Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

27-10-2013. Voor zover de duurzame energie (lees stroom) al van de grond komt, knijpen de energie- (stroom) -boeren 'm als een ouwe dief. Voor stroomuitval wordt nu gewaarschuwd. Hiervoor werden de bezitters van de onuitroeibare zonnepanelen al gewaarschuwd, maar meestal is men doof voor argumenten. Nu waarschuwt er iemand anders. Lees meer:

Van Wageningen heeft men niets te vrezen, daar wil men niet eens duurzame stroom. Bericht om zeep? Hier staat het ook.

Wel meer investeren in lokaal railtransport noodzakelijk. Want:

Evenals op het landelijk spoor kan hier elektrisch gereden worden. Dat doet men al 100 jaar. En ook kan de stroom hiervoor duurzaam opgewekt worden. Dat maakt voor een elektromotor geen bal uit.

OOK ALS ZON EN WIND EVEN NIET GENOEG OPLEVEREN. HOE?

De motoren uit de vrachtwaggels smijten nu meer dan de helft van de energie weg door koeling en onvolledige verbranding. 

Het programmeren van een vrachtwagen dient véél nauwkeuriger te gebeuren dan bij een wagen. Dit omdat een vrachtwagen 90% van zijn tijd op vollast rijdt dient hij met de nodige veiligheid te worden geprogrammeerd. Lees meer:

Dat op vollast draaien van zo'n motor is geen enkel probleem bij een "Blockheizkraftwerk".

Op sommige vrachtwaggelsites reageert de virusscanner met alarm voor een trojaans paard. De PK's op de weg hebben al heel wat problemen veroorzaakt.

De backup dus, die ontbreken zal als energie- (lees stroom) -bedrijven de tent moeten sluiten. Jeroen van Hoof, voorzitter van de Europese energiegroep van PwC: ''Het is de vraag of de sector op tijd in staat is om zichzelf aan te passen'', aldus Jeroen van Hoof, voorzitter van de Europese energiegroep van PwC. ''Tot nu toe heeft niemand het antwoord gevonden. Het biedt geen rooskleurig beeld.''

De "sector" heeft daar helemaal niet over nagedacht. De term "Blockheizkraftwerk" is bij de "sector" onbekend, evenals de mogelijkheden tot omschakeling. Duitse termen zijn hier blijkbaar vieze woorden.

OK, er zijn in Nederland pakweg 7 miljoen olieslaven die met hun ton staal elke dag van het oosten van het land naar de Randstad kachelen. Daar doen ze gemiddeld een uurtje over. De rest van de dag staan ze te verinteresten.

Vrachtwaggels nog even buiten beschouwing gelaten. Door de motoren van deze gedrochten op vollast te laten draaien gaat het rendement omhoog.

Bovendien kan de warmte die tot nu toe weggesmeten werd gebruikt worden voor verwarming, (absorptie)koeling en in de grond opgeslagen worden. Bijkomend voordeel, het geluidsnivo op de wegen gaat met sprongen naar beneden.

De oplossing is dus simpel. Als er 7 miljoen rijblikken zijn, waarom dan niet 7 miljoen motoren (of kleiner) hiervan gebruiken voor stroomopwekking. Men heeft de mond vol over "Groen Gas" maar men smijt hiervan de helft weg. De hier getoonde microwkk (Duits Blockheizkraftwerk of BHKW) is niet veel groter dan een flinke wasmachine en kan in de plaats van een CV.

Uit KWK-wiki: Der WhisperGen ist ein recht kleines, leises und preiswertes Gerät erzeugt 12 kW Wärme und bis zu 1 kW Strom, der Gesamtwirkungsgrad liegt bei 80-90 %. WhisperGen ist sowohl der Name der Firma (WhisperGen Limited, Neuseeland) als auch des Produktes. Die Produktion in Spanien soll 3.000 Module in 2009 betragen (geplant). Die Website der Herstellerin [1] gibt Anfang 2009 aber wenig konkrete Hinweise. Lees meer:

Ook het kerkelijk gejammer over wegopbrekingen is ook voorbij. Verdwenen? Hier staat ie ook. De bliklawine kan zelfs als er een weg is niet overweg met biomassa die de natuur in de vorm van houtafval (Pellets) in overvloed aanwezig is. Zelfs stro als brandstof is bruikbaar. De trein komt dus voorlopig niet stil te staan. Als tenminste de gemeenten meewerken. Gemeente Renkum wil geen spoor. "Er is geen ruimte. De ruimte wordt ingenomen door het autoverkeer".

Van 1 oplaadpunt in '09 tot 1000 nu, mooi! Dus 2,5 in moet nu snel, anders is 't wel ver fietsen!

Een tweet van Groenslinks uit Renkum:


Rest ons dan de jeugd (de toekomst) enthousiast te maken voor het railvervoer. En dat is geen enkel probleem. Begin de jeugd warm te maken voor het spoor door zelf te beginnen. De elektronica voor dit model kan ook een 11-jarige met wat hulp van een volwassene in elkaar bakken. Lees meer:

En dat hoeft niet duur (mooi) te zijn. Met een klein tuintje en (afval)kunststof kom je al een heel eind. Natuurlijk hebben kinderen nauwelijks zeggenschap over de inrichting van een tuin, die vaak niet eens aanwezig is.

Maar dat het ook klein kan bewijst Railclub Utrecht met hun minimodulen.

Op de landelijke manifestatie "Eurospoor" deed men daar z'n stinkende best voor. De minimodulen zijn wellicht wat aan de kleine kant voor een 6-8-jarige, maar ook een slag groter is mogelijk.

Afmetingen van de Utrechtse minimodulen: 20 x 20 cm. Een bij de jeugd meer bekende schaal is H0, (Märklin & Co) en de afmetingen daarvan komen dan op 40 x 40 cm. Een handgreep er aan en je kunt naar je vriendjes om daar je eigen spoorbaan op te zetten.

De modulen kunnen naar eigen inzicht of met onderlinge afspraken aangekleed worden. Met karton, schaar en lijm en wat fantasie kan dit het resultaat zijn. Thuis kun je een moduul aansluiten op je eigen modelspoorbaan.

Märklin levert voor een redelijke prijs al een beginsetje met batterijvoeding en infrarood afstandbediening. Met de standaardrail kan dan later uitgebreid worden. 5 december en kerst liggen in het verschiet en wellicht is dit weer een idee om kinderen creatief zich op de toekomst voor te laten bereiden..

En omdat het spul geen externe voeding nodig heeft kan als men wat groter wil en wat ouder is later een grotere schaal aangepakt worden. Men heeft hier hout als bouwmateriaal gekozen. Ook voor het spoor omdat enkele tientallen meters rails onbetaalbaar zijn. In een wijk als deze vind je kinderen van verschillende leeftijd en waarom zou je elkaar niet helpen.

Overigens levert zoeken in het Duits veel meer ideëen op omdat Nederland nou eenmaal geen treinenland is.

Zoekterm (op afbeeldingen): modul modellbahn

En dit is dan één van de resultaten:

Helpen, voorwaarde bij het spoor. En als het weer het toelaat kun je met kleine en grote sporen naar buiten. Kijk wat dit Zwitserse joch in z'n eigen wijk doet. En wat deze Hollandse kinderen met hun houten (goedkope) rails doen.

Weer es wat anders dan voetballen of skateboarden. Breng ook je handvaardigheid op peil. In de toekomst is technisch personeel dringend nodig.

En je ziet dat het ook leuk is.


Als mensen achter je rug om praten, vergeet dan niet dat ze tijd investeren van hun zielige leven om over jou na te denken.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMail