Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

26-2-2018. Kinderen word wakker, nu het koud is kun je snel aan de slag om in het voorjaar je bouwwerken aan elkaar te koppelen.

Achten Sie auch auf wie Ihre Kinder mit dem Zukunft umgehen werden. ZB Auto oder Bahn. https://t.co/dk82F0z9IN

Het project hieronder wordt namelijk je dividend die aan iedereen uitbetaald wordt. Lees meer

In de eerste plaats het plezier van het bouwen, daarna het aan elkaar koppelen van je bouwsels en tenslotte het voorbeeld dat je aan de maatschappij kunt tonen met de kreet:
Zo doen wij het!

Zonder dat de politiek het verknalt.

Treinendomino krijgt een thema. Zoals bekend is er een probleem met het klimaat, ook wel bekend als COP21. Het is daarom belangrijk dat kinderen, die in de toekomst hiermee te maken krijgen goed voorbereid hiermee aan de slag gaan.

Zoals al eerder op deze site behandeld is, is hout een belangrijke bouw- en brandstof. Links een kaartje van het smalspoornet van de Rhätische Bahn. Elk puntje op het kaartje links kent in de zomer een "Holzverladeplatz". Klik op het plaatje en zie hoeveel het er zijn. Kijk ook hoe de RhB alle materieel inzet voor het transport er van.

Aanvoer van de boomstammen, die tevens een bescherming tegen erosie vormen, kan ook in de toekomst met paarden of ossen geschieden. Kinderen zijn dol op dieren, dus ook op paarden, op de dominostenen worden paarden ingezet om de stammen op het station te krijgen. Een paard is overal inzetbaar waar de techniek faalt. En bomen? Daar weten de Russen ook wel raad mee, denk bij een bos ook aan een voedselbos.
Een prima motief voor "Treinendomino". Voor de duurzame toekomst is ook kalk nodig. Dat betekent een afgraving zoals bij Blausee-Mitholz. Vollmer levert een bouwpakket en Fremo toont hoe je dat inbouwt. Vollmer-5725

Een compleet verladingsstation, waar de trein naar binnen rijdt. Maar voor de verder gevorderde knutselaar kan de verlading ook buiten plaats vinden.

Alleen gebrek aan fantasie is je beperking. Volg op twitter Fremo, zij leveren regelmatig mooie motieven.

Rail Houten last day! part 1

Ook bezoek aan Eurospoor geeft je ideëen. Als je dit kunt maken is deze verladingsinstallatie geen probleem.

Dit jaar heeft Railclub Utrecht een bouwplaat ontwikkeld waaruit met eenvoudige materialen een locomotiefloods gebouwd kan worden.

 Verdeeld over de dag kunnen kinderen in groepen aanzitten en onder begeleiding van leden van Railclub Utrecht stapsgewijs de loods bouwen. het eindresultaat kan meegenomen worden. Lees meer:

En er werd massaal gebouwd. Voor mijnbouw is hout nodig om te voorkomen dat uitgegraven ertsgangen instorten. Ook beton om zwaardere constructies te bouwen.

Al deze industrie levert vele bouwuren op. En je handvaardigheid gaat met sprongen vooruit. Je bespaart bovendien veel geld door zelfbouw.


Permaculture is a system of agricultural and social design principles centered on simulating or directly utilizing the patterns and features observed in natural ecosystems. Permaculture was developed, and the term coined by Bill Mollison and David Holmgren in 1968.

It has many branches that include but are not limited to ecological design, ecological engineering, environmental design, construction and integrated water resources management that develops sustainable architecture, regenerative and self-maintained habitat and agricultural systems modeled from natural ecosystems.

Mollison has said: "Permaculture is a philosophy of working with, rather than against nature; of protracted and thoughtful observation rather than protracted and thoughtless labor; and of looking at plants and animals in all their functions, rather than treating any area as a single product system. Lees meer:

Dan de bomen, voor de bouw is naaldhout nodig, vanwege de kaarsrechte stammen. Modelbomen, die maak je zelf veel goedkoper:

Bomen van ijzerdraad en sisaltouw.

Daarbij heb je nodig: een hand- of accuboormachine met een haak in de boorkop, een bankschroef, kniptang en een (hobby)schaar.

Neem een stuk koper/ ijzerdraad van ca. 30cm en ca. 0,7mm dik en vouw het dubbel. Draai de twee uiteinden een keer in elkaar. Klem dit uiteinde in de bankschroef. Je neemt grof touw (vlas, hennep, sisal), in stukken geknipt van ca. 6cm. 

Pluis dit afgeknipt stuk touw van ca. 6cm uit, zodanig dat de afzonderlijke vezels vrij liggen en niet meer in elkaar gewikkeld zijn. Er zijn één à twee stukken uitgeplozen touw per boom nodig.  Verdeel de stukken uitgeplozen touw gelijkmatig, tussen de opstaande lus van koperdraad. Trek vervolgens het koperdraad strak met de boormachine met haak. Het uitgeplozen touw blijft nu klemmen tussen het koperdraadje.

Houdt het koperdraad gespannen en laat de boormachine draaien. Het uitgeplozen touw zal zich keurig verdelen als de takken van een boom. Ga door tot het koperdraadje afbreekt.

Knip nu de vezels af zodanig dat een mooie conische boomvorm ontstaat. Doop nu de ‘boom’ geheel onder in de dunne groene latex.Laat de boom uitdruipen en ‘centrifugeer’ de boom tussen duim en wijsvinger. Neem een handje groen strooigoed (geverfd zaagsel, verkruimeld oase, enz.) en strooi het over de boom. Doe dit enkele malen tot de boom niets meer opneemt. Bezoek ook marktplaats voor bomen, die je soms zelf van een bladerdek moet voorzien. Maar wel goedkoop. Bezoek ook elk jaar Eurospoor voor nieuwe motieven.

Veel is dus goedkoop zelf te maken. Voor het overige.... Ook treinendomino wordt elektrisch en krijgt deels bovenleding. Deels, want jonge kinderen kennen alleen de "biologische" trein en deze wordt geduwd. Voor de elektrische trein staat hier de catalogus van Sommerfeldt, waarmee je zelf kunt samenstellen.

Een ander mooi motief dat de Rhätische Bahn zelf aanleverde is de autoslooptrein. Een auto vreet ruimte, braakt CO2 uit en veroorzaakt files. Er bestaat al een open wagon met in elkaar gestampte sloopauto's. Niet elk dorp heeft een autosloperij dus moeten de wrakken eerst afgevoerd worden, dat kan prima met de trein.

Kijk eens hoe het grootbedrijf het doet. Sloperij Koek te Mijdrecht.

De railkraan kan ook voor andere doeleinden ingezet worden zoals bij:

De bovenleiding leggen we in een aantal stappen aan. Zo voeren we eerst met een werktrein de betonnen fundamenten aan. Deze fundamenten voor de masten van de bovenleiding komen gemiddeld om de 60 meter te liggen. In één nacht leggen we ongeveer twee kilometer af. Dit komt neer op gemiddeld een kwartier werk per locatie. Om het hele traject te voorzien van fundaties zal deze trein gedurende drie weken 's nachts rijden.

En waarempel, Kibri levert je zo'n kraan die ook nog op het spoor kan rijden.

Kibri 11264 H0

LIEBHERR A 922, een mobiele bagger.
Motorvermogen 78 kW/106 PK. Bedrijfsgewicht ca. 21 t, max. breekkracht 118 kN (12 t), max. losbreekkracht 137 kN ( 14 t).
Door de 5 meegeleverde accesoires kunt u de mobiele bagger overal inzetten.

Die Rhätische Bahn (RhB) führte am 22. Oktober 2016 einen Autozug von Disentis/Mustér via Chur nach Samedan.

Als Zugfahrzeug, für den beachtlichen und voll beladenen Zug, wurde die Ge 6/6 II 703 „St. Moritz“ eingesetzt.

RhB fährt beachtlichen Autozug von Disentis/Mustér nach Samedan t.co/zZuGpzX39I via

De kinderen zelf hebben hier totaal geen probleem mee, neem voor de Arduino de simpele originele Arduino, stukken goedkoper dan: Lego en Arduino.

Nog interessanter wordt het als je e.e.a. combineert met andere hobbies, zoals bv modelspoor. Maak vóór je een spade in de grond steekt eerst eens een module waarop je je tuin een plaatsje geeft. Veel kinderen zijn dol op paarden. Wel eens een paard gezien dat z'n eigen omgeving sloopt voor een rondweg? Dat heeft een paard helemaal niet nodig.

Heb je tuinplannen? Kleed deze eens aan met veel groen. De werkelijkheid is in het echt ook groen.

Ob Weiss ob Grün, Bergün.

Het is belangrijk om je modules zo natuurgetrouw mogelijk te maken.

Integreer dat eens op je modulebaan. Ook verdere aankleding is makkelijk zelf te maken. Verkeersborden en andere borden zoals borden op een station. Die maak je zelf. De naam van dit station (maar ook andere stations) maak je zelf met het gratis grafische programma Gimp.

De borden zelf vind je op Marktplaats, maar dat kost geld. Een voorbeeld en hier is de rest...

Je kunt in de vakantie ook zelf foto's maken, thuis gekomen ga je aan de computer aan de slag. Alleen nog op maat maken en er een foto van laten afdrukken.

Over groen gesproken, ook twitter biedt vaak voorbeelden om na te maken.

Reto Rasellis Kräuter hat schon fast jeder Schweizer gekostet. Denn er ist Produzent für Ricola. Bis Ende Oktober bringt der Bernina-Kräuter-Express der @rhaetischebahn
Fahrgäste direkt zu ihm in die @valposchiavo: https://t.co/D6XiAk4xxu https://t.co/R2Y0J0YbsV

De wereld verandert, kinderen kunnen dat ten goede sturen met het projekt Grimselbahn.

Modelspoor op kleine ruimte. Klik op de plaatjes voor een vergroting.

Dan komt de techniek weer om de hoek kijken. Wil je e.e.a. automatiseren (seinen, een overweg, enz.) kom je hier niet onderuit. Kabelsalade is dan het gevolg. Maar dat kan ook anders. Neem eens een kijkje bij de radio. Duur hoeft dat niet te zijn.

The RFM69HCW is an inexpensive and versatile radio module. You can use it to send text or binary data between two or hundreds of modules. It’s perfect for building inexpensive short-range wireless networks for home automation, citizen science, and more. The RFM69HCW comes in two frequency flavors; a 915 MHz version and a 434 MHz version. See the Hardware Overview below for tips on which one to choose. Lees meer:

Spreek je (nog) geen Engels, dan is er vast wel iemand die je helpen kan. Het spul is hier verkrijgbaar.

Motieven voor je modelspoorbaan vind je op Youtube. Hier vervangt men het spoor in Estland. Let op de Amerikaanse lokomotieven die de Russische lokomotieven vervangen. Lange railstaven worden per trein aangevoerd.

Voegloos spoor geeft minder geluidsoverlast dan spoor met voegen. Door het ontbreken van de voegen is het ‘kedeng-kedeng’-geluid niet meer te horen. Voegloos spoor op betonnen dwarsliggers geeft minder geluidsoverlast dan op houten dwarsliggers. Langelaste rails kunnen wel meer trillen, wat hoorbaar is als een zingend geluid. Om deze vorm van geluidsoverlast te verminderen kunnen raildempers worden aangebracht.[2] Ze worden dan aan beide zijden van het lijf bevestigd. Ze absorberen trillingen en dempen het geluid met ongeveer 3 dB(A).

Eind vorige eeuw is het overgrote deel van het Nederlandse spoor voegloos gemaakt. Het kedeng-kedeng-geluid is grotendeels verdwenen. Dat is veiliger. De klap op het spoor en de wielen wanneer een trein over een voeg dendert veroorzaakt schade en kan er zelfs voor zorgen dat een trein ontspoort. Hoe hoger de snelheid, hoe harder de klap en hoe meer schade. Voegloos spoor heeft dit probleem niet. Op een voegloos spoor kan een trein harder rijden.

Waarom zijn de voegen niet meer nodig? De zomers zijn niet minder warm. En de rails zijn nog steeds van staal, met een uitzettingscoëfficiënt van ongeveer 0,012 millimeter per meter, per graad temperatuursverandering. Hoeveel verandert een spoorstaaf daardoor van lengte? Reken mee: spoorstaven zijn zo gemonteerd dat ze zich bij 25°C in hun spanningsvrije toestand bevinden, schrijft ProRail in de Richtlijn van het voegloos maken van sporen, wissels, wisselverbindingen, kruiswissels, kruisingen en emplacementen. Boven de 25°C rekt het dus uit en eronder krimpt het. Een stuk spoor van 30 meter wordt 0,36 millimeter langer als de temperatuur van 25°C naar 26°C stijgt. Niet erg indrukwekkend. „Maar bij 30°C met zon, kan de temperatuur van het staal 70°C bereiken”, zegt Valeri Markine, universitair docent railbouwkunde aan de TU Delft. Dan zet 30 meter spoorstaaf ruim een centimeter uit.


De kerstbal valt niet ver van de boom maar breekt meestal wel.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.