Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Het is 11 november 2013 en dan wordt het carnaval voorbereid. Daar weten de professoren van twitter ook goed raad mee. De binnenvaart moet elektrisch. Dat er boven de rivieren nog steeds geen bovenleiding hangt ontgaat de professoren. Een dieselmotortje dan maar?

@BVBinnenvaart @TUeSmartMob @M_Steinbuch @alebbink  Ja hoor, daar is er weer eentje. https://t.co/8nJFLIy0kv De "professoren".

Het moet nou eenmaal elektrisch. Ook op de weg, de professoren rijden elektrisch. De vrachtwaggels voorlopig niet. En zie de chaos. In Rotterdam was laatst een verkeersinfarct. En dat wordt alleen maar leuker. Kinderen reizen gedwongen gemiddeld meer dan 10 km per dag. CBS.

Ook op het spoor is het dankzij de 2-assers een chaos. Ombouwen tot 4-assers. Dat deden de Russen al begin vorige eeuw.

De buschauffeurtjes van Syntus hebben het ook moeilijk. Stootblok? Bovenleidingsmast dan maar. Heb je als dieseltrein niet nodig.

Met dieseltreinen zijn overigens nog meer problemen. Tijd voor wat elektrisch spoorvervoer. Maar dan meteen goed. Zoals de Russen al jaren doen.

En ook de Hollanders kunnen spoor modulair opbouwen, al weet men nog niet precies hoe. Maar men is op weg.

De jeugd dan maar. Volwassenen opvoeden.

Die gaat al sinds Eurospoor aan de slag met de minimodules. Hiermee timmerde Railclub Utrecht op de Utrechtse manifestatie Eurospoor aan de weg.

Het enthousiasme onder jongens EN meisjes was groot. Dat verdient navolging. Hier wordt met N-spoor gewerkt en dat is voor kinderen onder 12 jaar toch wat moeilijk en ook tamelijk duur. Je kunt dan niet zonder trafo.

Ook is N-spoor vrij gevoelig voor stof en vuil. Het spul werkt dan slecht en verdwijnt in de kast. Dat kan niet de bedoeling zijn. In dit voorbeeld wordt uitgegaan van H0-spoor. Dat kunnen jonge kinderen met hun nog slecht ontwikkelde motoriek nog goed aan.

Een modul kan elke vorm en afmeting hebben. De minimodules tonen dat al aan. Er dient ook een overgongsmodule voor de Märklin C-rail gemaakt te worden want iedereen moet mee kunnen doen.

Hier worden modules getoond die voldoen aan de Fremodul-norm.

Heel geschikt daarvoor zijn deze modules.

Ook de vorm van een module is onbelangrijk, zolang het maar kan aansluiten op de rest.

Hier een voorbeeld van modules met diverse vormen. Belangrijk is dat kinderen hun fantasie er in kwijt kunnen.

Een jongen uit de buurt reageerde met "Cool" toen hij de plannen hoorde.

En dat hoeft niet moeilijk te zijn. Voor kinderen vanaf 3 jaar zijn er al de batterijgevoede "My World" beginsets van Märklin. Wil je echter uitbreiden, dan is Märklin C-rail tamelijk duur. Ruim € 17.- voor een meter rail.

Dat kan goedkoper. Bijna een meter flexrail van Tillig kost je € 5.29 Daarop rijdt het spul ook goed en dat vormt meteen de basis voor verdere uitbreiding als deze hobby je bevalt.

Een plaat multiplex 12 mm voor de ondergrond die de op de minimodules gebaseerde H0-minimodules nodig hebben zal je ook niet de kop kosten.

Er is dan meteen plaats voor huisjes en bomen. Beneluxspoor is een handige site voor modelspoorders waar ook kinderen terecht kunnen.

Uit Beneluxspoor: Met Zeeschuim en wat verschillende kleuren Foliage kunt u op een eenvoudige manier leuke bomen maken. Wanneer u het Zeeschuim in een doos gekocht heeft, ziet u een bonk Zeeschuim. Dat moet u voorzichtig uit elkaar trekken, maar wees voorzichtig, het spul is erg delicaat en breekt snel. Lees meer:

Ook dat kost niet de wereld. Je kunt dan voor eigen ontwerpen afkijken van deze bouwplaten.

Dat een modul hoeft niet groot te zijn bewijzen deze voorbeelden. Een simpele plaat zonder kopeinden zal ook goed werken. De kopeinden kunnen er later aan geschroefd worden.

Veel materialen en spoorwegmaterieel hoef je niet nieuw te kopen. Een handige site is Marktplaats.

Bij Marktplaats kun je dan ook nog op de afstand tot de verkoper zoeken. Dat is handig omdat verzendkosten soms niet in verhouding staan tot de waarde van de handel. Wordt vervolgd.

En in de zomer of bij droog weer kun je naar buiten.


Opvoeding, een kwestie van een lange adem.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
Mail