de ertstreinen tussen Dillingen (D) en de Maasvlakte voorzien van de C-AKV-koppeling en kan dus standaard gaan worden. Kan zonder meer ook op alle overige materieel, zodat ook ieder huismoedertje in financiele problemen op een station containerwagens voor de Albert Heinwinkels kan aan- en afkoppelen.

Waarmee ook "Truckerjoep" elektrisch zijn chaos vaarwel kan zeggen.

Tenslotte knutselen ook de Zwitsers allerlei spoorwegmaterieel in elkaar tot de meest exotische treinen. Hier hangt men zelfs een postwagen achter een dubbeldekker. En versterkingswagens achter de dubbeldekker zijn voor de Zwitsers ook geen probleem zoals dit filmpje laat zien.
Het smalspoor maakt het zomogelijk nog bonter. Chur/Arosa.


Je zit niet vast in het verkeer, je BENT het verkeer.


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail