Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

4-5-2014. Uit Oneworld:  Na de dotcomzeepbel aan het begin van dit millennium en de financiële crisis die sinds 2008 de wereld in z’n greep hield, staat de volgende crisis alweer op ons te wachten. In 2015 zou er wel eens een nieuwe oliecrisis kunnen losbarsten, voorspelt Jeremy Leggett, sociaal ondernemer, auteur en activist, in zijn nieuwe boek “Uit de olie”. ‘Iedereen zou zich hier zorgen over moeten maken,’ zegt hij. Lees meer:

Uitzending gemist Brandpunt toont niet veel bizonders, de deskundigen aan het woord in het filmpje. Dan komt de aap uit de mouw, Legget heeft het over zonnepanelen. Maar geen Ralien Bekkers of zonnepaneel gaat hier iets aan veranderen.

De zonnepanelen zijn het resultaat van een vakantie in een (sub)tropisch land, "waar het ook werkt". In dat (sub)tropische land staat de zon bijna loodrecht boven de blauwe platen en ontbreekt de bewolking zeker in de zomer. Dit zorgt voor hoge opbrengsten. Ook is verwarming in de winter meestal overbodig.

De beperking van deze energievretende vakantiegangers zorgt voor de PV-gekte. Hetzelfde geldt voor de voeding in deze vakantielanden, die men ook thuis wil eten. Probleem is echter het transport per vrachtwaggel dat men ook elektrisch wil (met stroom van de PV-panelen).
Er zijn inmiddels al 44 elektrische vrachtwaggels.

Maar zorgen maakt zich voorlopig niemand:

Hier rechtsboven de Arnhemse bibliotheek, die de samenwerking met Breng nog niet heeft ontdekt. De Zwitsers al tientallen jaren. Rechts hiernaast de Oost-Zwitserse Appenzellerbahn die van een oud rijtuig een rijdende bibliotheek maakte, die ofschoon smalspoor, groter dan de oliejunk van de Arnhemse bieb, ingevoegd in de reguliere trein de dorpen af reist.

De Hollanders blijven autodenken:
nicole
Wij zijn van het recyclen en dan met name van auto’s.

Verhuis Elektrisch van Aad de Wit Verhuizingen

En ze worden bedonderd waar ze bij staan. Want ook de "elektrische" verhuizer kijkt niet verder dan z'n neus lang is.

Verhuizen kan allang elektrisch als je dat logistiek goed aanpakt. De inboedel in een container die daarna op de trein gaat.

Uit Verkeerskunde.nl: Van alle autokosten, betalen automobilisten het meeste voor autobelastingen. Maar deze kostenpost wordt met een factor 4 onderschat. Dat blijkt uit het opinie-onderzoek rond de kosten van de auto, dat ANWB samen met BNR heeft uitgevoerd. Lees meer:

De domroep bij monde van Mark Visser, doet ook weer een duit in het zakje. Vroege vogels.


Uit Nu.nl: De Europese vliegtuigbouwer Airbus gaat vanaf 2017 werken aan de bouw van kleinere regionale vliegtuigen die elektrisch starten en landen. Lees meer:

Hoe de vliegende kratten aan de andere kant van de plas komen, daarover heeft men nog niet nagedacht.

En nog een tweet van een klager, die het ook niet meer weet:

Wat maakt het uit, dat onze boeren stoppen? Importeren we toch gewoon kooieieren uit Oekraïne en hormoonvlees uit VS?

Wat dacht je van eindelijk hout snijdende maatregelen?

Dat waren in de jaren 70 van de vorige eeuw, de modulair opgezette Zwitserse Einheitstyp III-rijtuigen met een kantelbakconstructie.

Het Zwitserse spoorwegnet kent oneindig veel bochten, maar technische problemen hielden verdere ontwikkeling van deze rijtuigen tegen.

De kantelbaktechniek werd in andere treinstellen wel verder gebruikt.

De rijtuigen konden door de modulaire opbouw verder gebruikt worden. Met name de Kambly-express en de BLS gebruiken deze rijtuigen nog steeds, evenals de lok. De automatische koppeling werd uitgebouwd en enkele rijtuigen kregen een stuurstand. Meer info:

De toen gebruikte automatische koppeling wordt nog wel gebruikt bij ertstreinen. Loks worden nu voorzien van de C-AKv-koppeling die hiermee compatibel is.

Ook modulair opgebouwd zijn de stuurstandrijtuigen van de Lötschberg-autotunnel, noodzakelijk omdat hier nu eens geen voorziening voor de blikmassa is. Men moet wel met de trein, anders honderden kilometers omrijden.

Dit rijtuig was ooit postrijtuig en de BLS wist ook hier wel raad mee. Gebruikt is altijd nog goedkoper dan nieuw.

Uit wikipedia: Bereits in den 1970ern war mit der UIC-Mittelpufferkupplung (Bauarten AK69e bzw. Intermat) eine neue Kupplungsbauart für die europäischen Eisenbahnen entwickelt worden. Sie sollte die europäische Schraubenkupplung - welche wenig belastbar ist, personal- und zeitaufwändig kuppelt und hohe Wartungskosten verursacht - ersetzen. Eine europaweite Einführung wurde jedoch immer wieder verschoben. Da die Form nicht mit der Schraubenkupplung kompatibel war, wäre ein flächendeckend simultaner Umstieg notwendig gewesen, den einige Mitgliedsländer finanziell nicht stemmen konnten. Die zeitgleich mitentwickelte Gemischtkupplung war seinerzeit nur im Rangierdienst zugelassen.


Techniek beheerst de mensen, maar de mensen beheersen de techniek niet.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
Mail