Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

14-7-2012. De evolutie heeft toen er poltici ontstonden een oogje dicht gedaan. Er is een softwarefout ingeslopen. Kan gebeuren.

Dit is zo'n geval. Groenslinks politica Liesbeth van Tongeren zorgt intussen wel regelmatig voor de dagelijkse humor:

We lopen bij zo'n beetje elk land achter “India to go past its solar generation targets by twofold, likely 40GW by 2022 http://ow.ly/cduJ6

Wat @Groenliesbeth vergeet is dat de behoefte aan verwarming in India minimaal is. Dat ligt hier iets anders. En daarom kunnen dit soort politici gemist worden als kiespijn.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die de poltiek links laten liggen en zelf denken. Via twitter komen ook andere berichten.

Energiebesparing van 80% mogelijk op scholen.

 

 

 

 

 

 


Uit praktijkvoorbeelden in Gelderland blijkt dat scholen tot wel 80% energie kunnen besparen zonder dat de luchtkwaliteit in de lokalen daar onder lijdt. De provincie zet energieconsulenten in om scholen te adviseren......

.........Leerlingen verwarmen. En leerlingen verwarmen zichzelf door mee helpen bij de bouw. Hoofdzakelijk houtskeletbouw.

Er zijn inspirerende voorbeelden, zoals de nieuwe Veldhuizerschool in Ede die volgens het passief-huis concept wordt gebouwd. Een gasaansluiting is dankzij de uitstekende isolatie niet nodig. Met passieve warmte uit de bodem wordt de school 's morgens vroeg op temperatuur gebracht en daarna leveren de kinderen in het lokaal voldoende warmte om het behaaglijk te houden. 's Zomers zorgt het systeem voor koeling. Het klimaatsysteem regelt de hoeveelheid ventilatie op basis van het CO2-niveau in de klas. Zo ontstaat een stabiel binnenklimaat. De school is 80% energiezuiniger dan een vergelijkbaar nieuw gebouw. De provincie subsidieert het project.
Lees meer:

Nog beter is het principe van passieve zonne-energie. Een principe dat ook bekend is van het "aardehuis". Ook het "aardehuis" maakt gebruik van aardwarmte. De zon levert de rest van de energie die nodig is om een gebouw te verwarmen.

Het "aardehuis" verdient dan nog wat aandacht. Enkele video's illustreren dat. En meteen komt het brandstofprobleem om de hoek kijken.

Brandstofprobleem? Dat heb je niet als je met hout bouwt. Het zaagsel dat vrijkomt kun je gebruiken om pellets van te maken. Verder voordeel is dat hout gestookt kan worden in een microwkk (Micro warmte Kracht Koppelingsinstallatie). Dit is een CV-installatie die ook stroom levert. Het rendement van een dergelijke installatie loopt tegen de 90%. Er is dan (mits voldoende microwkk's of Blockheizkraftwerke BHKW zoals de Duitsers zeggen) zijn ook stroom voor elektrisch railtransport. Veel BHKW's zijn uitgevoerd met een stirlingmotor. Deze gaat sowieso efficienter om met brandstof omdat er een uitwendige verbranding plaats vindt.

Meer over de stirlingmotor is hier en warmtekrachtkoppeling te zien. Verdubbeld rendement!


Hier een demonstratie van het Blockheizkraftwerk. De pellets worden aangevoerd per trein die zijn pellets naar een depot op het station brengt. Transport vindt dan één keer per jaar plaats.Trein en tram dus. Trein en tram zijn prima geschikt voor de aanvoer van hout naar de hout verwerkende industrie en de distributie van pellets voor de afnemers die op hun beurt weer de stroom voor dit transport leveren.

Ook deze kringloop is rond. De "vervuiling" neemt trouwens ook sterk af als de omvallende vrachtwaggeltjes van de weg verdwijnen en vervangen worden door trein en tram, die tot veel meer in staat zijn dan velen denken. Meer over elektrisch rijden. Lees hier:

Waarom? Bouwden de Zwitsers niet een brug met behulp van het spoor? Dan moeten ook de materialen voor het "Earthship" toch ook aangeleverd kunnen worden.

Zie hoe de Rhätische Bahn met de "Moorkoppen", de cementwagens een deel van de materialen aanvoerden.

Balken en andere materialen zijn dan ook mogelijk.

Hoe voer je de massa belangstellenden en bezoekers aan? Met de trein natuurlijk.

De motivatie om deze brug te bouwen was de toenemende overlast van wegverkeer, terwijl er toch een uitgebreid netwerk van de Rhätische Bahn is.

En ook in een omgeving met heuvels en een zuidhelling kan het Earthship prima gebouwd worden. Hier kan een auto weinig goeds doen. Een voorbeeld van de Groenslinkse politiek:

Dat dacht je maar. Enkele jaren geleden was er protest tegen de aanleg van de A6-A9-combinatie door het Naardermeer. Miljeuorganisaties liepen hier tegen te hoop. Opvallend was het grote aantal olieslaven (meestal ver van hun werk wonend) dat het protest ondertekende:

Met name de protesthormoontjes van Groenslinksparlementarier Ineke van Gent (wonend in Groningen en werkend in Den Haag) speelden op.

Verder met de dagelijkse humor:

Uit RNW wereldkrant: De ANWB waarschuwt Nederlanders die naar Luxemburg rijden voor goedkope brandstof dat ze genoeg brandstof in de tank moeten houden. Jaarlijks stranden vele tientallen en mogelijk honderden Nederlanders met een lege tank nog voor de Luxemburgse grens. In de zomer van vorig jaar meldden zich 66 bestuurders bij de ANWB Alarmcentrale, die in het zicht van de haven waren gestrand. De ANWB vermoedt dat het totaal aantal bestuurders dat met een lege tank voor Luxemburg komt stil te staan, nog veel hoger ligt. De literprijs voor brandstof in Luxemburg is zo’n 30 tot 35 procent lager dan in Nederland.

Tenslotte, meer informatie vind je hier:


Wie niet in zonne-energie gelooft, moet er eens in gaan liggen.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail