Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

De landelijke actiedag 'Nederland helpt Sint Maarten' heeft 13,3 miljoen euro opgeleverd voor noodhulp aan de slachtoffers van orkaan Irma op Sint Maarten.

Meer nodig

Het Rode Kruis benadrukt dat na de landelijke actiedag nog steeds acties in het land bezig zijn. ''En mensen kunnen voorlopig nog blijven storten. Er is nog veel meer nodig om de inwoners van Sint Maarten na de verwoestende orkaan te helpen.’’ Lees meer:

En nog heeft men niet genoeg.

Wie in een drukke buurt woont of vlakbij Schiphol, weet dat hoge concentraties uitlaatgassen stinken. En dat fijnstof inademen vast niet gezond is. Wat het precies doet met onze gezondheid is nu pas bekend: Luchtvervuiling leidt bij langdurige blootstelling tot aderverkalking en daardoor tot hartaanvallen.

Dit hebben Amerikaanse onderzoekers van de universiteit van Washington ontdekt. Hun onderzoek duurde maar liefst 10 jaar, veel langer dan alle eerdere studies. Voor het onderzoek moesten grofweg 7.000 Amerikaanse proefpersonen tussen de 48 en 84 regelmatig een CT-scan ondergaan.

Gewoon vliegverkeer verdubbelen Jan. Dan krijgen wij er ook nog orkanen bij. Stop Leystad Airport nu.

Filevliegen boven Flevoland richting Schiphol. Plannologische blunder Lelystad Airport moet hier dus tussen gefrommeld worden door Alders.

Weerribben Wieden is het grootste laagveen moerasgebied van W-Europa. Dit unieke natuurgebied krijgt 62dB lawaai kado van Lelystad Airport

Bij mensen die in vervuilde regio’s wonen bleek de afzetting van kalk in de hartslagaders 20% sneller te gaan. Hoofdonderzoeker Joel Kaufman: ‘De studie biedt cruciale informatie over de invloed van luchtvervuiling op het belangrijkste biologische proces dat leidt tot hartziekten. Het bewijs toont aan dat de wereldwijde inspanningen om de blootstelling aan luchtverontreinigende stoffen te verminderen, noodzakelijk zijn’. Lees meer:

Mensen die in een industrieel gebied wonen, leven over het algemeen minder lang dan mensen in een schonere omgeving. In 250 steden over de hele wereld volgde een piek in het aantal hartaanvallen op een piek in de luchtvervuiling. Er lijkt dan ook duidelijk een relatie tussen luchtvervuiling en hartziekten te zijn. Lees meer:

Dit geldt natuurlijk ook voor het virus luchtvaart.

Iemand met een hartziekte heeft levenslang.

Combineren is met dit trio "rot en vervelend" onmogelijk omdat egoisme het beleid bepaalt. Met een mooie elektrische, zelfrijdende auto is nog geen grammetje vracht vervoerd.

En zo lang men uit blijft gaan van egoisme, blijft het deel van de bevolking dat geen Tesla kan betalen, tobben met het al even egoistische openbaar vervoer, dat ook al geen grammettje vracht aan kan. In de eerste plaats door transport drastisch te verminderen. Dat betekent, groente en fruit van het seizoen uit de regio te eten. Recepten?

Wat er dan nog nodig is, aanvoeren met verkeersmiddelen die overweg kunnen met duurzaam opgewekte energie en de laagste rolweerstand hebben, stalen wielen op stalen rail.

De domroep heeft niet in de gaten dat de samenleving door hun gemanipuleer helemaal vastloopt. Geen hond kan meer zonder rijblik. Als het even regent staan er kilometers file. Henk en Ingrid zijn namelijk niet waterdicht. Zodra het even regent wordt het kroost dat nog geen tien minuten fietsen van school woont in het blik gedumpt. Blokkeren meteen de doorgang voor kinderen die wel met elk weer naar school fietsen.

Dit alles ontlopen? Neem de trein, je voorkomt dan meteen de enorme puinhoop in steden, waar het rijblik ruimte vreet. Bus en vliegtuig kunnen niet tegen de elektrisch rijdende trein, die nu van windenergie gebruik maakt.

Met de bus ga je sowieso niet. De kamerplanten moeten persé naar de wintersport. En als je je zin dan toch hebt doorgedrukt, kun je als je met de trein gaat skispullen huren, de oliejunks betalen € 300.-/mnd. Je kunt die € 3600/jr dan besteden aan professioneel materiaal. De rest van je bagage gaat in een rugzak. Zo verziekt de automaffia het klimaatakkoord.

Voordeel #3: Blije kinderen
Zijn we er al bijna? De autoreis is voor kinderen vaak saai (zeg maar een ramp, red.), maar de trein vinden kinderen juist leuk.

Meer voordelen op de site zelf beschreven.

Het idee is niet nieuw, de Zwitsers hebben op het spoor de "Kinderspielwagen" en de "Familienwagen". Zo'n ding hang je achter trein of tram. En kinderen vinden het helemaal niet leuk om opgevouwen achterin te zitten. Kinderen hebben veel meer plezier in de trein. Daar kunnen ze zich bewegen en spelen. Maar hoe dan ook, in de trein heb je de ruimte.

Boeken meenemen? Ook dat is geen probleem, zelfs achter smalspoor kun je een rijdende bibliotheek hangen.

Geen verbrandingsmotor, fossiele brandstof bespaard, geen vervuiling. Simpel een extra spoortje bij een station of tramhalte. De "Kinderspielwagen" van de Zwitserse spoorwegen. Kinderen kunnen er bewegen. Doe dat maar es op de achterbank.

Met de trein kan dit allemaal wel. Kinderen hebben dit allang begrepen.

Ernaast hoe het werkelijk zou moeten. Kinderen hebben dankzij de domroep geen idee hoe het dan wel zou moeten. Toch is er hoop. Kinderen fietsen en tonen zo aan dit probleem onder de knie te hebben.

Kinderen reizen ook graag met de trein en dat heeft men in Utrecht goed begrepen. Lokale verenigingen ontwikkelen initiatieven om het railvervoer te promoten. Eurospoor 2013:

Minimodules bouwen met Railclub Utrecht
Kinderen tot 12 jaar kunnen hun eigen minimodule bouwen bij Railclub Utrecht. Per groep kunnen kinderen zelfstandig of onder begeleiding
van een ouder in ongeveer een uur de mini-module bouwen. Daarna wordt er een baan van gemaakt en kunnen kinderen er een trein over laten rijden.

Er is nog steeds hoop. Zie ook:

Lowcardieet, Nocardieet, Blikloosdieet.


imiteren is het tegenovergestelde van leren.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.