Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie.

Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

20-1-2013. Soms wordt goed nieuws gewoon op een presenteerblaadje gebracht. NCRV's Lunch zond een interview uit met Remco Daalder, dat na wat Googlen werd teruggevonden in Trouw.

De wal gaat het schip keren. De forensen kotsen van zichzelf. Files en problemen met het spoor dat het ook allemaal niet meer aankan. Wat is er dan simpeler dan de "Groene metropool" zoals Remco Daalder dat voorstelt in Amsterdam. Toch zitten er een paar primitieve gezwellen uit het verleden in. De puntjes die nog verbeterd moeten worden.


De groene metropool

Elektrische taxi's, windmolens, woningen gestookt met restwarmte van bedrijven: Amsterdam zet in op duurzaam ¿ en is daarbij soms 'een beetje burgerlijk ongehoorzaam'.

Amsterdam wil vooroplopen als groene stad. En heus niet alleen om beter te zijn dan Rotterdam of Den Haag, die ook duurzame ambities hebben. Het is geen Ajax-Feyenoord, verzekert wethouder Maarten van Poelgeest. "We willen gewoon schone lucht, en minder afhankelijk zijn van fossiele energiebronnen. Een duurzame stad is een leefbare stad en brengt bovendien geld in het laatje."

Knip 8<

Klimaatneutraal wonen en werken
De hoofdstad is een populaire plek om te wonen en werken. Per maand komen er duizend inwoners bij. Dat betekent dat er de komende dertig jaar zo'n 70.000 woningen moeten worden bijgebouwd. Om zo min mogelijk de buitengebieden op te slokken, wil de stad compact bouwen: binnen de huidige wijken, dicht op elkaar. Voordeel van compact bouwen is dat de bewoners niet ver hoeven te reizen en het milieu dus minder belasten. Maar als mensen bereid zijn dicht op elkaar te kruipen, moet je ze wel belonen, beseft Van Poelgeest. Ze willen scholen, cafés en winkels bij de hand. En de kwaliteit van de straten, pleinen en parken moet deugen.

Knip 8<

Die mensen hoeven dus niet meer vanuit Zwolle naar Amsterdam te rijden. Komt men wel vroeg achter.

Als voorbeeld noemt hij de Amsterdamse Zuidas. Op dit moment wordt er voornamelijk gewerkt, maar in de toekomst is het een echte stadswijk. "We gaan de ringweg A10 Zuid ondergronds leggen om daarboven duizenden extra woningen te bouwen. De Zuidas moet gaan bruisen."

Knip 8<

Maar die A10 blijft wel en blijft elders voor overlast zorgen.

Dat er bij alle bouwplannen meteen aan het milieu wordt gedacht, is logisch, meent Remco Daalder van de Amsterdamse Dienst Ruimtelijke Ordening. De stadsecoloog heeft onlangs een structuurvisie opgesteld waarin staat hoe de stad tot 2040 moet groeien. Daalder: "Het Rijk stelt klimaatneutraal bouwen in 2020 verplicht. Maar wij willen dat vijf jaar eerder doen. Elke vijf jaar komen er 20.000 nieuwe woningen bij. Dan kun je beter meteen energiezuinig bouwen, dan dat je later zo'n hele voorraad weer gaat aanpassen. Dat is kapitaalvernietiging."

Ook zo benieuwd naar HOE er energiezuinig gebouwd gaat worden? Hier een voorbeeld uit Wageningen, waar twee soorten "energiezuinig" bouwen naast elkaar te vinden zijn. Links de woningen die gebruik maken van passieve zonne-energie. Werkt altijd. Rechts de "Thunderbird"-woning met lift, PV-panelen en warmtepomp. Er wonen twee mensen. Er ligt sneeuw op, de de opbrengst is zo goed als NUL. De warmtepomp werkt op fossiele energie. De linker vier woningen worden onmiddelijk verwarmd zodra de zon doorbreekt. De sneeuw blijft nauwelijks liggen, de hellingshoek zorgt er ook voor dat de zon in de winter ver het huis binnen komt en in de zomer buiten blijft.

En die zon heeft in januari al flink kracht, zoals uit deze twee foto's blijkt. Links de zuidkant, rechts de noordkant.

Met klimaatneutraal bedoelt Amsterdam dat een gebouw - en bijvoorbeeld douchewater - met zo min mogelijk energie wordt verwarmd. Isolatie is cruciaal. En als er toch nog energie nodig is, dan moet dat komen van schone bronnen, liefst uit de buurt. Zo maken nieuw te bouwen woningen in de Houthavens straks slim gebruik van reststromen, zoals warmte die vrijkomt van een bedrijf uit de buurt. Warmteproducenten worden dus aan warmtegebruikers gekoppeld.

Knip 8<

Laten we dat nou es omdraaien. Dit is de "krukas" van een viercilinder stirlingmotor die elke brandstof kan gebruiken om stroom op te wekken. De warmte die vrijkomt bij de noodzakelijke koeling, verdwijnt niet in de plomp maar kan gebruikt worden voor verwarming van de woning. De stroom kan gebruikt worden voor de woning zelf en ..... Vul zelf maar in. Er zijn ruim zeven miljoen rijblikken in dit land. Dan is het toch simpel een stirlingmotor als hieronder te bouwen? En een fornuis dat de warmte levert?


Zo simpel werkt zo'n stirlingmotor. Dit amateurprodukt werkt met een simpel vlammetje. Koppel een generator en omvormer (zoals bekend van de PV-panelen) en je hebt ook stroom als de zon niet door de sneeuw heen komt. En ook warmte. En  al aangegeven, elke brandstof is prima. Ook pellets of houtsnippers. Zelfs een hout gestookt fornuis is geschikt.

Komen we bij de volgende blunder

Amsterdam probeert ook duurzame initiatieven te versnellen. Zo is een proef gestart met zonnestroom. Mensen die een dak delen, mogen normaal gesproken alleen aan het net leveren als er fysieke kabels worden getrokken van de panelen naar alle individuele meters, anders is niet duidelijk hoeveel zonnestroom elke bewoner apart verbruikt. Door de opgewekte stroom eerst aan het net te leveren en daarna pas te verdelen over alle woningen onder hetzelfde dak, omzeilt Amsterdam die regels en hoeven mensen geen belasting of btw te betalen over de door hen opgewekte stroom.

Knip 8< Ho, hier gaat het weer mis. Zonnestroom. In de winter?

Hiermee is de stad een 'beetje burgerlijk ongehoorzaam', maar Van Poelgeest kan zich 'nauwelijks' voorstellen dat het Rijk barrières zal opwerpen. En als de overheid deze verrekening uiteindelijk wél toestaat, dan wordt er sneller aan deze duurzame energiebron verdiend. Van Poelgeest: "Dan kan het hard gaan".

Een ander obstakel is het uitgebreide vergunningentraject voor het plaatsen van windmolens. De gemeente gaat dit traject zelf doorlopen, zodat windondernemers straks kavels kunnen kopen, waarop meteen een windmolen mag worden geplaatst. De stad denkt dat een derde van alle Amsterdamse huishoudens volledig kan draaien op windenergie.


Knip 8< En weer een misvatting. Daalder had het al over restwarmte, een beetje aan het dementeren?

Ondertussen is de stad ook hard bezig met het besparen van energie. In de stad zijn 35 datacenters gevestigd. Samen verbruiken zij op jaarbasis 350 miljoen kilowatt uur stroom. Ter vergelijking: dat is evenveel als 110.000 huishoudens in diezelfde periode verbruiken. Door efficiënter koelen, bijvoorbeeld, door karton de hitte van de servers te laten afvoeren, moet een jaarverbruik van 20.000 huishoudens worden bespaard. Amsterdam is blij met al dit internetverkeer, maar eist van nieuwe datacentra dat het gemiddelde elektriciteitsgebruik 25 procent lager ligt dan bij de bestaande datacenters.

Groene starters
Naast alle klimaat- en energie-initiatieven wil de gemeente Amsterdam ook dat groene bedrijven kiezen voor de stad. Innovatieve ideeën zijn goed voor de economie, zo is de gedachte. Een oude gasfabriek aan de noordelijke oever van het Amsterdamse IJ wordt ingericht met kantoor-, productie- en vergaderruimtes, plus flexplekken. Duurzame starters kunnen hier terecht voor goedkope huisvesting en begeleiding. Op het moment dat ze groot genoeg zijn, vliegen ze weer uit.


Knip 8< Kennelijk werkt men alleen op kantoor. Die draaier die de onderdelen voor de stirling draait?

Binnen dit project, 'Green Metropole', werken bedrijven, universiteiten en overheden samen. Ilse van den Breemer van de Amsterdamse Innovatie Motor, is één van de initiatiefnemers. "Het bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden spreken elkaars taal niet altijd. Een ondernemer wil met grote slagen snel thuis zijn, een ambtenaar beheerst de risico's en een wetenschapper is altijd tien stappen verder........

Knip 8<

........Als voorbeeld van zo'n succesvolle 'kruisbestuiving' tussen kleine ondernemers en grote organisaties noemt Van den Breemer de Amsterdamse stadskwekerij 'De Groenten uit Amsterdam' waarvan de oprichters nauw hebben samengewerkt met Philips.

Lees het geheel hier en zodra dat daar niet meer is HIER!


Intussen heeft Jan met de Pet nog steeds niet door waar het om gaat. Eén van de gehandycapten is "HetkanWel". Men heeft een "forum", of iets dat daar op lijkt. Twittert en verspreidt de onzin ook daar.

De politiek heeft ten onrechte weinig aandacht voor energie, en blijft maar debatteren over de zorgpremie. Het klopt dat zorg een belangrijke kostenpost wordt, maar ondertussen neemt energie iedere dag stilletjes een steeds grotere hap uit het huishoudbudget. Energie wordt net als de zorg op den duur onbetaalbaar. Zonnestroom is voor veel huishoudens een zinvolle investering, als je je eigen stroom mag salderen.

Diederik Samson pleit ....

.....Zonder eigen dak om zonnepanelen op te plaatsen, mogen zij de opgewekte zonnestroom alleen gebruiken voor het gezamenlijke verbruik, zoals portiekverlichting. En dat schiet niet op.

mark · 22 uur geleden

Weinig aandacht voor energie? De korting voor grootverbruikers heeft juist veel aandacht.

Salderen op afstand, geldt dat ook voor groene stroom en ongeacht de grootte van het verbruik? Hoe voorkom je met salderen een toename van het stroomverbruik? De huidige grens van 5.000 kWh/jaar is aanzienlijk boven het gemiddeld verbruik.
 
Tramplus · 21 uur geleden
W A R M T E ?
Wakker worden, het is W I N T E R

mark · 21 uur geleden

Heb je ook een zinnige / begrijpelijke reaktie of moet ik dit als humor zien?

Salderen. Het hierboven getoonde "Blockheizkraftwerk" laat je draaien als er behoefte aan stroom en warmte is. Maar dat is de "HetkanWel"-club niet aan het verstand te praten. Men loopt daar met drie truien en een dikke winterjas in een hel verlicht huis rond. Er staat nog meer, maar daar zijn de lezertjes niet tegen bestand. Lees en geniet: Verdwenen?

Veel slimmer is de uit de hand gelopen congestie aan te pakken. Die wordt er al jong in geramd. Hier links de christelijke Beatrixschool te Renkum. De openbare school is niet veel beter. Om dit probleem te tekkelen kennen de scholen verschillende aanvangstijden. De "christelijke" kinderen krijgen nauwelijks de tijd om hun bammetjes te kauwen:

En er worden meer maatregelen genomen. Maar de primitivo's van "HetkanWel" blijven als een terrier vasthouden aan rijblik en "zonnepanelen".

DIT is die primitivo's onbekend.

Want het rijblik heb je nodig voor de boodschappen. Op zondag? Daar is inmiddels een stokje voor gestoken. Lees meer: Verdwenen?

Energieverbruik en verkeersoverlast?
Finito.


Wie vragen stelt, moet accepteren dat ie antwoorden krijgt.


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail