Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

27-3-2012, lente en dan komt er steeds meer positief nieuws. Na het ontwerpfestival voor Renkums Bergerhof werd besloten de duurzame energie over te laten aan toekomstige bewoners. Halve maatregel, maar toch zijn een paar eigenwijze bewoners die mailing hebben aan de PV-domheid. De woningen zijn weliswaar nog in aanbouw maar de eerste zonneboilers worden al geïnstalleerd.

Dit was de Renkumse wijk Bergerhof. De wijk met flats uit de jaren '60 wordt gesloopt. Verpaupering. Niet meer van deze tijd. Te weinig parkeerplaatsen en al helemaal niet duurzaam. Dat zal het wat de duurzame energie betreft ook nooit worden.

Een paar van de oorzaken:

Er werd in 2006 een groots ontwerpfestival georganiseerd. Ook daar bleek dat de organisatie niet erg gehinderd werd door enige kennis van duurzame energie. Al snel verschenen enkele voorbeelden van het bouwen op de zon. De aanwezige fotografen kwamen handen te kort omdat een copieermachine niet ter beschikking stond. Op zich geen punt, de foto's zouden een goede basis kunnen vormen.

Toch werd er geluisterd naar de wens om de woningen op het zuiden te orienteren. Echter, de kennis van deze materie wordt hier bepaald door de commercie. De zonnepanelen, oftewel de zielige PV-panelen (rendement 15%).

Dit rendement gaat nog verder terug. Oorzaak is de hellingshoek van het dak waar de PV-panelen gemonteerd zijn.

In het plan Bergerhof is dat 30 graden. Dat betekent dat de panelen in de winter nauwelijks zon vangen omdat de zon laag staat. De behoefte echter is dan het grootst.

In de zomer (als de behoefte laag is) staat de zon loodrecht op de panelen, waardoor deze oververhit raken, het rendement dat toch al laag was, loopt sterk terug. Ook het dak en de woning er onder raken ook oververhit. Een afbeelding van het plan Bergerhof kan niet worden getoond i.v.m. auteursrechten.

Klik op het kaartje rechts van hier voor een link naar deze afbeelding.

Dit (foto links) is de enige juiste methode en is ook niet duurder omdat er nauwelijks techniek nodig is om de zonnewarmte (zoals van de laatste dagen) op te vangen. Door de grote hoek met de aardbodem komt de zon alleen in de winter (als de behoefte aan warmte het grootste is) in huis.

Maar ja, de dom gehouden Hollander wil stroom voor de wasdroger en diepvriezer.


Begin dit jaar werd een flink aantal bomen, belangrijk voor een gezond leefklimaat, gerooid. Op het ontwerpfestival beloofde men dat de gezonde bomen zouden blijven staan. In een rapport heeft men zo z'n eigen mening over gezond. De economische waarde prevaleert. Meer lezen:

Maar wat bomen voor de omgeving betekenen:

Deze boom is ook gesloopt, bood voor de bewoner van dit pand geen bedreiging, veroorzaakte geen schaduw maar was "lastig en veroorzaakte stuifmeel". En dan moet ie weg. De boom is ook eigenwijs en gaat gewoon verder met uitlopen.

Deze drie zonneboilers worden in ieder geval realiteit. Een zonneboiler kun je ook zelf bouwen. Een uitgebreide bouwbeschrijving is te vinden door op de linker foto te klikken.

Zelfs kinderen kunnen een zonneboiler bouwen. Het is al eens gebeurd op een zomerkamp en kinderen waren er enthousiast over. De bouwbeschrijving vind je hier en onder de rechter foto.

Ook volwassenen hebben natuurlijk baat bij de bouwbeschrijving voor kinderen.

Wie in de toekomst nog in Bergerhof wil wonen...... Vivare heeft flink wat uit te leggen.

Enkele jaren later verhuist het kantoor van Vivare in Renkum naar Arnhem. Het pand wordt verbouwd en de huisartsenpost inclusief apotheek nemen er plaats. De dienstverlening van Vivare gaat achteruit. Een reparatie verloopt niet soepel. Diverse ondernemers worden ingeschakeld voor vrij simpele storingen. Soms komen ze wel drie keer langs voor iets wat ook in één keer opgelost kan worden.

Vivare komt na een tijdje ook zelf langs om poolshoogte te nemen. In een autootje, wat anders? Men probeert weer iets aan het klimaat te doen. Bekend verhaal, groen gas. Wat de doorsnee Hollander niet snapt is dat de helft ervan wordt weggesmeten door koeling. Maar de kreet "Ik rij op groen gas" doet het goed. Weet het klootjesvolk veel?

Gemeentes en openbaar vervoer liggen ook dwars. Tussen Arnhem en Amersfoort/Utrecht reed ooit een tram. Gesneuveld door oorlog. Na de oorlog ging de sloop verder. Rond 2010 werden in Oosterbeek de restanten (rails) uit de straat gesloopt. Weg mogelijkheid om echt iets "groens" te doen.

Dat doen de Zwitsers anders. Een bibliotheekfiliaal? De Hollanders nemen een wegvoertuig. De Zwitsers? Er is oud, maar nog lang geen overtollig materieel in overvloed. Je kunt een kantoor inrichten in een oud rijtuig, met alle comfort dat je wenst. In een aftandse vrachtwaggel, omgebouwd tot rijdende bibliotheek moet je maar afwachten waar de energie vandaan komt. Op het spoor hangt meestal wel een draadje met de benodigde spanning.

Hier een uitgediend restauratierijtuig. Stroomafnemer tegen de draad en alle computers zijn tevreden. Ruimte tekort? Je hangt er gewoon versterking aan. Je kantoor verhuizen? Ook simpel, lokje ervoor en op naar de nieuwe lokatie.

Ook smalspoor doet flink mee. Hier een uitgediend bagagerijtuig van Appenzeller Bahnen.

Ook al met een stroomafnemer. De Zwitsers vernieuwen hun materieelpark regelmatig en dus komt er kantoorruimte vrij. Met de zelfde mogelijkheden.

Samenwerking heeft Breng nog niet ontdekt. De Zwitsers al tientallen jaren. Links hiernaast de Oost-Zwitserse Appenzellerbahn die van een oud rijtuig een rijdende bibliotheek maakte, die ofschoon smalspoor, groter dan de oliejunk van de Arnhemse bieb, ingevoegd in de reguliere trein de dorpen af reist. Rhätische Bahn rechts, idem. Zelfs een dubbele.

Dit levert bovendien inspiratie op voor het project "Treinendomino" Een stationsgebouw, het aanbod van zelf in elkaar geflanste rommel op Marktplaats is enorm. Ook hier doet afgedankt materieel het goed. Hier nog een restaurant. 26 meter lang.

Stationsgebouw? Ook geen probleem. Eventueel ook te combineren met een restauratie.

Der Bahnhof Kami-Sunagawa ist ein ehemaliger Bahnhof auf der japanischen Insel Hokkaido. Er befand sich in der Unterpräfektur Sorachi auf dem Gebiet der Gemeinde Kamisunagawa und war von 1918 bis 1994 in Betrieb.


McDonalds, het enige dat er vers is, is de bediening.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail