Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

13-6-2012. Twitter is en blijft één van de mooiste bronnen van humor. Zo is er twitteraar "Parkeren", die de rimram rond parkeren belicht. Eén van z'n tweets:

Onmogelijk om dicht bij huis te parkeren: PUURS - Sinds de invoering van het nieuwe parkeerbeleid is het voor be... http://bit.ly/L51cxb

Het bijbehorende bericht uit Nieuws.be:

PUURS - Sinds de invoering van het nieuwe parkeerbeleid is het voor bewoners van de Reststraat bijna onmogelijk om in de eigen straat te parkeren.

In april werd in Puurs centrum betalend parkeren van kracht. In de straten buiten het centrum steeg de parkeerdruk.

Hugo Rousseau woont al dertigjaar in de Reststraat: 'Ik heb een garage aan mijn huis, maar daar kan ik niet inrijden als er aan de andere kant van de straat een wagen geparkeerd staat, want dan is de straat te smal. Dan moet ik mijn wagen parkeren waar ik plaats vind op straat.'  Lees en geniet:

Een fietser kan er nog wel doorheen, en die parkeert zelfs IN huis. In de gang een band plakken is geen enkel probleem. Een elektrisch ondersteunde fiets kan daar zelfs nog opgeladen worden.

In Vlaanderen kan de fiets vaker mee met bus en tram. Zo mag de fiets mee op de Kusttram en in Brussel buiten de spits in tram en metro. Lees hier:

De Zwitsers maken het nog bonter. In de vakantiegebieden kent men de "Velowagen" en in elk los rijtuig kun je je fiets ophangen op het balkon.
Ook dan rij je op de fiets elektrisch.

Zie de uitgebreide mogelijkheden uit wikipedia: SIG-Leichtstahlwagen für die Rhätische Bahn.

Zum Pendelzugwagen umgebauter AB 1515 am 17. Juli 2004 abgestellt in Scuol

1956-1957, kurz nach Abschaffung der dritten Klasse, erhielt die RhB noch einmal 13 Leichtstahlwagen, die AB4ü 1513-1518 und die B4ü 2334-2340. Diesmal kamen die Wagen von SIG Neuhausen und wiesen viele Gemeinsamkeiten mit den Leichtmetallwagen gleicher Provenienz auf: Flügeltüren, WC beim Mitteleinstieg, Stirnwandtüren direkt im Personenabteil, gleicher Sitzteiler. Die Wagen waren aber 18.26 m lang, liefen auf SIG-Torsionsstab-Drehgestellen (System Frei) und wiesen von Anfang an eine leichte Polsterung in der 2. Klasse auf. Je drei Wagen erhielten zusätzlich Gleichstromheizung für den Einsatz nach Arosa. Zwei Wagen (1517-1518) hatten eine Zeit lang ein Bremszahnrad für den Einsatz bis Brig. Die Wagen erfuhren verschiedene Umbauten zu Steuerwagen (BDt 1731), Pendelzugwagen, Velowagen und verkürzten Wagen (BD 2477-78) für die Berninalinie. Dabei erhielten sie aussenbündige Schwenktüren. Bereits 2003 wurde aber der erste Wagen wegen Rostschäden ausrangiert. Lees meer:

Er is alleen wat fantasie nodig en die ontbreekt bij de doorsnee oliejunk
En dat wordt hem/haar nu noodlottig. VOL = VOL!

En dankzij de gestrande oliejunks begint het in de tren ook knap vol te worden. De forens blijkt niet zonder de (vouw)fiets te kunnen. Die slingeren her en der door de trein waarheen ze gevlucht zijn. Men krijgt er zelfs ruzie om.

En waarom? om dat zijn werk niet doet en te weinig materieel inzet in de spits.

En dus komen we weer bij NS terecht. Deze wordt pas een jaar of 30 gewaarschuwd voor z'n busbeleid op het spoor en dus niets anders kan dan te weinig materieel inzetten. Verlengen we voor de grap es een trein van NS. De trein vóór de verlenging:

Verlenging is dan volgens NS:

Na de verlenging:

Dat heeft NS niet paraat, het feest gaat niet door. En dit zijn de VIRM's vóór de permanente verlenging die NS ooit uitvoerde. Nu zijn de VIRM's 4 of 6 bakken lang. Het wordt dus nog moeilijker om te verlengen. NS KAN dus helemaal geen extra bak aankoppelen, al zouden ze dat willen. Die mogelijkheid heeft men afgesneden.


De Zwitsers deden dat tot pakweg 2005 anders. Hun vloot bestond uit losse motorwagens, aangevuld met losse rijtuigen en een stuurstandrijtuig. Omdat de bakken standaardkoppelingen hadden kon er van alles aan en tussen gehangen worden. De basiscompositie:

En zoals je ziet, elk rijtuig bevat een fietsenplaats. Je fiets hang je daar op aan een haak in het plafond. Op elk balkon passen 3 volledige fietsen, dus ook vouwfietsen en die hoeven niet eens uit elkaar gehaald te worden.

De RBe540 (zoals de motorwagen genoemd werd) had niet het eeuwige leven en dus verscheen de vervanger RBDe560 op het toneel. Die kan exact hetzelfde en werd na 30 jaar ook weer gemoderniseerd met een bak met lage instap en natuurlijk ook weer plaats voor fietsen. De basiscompositie:

En verlengd:

Of gewoon met oude bakken:

Hiermee is het verhaal nog niet af, door de standaardkoppelingen kunnen er ook goederenwagens meegenomen worden (samen met een extra lok), of zelfs delen daarvan die een GmP (Goederentrein met Personenvervoer) vormen en dan krijg je dit. Universeel dus en nog steeds plaats voor fietsen. Ook dubbeldekkers, gecombineerd met "enkeldekkers" zijn geen probleem, evenals een postwagen achter de duwende lok.

Maar NS heeft daar na 30 jaar mekkeren nog steeds geen zin in dus verdwijnt de forens weer naar de file, waar ie geconfronteerd word met de omvallende vrachtwaggeltjes. Dit om de jarenlang waarschuwende pensionado's te amuseren tijdens de verkeersinfo op de domroep.

Daar blijft men hardnekkig de elektrische auto propageren (en de 44 elektrische vrachtwaggels). Zie ook: en de VIRM-klucht.
En de twitteraars bijven op elkaar vitten.


Ik tank dus ik ben.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.