Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie.

Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

30-1-2013. Uit Lowtechmagazien: Houtpellets zijn in trek. Het verbruik in Europa steeg van 3,8 miljoen ton in 2005 naar 9,8 miljoen ton in 2010. België en Nederland namen daarvan samen 2,7 miljoen ton voor hun rekening. Niet dat Belgen en Nederlanders zoveel pelletkachels en -boilers kopen. De meeste houtpellets komen in elektriciteitscentrales terecht, met als doel de uitstoot van CO2 te beperken. Maar terwijl een pelletkachel voordelig is vanuit dat oogpunt, is dat voor een elektriciteitscentrale op houtpellets minder evident. De kans dat zo'n centrale meer CO2 uitstoot dan een steenkoolcentrale, is reëel. Lees meer:

De beperking van de Belgen en de Hollanders natuurlijk.



Verder berichten de Belgen dat de pellets uit de VS gehaald worden. Olie komt wordt ook niet naast de deur gewonnen. Wat de Belgen, maar ook de Hollanders niet snappen dat een kolencentrale voor kolen is gebouwd en niet voor pellets. Ook is een kolencentrale niet voor warmte gemaakt. Daarom staat ie ook ver van de bewoonde wereld.

E.e.a. is te combineren, maar dankzij de hebberigheid van de consument, die liever 1.5 ton staal voor de deur heeft, zijn oplossingen om zeep gebracht.

Eén van die oplossingen is:

Ook de Zwitsers hebben door dat stroomproduktie duur is, maar dat als je slim bent de oplossingen voor de deur liggen. En zoals de Belgen al meldden, voor de Nederlandse en Belgische markt komen de pellets uit de VS. De Zwitsers maken ze zelf. Hout als bouwmateriaal is daar heel gewoon.

Dat kan ook hier, maar de domroep heeft liever "groengas". Voor die 1500 kg staal. Een tram komt niet in hun botte koppen op. Die tram kan alles aan, inclusief stroom terugleveren aan het net tijdens remmen. En dat is voor "groengas" een tikkie gecompliceerder.

Voor de trein geen probleem, uit Wikipedia:

Die Ce 6/8II besassen eine elektrische Nutzbremse (Rekuperationsbremse), welche die von den beim Bremsen als Generatoren wirkenden Fahrmotoren erzeugte elektrische Energie wieder in die Fahrleitung zurückspeist. Bei der sonst verwendeten einfacheren Widerstandsbremse wird die Energie über auf dem Dach angeordnete Bremswiderstände als Wärme an die Umgebung abgegeben und ist daher verloren. Lees meer:

Breng dat de domroep maar es aan z'n verstand.


Hoe meer kinderen in de creche, hoe meer mensen er werken, hoe meer kinderen.....


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
MailMail