Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Het weekend van 23 en 24 juni 2012 droop weer van de oplichting. Ons aller omhoog gevallen ruimtevaart "professor" Wubbo Oksels had het over een hybride schuit. Hybride is de laatste tijd een toverwoord met een "duurzaam, mijleu-vriendelijk" sausje. Het tegendeel is het geval.

Wubbo Ockels ‏@Ockels

Doop "geofocus" hybride schip van Jan Loods, mooi richting duurzaam, weer Happy Energy http://pic.twitter.com/CaLqg8wf
Tweet:

De feiten over dit dieselelektrische schip. De schuit waar Oksels het over heeft heeft te maken met diverse verliezen en dan kom je tot  de volgende conclusie:

Verlies generator + verlies elektromotor + verlies verbrandingsmotor = oplichting.

Verlies generator, het rendement ervan is pakweg 90%, rendement elektromotor 90%, rendement verbrandingsmotor hooguit 35%. 35% x 90% x90% = 28.35%. Tel uit je winst. Verstelbare schroeven leveren een hoger rendement. Het begrip hybride, volgens de Nederlandse wikipedia:

Dan mag je zelf uitzoeken wat dat is, voor voortstuwing kom je dan al snel op een totaal ander begrip. Diesel-elektrische aandrijving, met de bijbehorende voor- en nadelen.

Bekijk je de Engelse wikipedia, dan heeft men het toch over andere zaken. Dan kom je via de Toyota Prius en andere wegversmallingen (die echt maar één krachtbron hebben en dus afhankelijk zijn van olie) terecht bij de plugin hybride, die wel overweg kan met duurzaam opgewekte stroom.

Deze combinatie is er voor ex-olieslaven die bang zijn voor aap te staan als de akku leeg is. Het grootste nadeel is en blijft de ruimte die nou de egoïstische anderhalve ton staal nodig heeft.

Echte hybride voertuigen hadden de Zwitserse Rhätische Bahn (RhB) al in 1968. Worden aangedreven door een combinatie van dieselgenerator en stroom van de bovenleiding, die bij de Zwitsers wel duurzaam opgewekt wordt. Moderniseren doet de RhB ook regelmatig, reden waarom deze lokjes nu al meer dan 40 jaar oud zijn en nog steeds dienst doen en zowel personen als goederen vervoeren.

Daar zijn de hybride wegvoertuigen totaal ongeschikt voor. Nog ouder zijn deze bagagemotorrijtuigen van de Chemin de Fer du Jura, waar men ook een dieselmotor ingebouwd heeft. Innovatie heet dat.

Twitteraar en "professor" Oksels vallen dus in dezelfde categorie als de vrouw die een jaar geleden bij een zonnekoker met paraboolspiegel vroeg of "er een lamp in kon" en de redaktie van "Hoog en Laag" die de demonstatie hiervan aankondigde als "Koken op zonnecellen".
Hun lachwekkend (inmiddels verwijderde) bericht:

ShoutboxGelekt en groot: Peugeot HX1 Concept voor IAA!: We hebben alvast hét grote Peugeot-nieuws van de IAA....... Meer lezen:

De hybride aandrijflijn heeft een vermogen van 299 pk.

Dat is ongeveer de helft van het vermogen dat deze treincombinatie nodig heeft om 55 passagiers en 20 ton vracht te vervoeren. Dat houdt deze zich noemende egoist voor zichzelf.


Dit soort roeit zichzelf uit. Hetzelfde gebeurt als je veel ratten in een kleine ruimte bij elkaar zet. Ze vreten elkaar op. Meer lezen:

En dat is uiteindelijk het beste, want communiceren is heel moeilijk voor deze diersoort, getuige deze tweet:

": Kunnen we het eens hebben over die belachelijke taskfoce en de echte alternatieven." van of ?

Aangekomen in Wageningen staat Groenslinks Wageningen met de bek vol tanden als je hierover begint. Nauwelijks 5 km verderop zit de automaffia (net als in Wageningen zelf) hopeloos in de knel, maar Wageningen weet van toeten noch blazen.


Techniek beheerst de mensen, de mensen beheersen de techniek nog lang niet.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail