Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

17-11-2013. De georganiseerde protesten tegen intensivering van het goederenvervoer in het oosten van het land leven weer op. De Steeg (bij Arnhem) deze keer. De vuvuzela (die had men nog van het voetbalcircus) wordt van stal gehaald. Tegen de A1 die er ook in de buurt is, is nauwelijks geprotesteerd. Natuurlijk niet, daar reed men met het eigen rijblik. Daar protesteer je niet tegen.  

Gerrtit Hiemstra natuurlijk ook niet. Hij gooit er nog een schepje bovenop. "Het wordt kouder, dat betekent krabben". Hij krijgt steun van Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. Al spreekt de laatste al voorzichtig van een "treintje". Voorlopig alleen nog van Priussen. 
 


Er rijden al 200 jaar treinen, maar voor Steinbuch is dat te min.




De "volwassenen" die in hun rijblikje treintje spelen moeten alleen nog even bijgeschoold worden. Dat gaan hun kinderen doen. Kijken Pa en Ma even mee?

Sinterklaas en kerst staan weer voor de deur. Veel hoeft het niet te kosten. Tot nu toe is nog geen € 10 uitgegeven voor de minimodules in spoor H0.

En goedkoop kan het blijven. Bij rollend materieel is al uitgegaan van de Märklin "My World"-beginset  die op alle H0-rail rijdt. Een plaat multiplex (€ 5.-) en een stuk flexrail (890 mm) van Tillig kost je € 5.29. Dezelfde lengte van Piko nog minder (€ 4.29). Voor één module is 55 cm nodig.

Een module kan overigens net zo lang worden als je wilt mits er ruimte is voor de Märklin overgangsrail en zelfs dat is alleen nodig als je op de Märklinrail wilt aansluiten.

Aan de uitieinden stukjes gehalveerde Märklin rail (indien nodig). Als je het echt goed wilt doen, moet je aan de onderkant van de Märklin rail de verbinding tussen de beide railstaven doorknippen. Dan kan iedere H0-trein er ook op rijden.

Het ballastbed (in het echt nodig om het spoor op z'n plaats te houden) maak je van gezeefd kwartszand. Alleen de korrels van 1mm zijn nodig. De overblijvende korrels en fijn zand bewaren voor een weg of imitatietuintje. Klik op de foto's voor een vergroting.

Het ballastbed is van kurk (5 mm), dat je nog in de beter gesorteerde kunstwinkel kunt kopen. Ook al niet duur. Dit ballastbed plak je tussen de beide stukjes Märklinrail.

Maak het ballastbed in twee helften. Dan kun je makkelijker bochten maken op een volgende module.

Zijkanten schuin afsnijden met een scherp hobbymesje. Als je rail gaat monteren, smeer je met een klein kwastje het ballastbed dik in met witte houtlijm. Op de beide spoorstaven eerst raillassen schuiven. Dat kan straks niet meer. Vraag je vader of moeder om te helpen. Druk de rail in de lijm en verzwaar dit (zie foto). Als alles goed op z'n plaats zit, strooi je de uitgezeefde korrels (1mm) er op en druk deze aan. Daarna weer de verzwaring er op en een dag en nacht laten drogen.

Voor huisjes, dat wordt de volgende keer behandeld, kun je gebruik maken van bouwplaten. Die kun je zelf maken als je een digitale camera hebt. Maar kijk eerst naar het voorbeeld.

Kijk hiervoor vast op spullenweb.nl (daar kun je goedkoop een bouwplaat uitzoeken) of http://www.bouwplaten.nl/gratis/bpldownloadgebouwen.htm Niet alle links werken, maar degenen die nog wel werken kunnen je helpen.


Politici en luiers moeten moeten regelmatig verwisseld worden en wel om dezelfde reden.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMail