Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

14-5--2012, Greenpeace deze keer, een paar berichten uit het verleden: Eerst de VVD. VVDér Aptroot is niet bereid de bewoners tegemoet te komen ivm geluidsoverlast Betuweroute. Tweet:
Liever vrachtwaggels?

Dan: Uit NoordHollands Dagblad: DEN HAAG - Spoorbeheerder ProRail laten opgaan in Rijkswaterstaat, zoals de VVD wil, zal de chaos op het spoor vergroten. Dat heeft vakbond FNV Spoor zondag laten weten in reactie op uitlatingen van VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot in het tv-programma Buitenhof. Meer lezen:
Liever vrachtwaggels?

Uit RNW wereldkrant: Maximumsnelheid in Spanje gaat omlaag. De toegestane snelheid gaat omlaag van 120 naar 110 kilometer per uur. De omstreden maatregel is door de regering genomen in verband met de hoge olieprijs door de onrust in Arabische landen.

En ook in Amsterdam is men jaren verder dan bij de VVD. Reservaat voor VVD-ers?

Onze trams en metro’s rijden op groene stroom. Remzand uit de rails en het waswater van de voertuigen maken we schoon. Zodat we het kunnen hergebruiken. Met groene stroom en recycling dragen we ons steentje bij aan een duurzaam milieu. Meer lezen:

En zo is dit ook niet meer nodig! Maar of Greenpeace dit begrijpt.... Over warmtekrachtkoppeling moet je bij Greenpeace niet beginnen, dat krijgt men daar weer last van z'n infobeperking.

Uit PZC: DEN HAAG - Energiebedrijf EPZ vreest de kerncentrale in Borssele volgend jaar stil te moeten leggen als de Raad van State een stokje steekt voor het treintransport van gebruikte splijtstofstaven naar de Franse nucleaire opwerkfabriek in La Hague. Meer lezen:

Maar zolang iedere gemeente z'n eigen materieel- en energiebeleid heeft verandert er niet snel iets. Diezelfde Amsterdamse GVB kent een sneltram naar Amstelveen. Een multifunktioneel voertuig. Rijdt zowel met bovenleiding als via de derde rail op de ondergrondse trajekten. De Rotterdammers hadden andere ideëen.

En ook de nieuwe tramplannen zijn qua materieel niet op elkaar afgestemd. Daar moet de VVD tussen zitten.


Uit de Gelderlander: HUISSEN - Als de tramlijn van Nijmegen naar Bemmel wordt doorgetrokken naar Arnhem, heeft een tracé via Huissen de voorkeur boven een route via Schuytgraaf. Meer lezen:

Want langs Schuytgraaf rijdt NS al. Samen met de gemeenten Arnhem, Renkum, Wageningen, Ede en Nijmegen worden deze projekten veel goedkoper. Als de kakelende kippen zich dan ook nog es verdiepen in wat een tram-extra nog meer kan. Vrachtwaggels zijn dan weer minder nodig en je bent dan zodoende weer minder afhankelijk van olie.

Komen we op de "Superwijzer-app" die Greenpeace kortgeleden uitbracht. Als je die op je telefoon installeert kom je er snel achter dat de app gebruik maakt van het internet voor z'n gegevens. De kosten daarvan vallen thuis via wifi nogal mee, eenmaal in de supermarkt gaat dat duiten kosten. Neem je bv een pak (fles komt bij Greenpeace niet aan de orde) melk om te onderzoeken dan noemt de app soja als alternatief. Afgezien van de smaak.....

Groeit soja in Nederland of zelfs Europa?

Het is sowieso bezopen om soja uit Verweggistan (9000 km) te halen. Die rommel wordt per schip en "Truckerjoep" hierheen gehaald. Met de bekende gevolgen. De kosten hiervan zijn momenteel (nog) relatief laag, Nog, maar daar gaat verandering in komen. Er is hier al meer aangegeven dat produktie lokaal zal moeten om:

En daar is ie weer Tom de Ridder, van MKB-brandstof. Deze Don Quichotte is niet weg te branden van de radio. Bij het MKB heeft men ook nog nooit van Peakoil gehoord.

Miljeuorganisaties waaronder Greenpeace houden wel een elektrisch verhaal, waarbij zelfs CSP (neokoloniale stroom uit N-Afrika) niet geschuwd wordt. Libië, Tunesië en Egypte vergeten?

"Truckerjoep" rijdt helemaal niet elektrisch en zal dus meer dan een derde van de fossiele brandstof blijven opslurpen. Geen oplossing dus.

Wel een oplossing boden weer de Duitsers met decentrale opwekking van stroom, waarbij de gier (of de EHEC-komkommers) vergist wordt tot biogas. Filmpje:

De stroom? "Truckerjoep" kan er niets mee, het elektrisch railtransport wel. Dat vergeten organisaties als Greenpeace. Klikken Greenpeace, NS, Veolia, Arriva, Connexxion, Syntus, op de containerwagen achter het gele, modulair opgebouwde treinstel en aktie ondernemen.


Hoeveel km eet jij vandaag?


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail