Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

Zoals deze ONwheel.

De ONwheel wordt onder de trapas gemonteerd en drukt tegen de achterband om zo het achterwiel aan te drijven. De motor en de bijbehorende accu worden eenvoudig in houders geklikt die op de fiets zijn gemonteerd, zodat de transformatie van fiets naar elektrische fiets naar behoefte  binnen enkele seconden kan plaats vinden. De motor kan via Bluetooth communiceren met een smartphone-app die naast een fietskaart ook informatie weergeeft over het stroomverbruik en snelheid.

Het startup-bedrijf go-e uit Kärnten (Oostenrijk) is een Kickstarter-campagne gestart voor de elektrische hulpmotor ‘ONwheel’ waarmee iedere fiets in vijf minuten van elektrische aandrijving kan worden voorzien. De motor weegt slechts 850 gram en kan maximaal 800 watt leveren.

Via de app kan het motorvermogen worden aangepast. Bij aflevering staat de ONwheel ingesteld op 250 W en maximaal 25 km/u, maar dit kan via de app worden verhoogd naar maximaal 800 W en 45 km/u. De Li-ion-accu van 200 Wh levert bij de standaard-motorinstelling voldoende energie voor 60 km elektrisch fietsen.

Hang een ONwheel aan je wiel

Deze ONwheel is een eenvoudige manier om je eigen fiets van wat power te voorzien. Het systeem bestaat uit een accu en een motortje, dat je met speciale houders op je frame monteert. Zodra de ONwheel merkt dat je trapt, beweegt het rolgedeelte naar je wiel en krijg je een boost!

Een aanhangwagen is dan veel minder een probleem, tenslotte houdt ook de Solex, op welke aandrijving dit principe berust het nog aardig uit.

Handboek (Duits)

De accu en motor zijn vliegensvlug te installeren en te verwijderen. De accu kun je ook met een speciale sleutel vastdraaien, zodat hij niet gepikt wordt als je even pauzeert met een kop koffie.

ONwheel levert 800 Watt, en boost je snelheid tot maximaal 45 km/u. De accu gaat zo’n zestig kilometer mee, daarna moet hij een paar uur opladen. Je stelt de snelheid in via een Android-app.

Het doet ons erg denken aan die gave oude Solex-fietsen, met een motortje op het voorwiel. Net als met de klassieke Solex geldt wel dat je op moet passen voor poep op de weg. Als dát er tussen komt ben je écht zwaar de sjaak. Lees meer:

Overigens is de 800 watt alleen op hellingen in Oostenrijk toegestaan. In Nederland geldt als maximum 250 watt.


Het paard achter de wagen, voor het spoor geen probleem


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMailMail