Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

12-5-2014. In navolging van de in oktober 2013 getoonde minimodules van Railclub Utrecht op Eurospoor werd kort daarna begonnen met een vergelijkbaar project voor H0, dat beter past bij de nog niet geheel ontwikkelde motoriek van 6-jarige kinderen. De H0-modules waren geboren. Meer hierover is hier te zien.

De eerste kinderen zijn ook zelf (met hulp van hun vader) aan een module begonnen. En hier het eerste resultaat van een 7-jarig meisje. En op 4 mei werden alle modules naar buiten gesjouwd en bouwden 4 kinderen en 2 vaders een spoorbaan van ruim 12 meter op.

Alle begin is moeilijk, maar met wat boren en vijlen reed na een uurtje de eerste trein onder grote hilariteit van de inmiddels 5 kinderen en 4 volwassenen.

Klaar is het nog lang niet, de modules moeten nog aangekleed worden.

Ook materieel moet nog aangepast worden. Zo rijdt de ICE van Märklin Myworld nog veel te hard voor de wissels die door de kinderen vaak in de afgebogen stand bereden werden. Dat leidde natuurlijk tot ontsporingen.

Ook waren de kinderen en ouders niet gewend aan het feit dat een trein geen rondjes rijdt, maar van de ene stad naar de andere. Maar ook daar wisten de kinderen raad mee. Bij een kopstation werd (links) een stootblok gecreëerd. Gelukkig zijn de Märklin-treinen daar tegen bestand en bleef alles heel.

Dit moet je natuurlijk niet met duurder materieel proberen, dat gaat kapot. Maar met wat begeleiding komt alles goed.

Zoals gezegd, klaar is het nog lang niet. En een dag later kwam al één van de deelnemende kinderen met een idee voor een module dat hij "treinendomino" noemde.

In de toekomst zal bestaand materieel aangepast worden voor infraroodbediening. Voorbeeld daarvoor zijn de Russische spoorwegen waar men vaak 2 of meer loks achter elkaar zet, waarbij slechts één lok de stroomafname verzorgt. Via een leiding over de daken wordt dan de andere lok van stroom voorzien. Dit kan tot wel 4 loks.

In een stuurstandrijtuig worden dan één of twee 9-volt-akku's en besturingselektronika gemonteerd. Op een spoorbaan van 12 meter of meer is men het overzicht snel kwijt, zeker als daar ook kinderen doorheen banjeren. Je moet dus met de trein meelopen. Het stuurstandrijtuig verzorgt dan de energie voor de lok, die ook als in een GmP (Goederentrein met Personenvervoer) dienst kan doen.

Daarachter kan dan elke willekeurige elok gekoppeld worden, die voor het grootbedrijf ook als voorbeeld kan dienen voor het "elektrisch rijden".

Daarvoor is natuurlijk ook een rangeerterrein met heuvelbedrijf nodig. Ook hiervoor is bij de kinderen veel belangstelling. In het spoorwegmuseum worden de wagens door deze twee dames naar het juiste spoor gedirigeerd. Op de "treinendomino" kennen we voor de eenvoud alleen handwissels, dat is het goedkoopst, maar omdat de modules klein zijn is dat geen bezwaar.

Ook de industrie heeft de modulebouw ontdekt, hier Noch met een vermoedelijk vrij duur module. Dat maak je natuurlijk zelf.

Noch biedt daarvoor goedkoop de materialen. En fantasie is gratis. In het filmpje hierboven wordt Märklin M-rails gebruikt. Vrij duur en niet erg flexibel. Op de Renkumse "treindomino" wordt flexrail gebruikt, dat vaak via Marktplaats goedkoop wordt aangeboden. Als er geen aanbod is, kan het beste Peco code 100 gebruikt worden. Let vooral op de code 100, want op code 83 of kleiner ratelen de wielen van Märklin Myworld treinen over de bielzen.

Inmiddels hebben 2 jongens elk een tunneldomino toegezegd, waaraan komende tijd gebouwd gaat worden.

Hier nog een foto van de GmP, ooit in dienst bij de Zwitserse GFM, Gruyère-Fribourg-Morat, (nu TPF, Transport Publics Fribourgois).

Dit kan de oplossing zijn voor het toenemend wegverkeer, dat ook nog elektrisch wil rijden. Dit transport rijdt al 100 jaar elektrisch. Personen en goederen gecombineerd.

Märklin treinen rijden gammel. Proefrit met bv Roco-materieel geeft veel betere resultaten evenals het gebruik van Peco of Atlas (2e-hands) rail.

Heb je ook een grasveld als dit in je buurt, wat houdt je dan nog tegen? Duur hoeft het niet te zijn. Het enige wat je dan nog nodig hebt is droog weer.

Tot slot, de zwarte vlakken op sommige foto's?

Ach, sommige mensen houden nou eenmaal alleen op schuurpapier. Iemand ontdekt via een tweet dat zij en haar kinderen nog op de site staan en krijgt last van selektief geheugen. Toestemming is ooit mondeling verleend. Foto's weghalen anders maatregelen.

Advies voor webmasters, twitteraars en bloggers, leg dat schriftelijk vast. Google laat nog jaren foto's zien. Er staan op deze site talloze foto's van anderen die een alternatief tonen. Daar kunnen de nog geen 40.000 bezitters van elektrische auto's niet tegenop.

Overigens waren op de foto's tevreden mensen te zien. Zelfs op het gezicht van de volwassenen was een glimlach te zien. Ook op de foto's van railclub Utrecht zijn tevreden mensen te zien. En dat was uiteindelijk de bedoeling. Een teken van succes.

Maar voor de petitietekenaars en protestfiguren is dat gruwelijk. Zij verplaatsen zich in de auto's met "sportuitlaat" waartegen ze protesteren. De zwarte vlakken tonen hun mentaliteit.

De kinderen die toen tevreden waren zijn dat nog steeds, anders zouden ze niet steeds weer langs komen en zwaaien. Leer deze kinderen hoe het anders kan en uiteindelijk zal moeten. Vooral de foto's linksboven tonen die alternatieven. Leren gebeurt altijd en overal.

Een jaar later, (26-8-2015) ligt dit project dankzij de fantasieloze houding van de ouders op z'n gat. De moeder van de enthousiaste kinderen (op de foto zwart gemaakt) heeft na wat schermutselingen de module terug gebracht. Later volgt er nog meer oorlog met dit mislukt product van echtelijk geknutsel.

De reden waarom dit land naar de barbiesjes gaat omdat dit soort alleen in zonnepanelen en elektrische auto's kan denken. AlbertHein blijft per stinkende vrachtwaggel bevoorraad worden.


Je kunt wel een kind uit de oorlog halen, maar alleen zo haal je de oorlog uit een kind!


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
Mail