Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

16-10-2012. Dit is Malala Yousafzai, neergeschoten door de Taliban. De Taliban? Was dat niet een uitvinding van de VS? Om de Russen weg te pesten? Een stukje geschiedenis.

Waarom zijn we in Afghanistan?
bron: Zapruder

 19 december 2006

Om democratie te brengen toch? Vandaar toch onze vredesmissie? Nee. Om te zorgen voor meer drugs en meer controle over de olie. Veel meer.

Drugs en olie. CIA en big-oil. Twee van de grootste ‘misdadigers’ op aarde. Als machtigste bedrijf ter wereld (met de grootste winsten ooit door een bedrijf gemaakt), bepaalt Shell in Nederland de buitenlandse politiek.

Voordat de CIA en de US zich met Afghanistan gingen bemoeien, destijds om de Mudjahedin te helpen in hun strijd tegen de Soviet-unie, was er vrijwel geen opium-handel in Afghanistan. Dankzij geheime CIA programma’s was Afghanistan in 1986 verantwoordelijk voor 40% van de heroïne op de wereldmarkt. Begin 1999 werd er nog 4600 ton geproduceerd. Tegen die tijd waren echter de Taliban net weer stevig aan de macht en de Taliban bande opium-teelt uit. In 2001 was de opiumteelt daardoor verminderd met 95%. Direct na de invasie van Amerika steeg de productie weer naar oude waarden en inmiddels is de productie gestegen tot een geschatte 6000 ton. Onder de Amerikaanse bezetting is de productie enorm geworden terwijl de wereldproductie afnam. Zie de UNODC Afghan Opium Survey 2005

Olie. Klik op de kaart voor een vergroting.

De Kaspische olievelden ten noorden van Afghanistan (Turkmenistan, Uzbekistan, Kazakhstan) behoorden eind 90-er jaren nog tot de meest belovende ter wereld (inmiddels is het enthousiasme minder vanwege de moeilijk gebleken winbaarheid). Om de olie te kunnen gebruiken moet deze via een pijplijn door Afghanistan naar de Indische oceaan worden getransporteerd: De UNOCAL-pijpleiding, genoemd naar het Amerikaanse bedrijf dat het CentGas-consortium leidt. De Taliban gingen uiteindelijk niet akkoord met de voorwaarden zodat de pijpleiding niet door kon gaan. De Taliban waren wel akkoord met de pijpleiding op zich, maar eisten in plaats van royalties voor de pijplijn dat de oliemaatschappijen zouden helpen bij de opbouw van Afghanistan en dat de pijplijn ook open zou staan voor gebruik ‘door derden’. Lees meer:

Olie wordt gebruikt door deze vrijwilligers aan de natuurwerkdag te Renkum, maar niet zonder rijblik kunnen.

En dat alles voor deze chaos. Men zit zelfs elkaar in de weg. Deze oorlog is simpel te stoppen, als men hier het egoisme laat varen. De huidige economie is gebaseerd op olie, zoals hierboven beschreven. En het inzetten op flutoplossingen als zonnepanelen en elektrisch rijblik  zal niet helpen, hier een paar voorbeelden van hypocriet gedrag van lieden die zich "inzetten" voor natuur en zelfs biologische produkten kopen.

Zoals deze klant van biologische boerderij Veld & Beek te Renkum.

Of een klant van de windkorenmolen "De Vlijt" te Wageningen, die men zelfs met een benzine zuipende PC-Hoofttraktor bezoekt.

Of deze medewerkster van het MEC (nu gelukkig opgeheven) die er naast twee smerige VW-tranporters er nog VIER andere rijblikken op na houdt.

Of een andere klant van Veld & Beek die de lege batterijen netjes naar de chemie-opslag brengt. Daarvoor een 1300 kg wegende Mazda5 gebruikt.

Maar deze jongens en meisjes zijn intussen wel willens en wetens medeplichtig aan deze oorlog. Hebben allen een fiets, maar een half uurtje fietsen is teveel.

Deze oorlog is niet te winnen.
De inwoners van het midden-oosten zijn NIET afhankelijk van olie. .

En veel meer mensen kunnen zonder. Helaas ontbreekt de wil.

Als de geschiedenis van Latijns-Amerika ergens door wordt getekend, dan is het door vijf eeuwen aan plundering van grondstoffen.

Het waren telkens nieuwe spelers die ervan profiteerden. Eerst de Europese kolonisten, daarna de westerse multinationals, en toen zij begin deze eeuw werden weggepest, stond oliehongerig China paraat om steeds meer grondstoffen van het continent te voeren.

Een rode draad tekende de geschiedenis: wie de bodemschatten wegvoerde kon zich ontwikkelen, maar het continent zelf bleef berooid en afhankelijk achter. Ruim vijf eeuwen na de Spaanse kolonisatie weten we dat het geen toeval was, maar een wetmatigheid. Zolang het kapitalisme draait op eindige en vervuilende grondstoffen, gaat de vooruitgang van de één altijd gepaard met de achterstelling van de ander.

De schrijver Eduardo Galeano schreef in zijn geschiedenis van het continent ‘dat het achterblijven van Latijns-Amerika de consequentie is van ontwikkeling elders, dat wij Zuid-Amerikanen arm zijn omdat de grond die we bewandelen rijk is, en dat plaatsen die gezegend zijn door de natuur, vervloekt zijn door de geschiedenis.’Lees meer:

En zo kan het ook. Bijgewerkt 20-3-2018.

Het concept vouwfiets verder uitgewerkt. De mogelijkheid om er veel meer van te maken. Laat je fantasie eens goed werken. Bakfiets comfortabeler gemaakt.

DHL Express hat seine Flotte in den Niederlanden um ein neues, CO2-freies Fahrzeug erweitert. Das sogenannte „Cubicycle“ ist ein Quadracycle mit einem abnehmbaren Container, der ein Ladevolumen von einem Kubikmeter hat.


Iedereen moppert op het weer, maar niemand doet er iets tegen.


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail