Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie.

Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

21-4-2013. Deze maand (na de talloze "voorlichtingsbijeenkomsten" over "zonnepanelen") verscheen er in diverse Wageningse mailboxen het volgende bericht aan woningeigenaren en bedrijven. Huurders?:

Dag Woningeigenaren / bedrijven,

Graag nodigen wij jullie uit voor een energiecafé op woensdag 15 mei om 20 uur in H41.

Deze keer in samenwerking met Transition Towns en  Platform Duurzaam Wageningen, ook zij hebben een grote achterban van Wageningers die bezig zijn met het thema duurzaam wonen.

Programma

  1. 20.00 uur Henk Wiesenekker van Wiesenekker Rhenen vertelt over pelletkachels.
  2. 20.20 uur Wim Haver van Energiek milieuadvies vertelt over overige vormen van houtstook middels houtsnippers en houtblokken.
  3. 20.40 uur Wietse Bruggink vertelt over zijn bewonerservaringen als eigenaar met een e-neutraal ambitie (en een kachel).
  4. 20.50 uur vragen
  1. 21.10 uur Frank Mooi van Mooi Klimaatwerk vertelt over warmtepompen
  2. 21.40 uur vragen
  3. 21.50 uur afsluiting

Kortom, we streven naar een avond vol korte ‘pitches’. Vanwege de te verwachtte grote opkomst zijn de drankjes aan de bar deze keer voor eigen rekening.

Het is altijd fijn even van te voren te horen of je wel of niet komt.


Voorlichting. Helaas, als je de "zomerplaatsing" van bovenstaande panelen ziet, parels voor de zwijnen. Het leuke is ook altijd dat dit soort aktiviteiten altijd NA de winter georganiseerd worden. Dit gaan we even punt voor punt behandelen.

1. Pelletkachels.

Heel mooi. Diverse bouwondernemingen werken al eeuwen met hout. De spanen die daarbij vrij komen kunnen tot korrels (pellets) verwerkt worden, die daarna als brandstof dienen in een pelletkachel. Tamelijk primitief, bij vorige bijeenkomsten ging men vooral voor stroom. Bij "klimaatkombi" gaat het om combineren. In een centrale smijt men overtollige warmte in de plomp. Bij verbrandingsmotoren verdwijnt de warmte in de lucht.

Rendement 40%:

Dat gaat veranderen. Vanaf dit jaar gaat Wageningen het weggooideel gebruiken. Dat weten ze daar nog niet en niemand vertelt ze dat. Dat is de reden dat men gek is van zonnepanelen, elektrische auto's en schaliegas. Beter bekend als infobeperking. Een geestelijke beperking. Dat kan genezen worden. Mits de patiënt meewerkt.

2. Houtblokken en houtsnippers.

Ook over houtblokken bestaan grote misverstanden. De eerste gedachte is doorgaans de open haard. Men speurt de gemeenteberichten af op zoek naar plaatsen waar bomen gerooid worden. Met rijblik + aanhanger wordt de "buit" dan opgehaald.

De eigenaar van een koophut heeft vaak ook een open haard. Dit veredelde kampvuur heeft doorgaans een laag rendement en veroorzaakt veel luchtvervuiling omdat de verbranding niet volledig is. De vlammen koelen te sterk af. Dat deden de bewoners van de Alpenlanden eeuwen anders.

Bekend is daar de "Kachelofen". Deze kolossen hebben een rendement van meer dan 75%. Het geheim is tegenstroom. Doordat een gesloten vuur zeer heet is gaan de hete gassen een lange weg door de gemetselde kachels en geven daarbij hun warmte af. Dat kan een veredeld kampvuur als een open haar nooit. Een "Kachelofen" (Nederlands tegelkachel) hoeft ook maar enkele keren per dag gestookt te worden.

Komen we op de houtsnippers. Dat is een goudmijn. Plantsoenendiensten doen hun uiterste best het gemeentelijk groen optimaal te onderhouden. In veel gemeenten heeft men een pest aan bomen. Zij nemen het licht weg en hun zaden verpesten de betegelde "tuinen". Deze boom (op het noorden) nam het licht weg. Dat moet toch verboden worden. Weg die boom.

De versnipperaar komt te hulp. De Zwitsers hebben ook deze energiebron ontdekt. Hackschnitzel is daar business. Zelfs de spoorwegen bemoeien zich er tegenaan. Containervervoer kan gewoon met het dagelijkse personenvervoer.

Uit Bahnonline.ch: SBB Cargo setzt neu ein innovatives Umschlagsystem mit  kippbaren Containern für alle Holzhackschnitzelverkehre ein. Die Drehentladung von Innofreight erlaubt ein schnelleres Entladen, was den Kunden eine signifikante Effizienzsteigerung bringt. Dank grösserem Volumen reduziert SBB Cargo gleichzeitig ihren Wagenbedarf. Lees meer:

Buurgemeente Renkum heeft deze handel ook ontdekt, al gaat het hier niet om bomen en struiken, maar om afvalhout uit slooppanden. Ook Renkum houdt zich bezig met het miljeu.

En ook in Wageningen, dat in 2030 klimaatneutraal wil zijn, is dit heel goed mogelijk.

Voorlopig komt men niet verder dan domme elektrische gedrochten die je aan moet trekken.

Ook komt Renkum nog steeds voor in de landelijke verkeersinformatie. De automaffia zit daar nog steed heftig in de knel en dus plaatst men daar deze belachelijke verkeerslichten op de snelweg.

De snelweg dus, het autodenken. Dat is de beperking van de olieslaven. Kennis ontbrak ook volledig op de avonden over "zonnepanelen" van een maand geleden. Het Gelders transport geschiedt dan ook per gasbus en vrachtwaggel.

Stationsstraat? Er is geen station. Hier, dit terrein ligt al zeker 10 jaar braak, had een station kunnen zijn.

Hierover gingen de aanbevelingen aan de gemeenten Renkum en Wageningen.

Prullenbak.

Logisch, wie komt er nou met de tram, als je je biologische boodschappen ook per rijblik kunt doen?

Van peakoil heeft deze dame nog nooit gehoord toen ze van de winkel van Buys en Ko naar de parkeerplaats liep. Iets vergelijkbaars geldt voor veel gemeenten. Hier het station Ede-Wageningen waar de sporen voor het goederenvervoer verdwenen zijn. Hier ook de rijblikken van de hotemetoten, op weg naar de randstad.

Mensen denken nog vaak dat als je wilt meedoen aan een schoon of groen Nederland, dat je dan moet ‘minderen’. Niet meer dan één licht aan ’s avonds, verwarming haast uit, geen vlees, geen vakanties in het buitenland, geen auto. Kortom: allemaal onterechte horror-scenario’s.....

.....De stichting is een initiatief van Wubbo Ockels, de eerste Nederlander in de ruimte en hoogleraar duurzaamheid.Om onze doelstelling werkelijkheid te laten worden, moet de overheid actie ondernemen. Om de overheid hiervan te overtuigen, heeft NL2050 een petitie opgesteld. Meer info:

Deze rijblikken, die meer dan de helft van de energie door de noodzaak van koeling wegsmijten, kun je gerust vergeten.

Komen we bij:

3. 20.40 uur Wietse Bruggink vertelt over zijn bewonerservaringen als eigenaar met een e-neutraal ambitie (en een kachel).

Dat zou dus gecombineerd kunnen worden, als men daarvoor de kennis heeft. Ook bij nacht en "slecht" weer. De oplossingen dus, als men ze ter harte wil nemen.


BHKW besitzen einen elektrischen Wirkungsgrad von ca. 25 bis 50 Prozent (je nach Größe und Art); der Gesamtwirkungsgrad von ca. 90 Prozent resultiert aus kombinierter Nutzung von Strom und Wärme und deren Einsatz direkt vor Ort.

Dit BlockHeizKraftWerk (BHKW) kan met ELKE brandstof werken, houtsnippers of pellets. Hout is in de vorm van bomen en struiken in elke landelijke en zelfs stedelijke omgeving aanwezig en wordt door plantsoenendiensten in de wijken achter gelaten of zelfs afgevoerd.

De Oostenrijkse firma KWB ontwikkelde zo'n 5 jaar geleden een pelletverwarmingsinstallatie met de mogelijkheid er een stirlingmotor met generator op te bouwen. De lage brandstofprijzen deden het projekt de das om. Nu de prijzen weer stijgen is er weer kans dat het projekt voortgezet wordt. Deze site stamt van april 2011.  Lees meer:

Totaal-energie"- hoofdstuk. Hout in dit geval.

Vóór de introduktie van aardgas stookte Nederland voornamelijk kolen. Er was een complete infrastruktuur voor het transport ervan. De kolen, meestal afkomstig uit Limburg, zorgden lang voor behaaglijke warmte. We moeten niet terug naar kolen als hoofdbrandstof, net als aardgas is dit een fossiele brandstof. Die is eindig en veroorzaakt CO2 die niet wordt gecompenseerd door bomen die CO2 opnemen, dus...

H O U T !!

Dat is HET alternatief. Hout groeit overal. Hout is ook constructiemateriaal in de bouw, voor meubels. Hierbij onstaat afval dat samengeperst tot korrels, pellets, gebruikt kan worden als brandstof.

Geen H O U T in de polder? Zat! Hier één voorbeeld.

De Zwitsers over hun "Ein Kubikmetergesellschaft".



En dan de Gelderse situatie. Linksonder, landgoed Duno bij Heveadorp. Rechts, de Geertjesweg tussen Wageningen en Renkum.

Interessant is, wellicht ten overvloede, dat de stroom opgewekt met bovenstaande installatie (niet groter dan een flinke wasmachine) gebruikt kan worden om de brandstoffen naar een depot te brengen.

Gewoon achter de reguliere tram die hier ooit gereden heeft.

De overtollige warmte, in de zomer is ook stroom nodig, maar warmte veel minder, kan deze opgeslagen worden in grote buffervaten of zelfs in de grond.

Auf dem Hönggerberg wird zurzeit ein Pionierprojekt realisiert: Zukünftig soll die Abwärme der Gebäude auf dem Campus Science City im Sommer über 800 Erdsonden im Boden gespeichert werden. Im Winter wird dieselbe Wärme in "veredelter" Form wieder zum Heizen genutzt. Die Macher sind überzeugt, dass das neue Energiekonzept die schweizerische Gebäudebewirtschaftung revolutionieren wird. Lees meer:


De flitspaal is er voor ons allemaal.


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren, oa op Nujij.nl. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail