Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

25-3-2012, Over hypocriet gesproken. De Veluwepost: CO2-label beperkt van invloed op voedselkeuzegedrag consument. Wageningen Is een CO2-label - de aanduiding hoeveel CO2–uitstoot met een product gemoeid is - voor voedingsmiddelen van invloed op de houding en het aankoopgedrag van de consument? Het effect is gering.... Meer lezen:

De VARA heeft hier ook last van, evenals van een balk in z'n oog en men probeert de splinter uit het oog van een ander te halen. Vandaag in hun programma "vroege vogels" heeft men het over de produktie van de fiets: De fiets behoort ongetwijfeld tot de meest milieuvriendelijke vervoermiddelen. Zo stoot het geen CO2 uit of fijnstof. Een heel ander verhaal is de productie van de fiets.

Hoor hier de VARA, wiens personeel KILOMETERS van het werk woont en dus per rijblik van een ton staal vanuit bv uit de Acherhoek naar Hilversum komt.
De VARA gaat verder met onzin, rijden op bamboe:

De frames van de fietsen zijn handgemaakt van verantwoord geproduceerd bamboe. Voor het transport van de frames compenseert het bedrijf van Van Ginderen, EerlijkeKansen, de CO2 uitstoot. Lees meer:

Bamboe, uit de tropen, komt hierheen gewaaid? Ietsje duurder? € 1500.- voor alleen een frame. Over CO2 gesproken, daar weet Janine uit de Achterhoek wel raad mee. De oplossing is ook heel simpel:

Maar een betere oplossing is deze: Een fiets uit hout dat in de buurt groeit. Zelfs de wielen van dit voorbeeld zijn van hout. Honderden modellen vind je op het internet met de zoektermen "Wood bike" en "holz fahrrad". Weer een voorbeeld van de kinderlijke beperking van de VARA die dat niet uitgezocht heeft.

Het ideaalste is de trike, de driewieler. (Meer info):

Voordelen:

Nadelen:

Je bent minder zichtbaar, daar hebben kleine kinderen ook last van, maar zij hebben dit opgelost met een vlaggetje op een "antenne" op hun fiets.

Het ruimtegebruik, niet iedereen heeft ruimte voor één of meer driewielers in de berging.

Daarom heeft Aiolos de opvouwbare trike ontworpen. Helaas, Aiolos heeft de trike niet meer in z'n programma.

De prijs, de meeste ligfietsen, zeker de trikes kosten meer dan 2500 euro. Dat heeft niet iedereen in z'n achterzak, zeker niet als er twee aangeschaft moeten worden.

Oplossing:

Zelfbouw! De vuilcontainer biedt hulp. Veel mooiweerfietsers kopen in een vlaag van verstandsverbijstering een ATB, een mountainbike. Hoewel er in de verste verte geen mountain te zien is. Na verloop van tijd belandt  de ATB bij het grof vuil. Op dat moment heeft de hobbyist gewacht.

Aan een houten vouwtrike gaat gewerkt worden. Basis, het idee van Aiolos. De twee voorwielen zijn bevestigd aan twee "dwarsliggers" die onder de stoel scharnierend bevestigd zijn en dus ingeklapt kunnen worden. Ook de stang waaraan de trapas zit bevestigd kan naar achteren geklapt worden als bij een vouwfiets. De lengte (van voorband tot achterband) is exact hetzelfde als van een gewone fiets. De ruimte is geschapen. Deze trike kan mee de trein in. (Meer info):

Veel info kan ook verkregen worden van de universiteit van Twente die een studie maakte van een trike op basis van de Greenmachine van Flevobike. De stuurinrichting van deze zelfbouwtrike is hierop geïnspireerd. (Meer info):

Hier kan al veel van afgekeken worden. Dit bericht verscheen in februari 2010 en inmiddels is de bouw begonnen. Basis is zoals gezegd de achtervork van een voormalige ATB met vering. De pedalen zijn aangepast om het scharnierpunt van de geveerde ligfiets te vormen.

De rest van het frame wordt uit berkenmultiplex gemaakt. Berken groeien in de buurt en er wordt dus geen tropisch regenwoud voor gesloopt. Ook andere houtsoorten als de populier worden gebruikt om multiplex van te maken.


Haal eerst de balk uit je eigen oog, voordat je de splinter uit het oog van een ander haalt.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail