Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Weekend 14 en 15-1-2012.

In Wageningen hield men als afsluiting van de bijeenkomsten vorig jaar een excursie (gelukkig op de fiets) langs deelnemers die al "iets aan zonne-energie" deden en in de praktijk omgezet hebben in het kader van "Wageningen duurzaam". Allereerst complimenten voor deze excursie. Dat deze deelnemers het niet helemaal begrepen hadden ligt alleen aan de "stroomcampagne" die er in Nederland domweg doorgedrukt is.

Deze bijeenkomsten gingen aanvankelijk over windenergie waren een "enorm succes".

Het koffiezetapparaat, de wasdroger, de wasmachien, de vaatwasser, de magnetron, kortom, het hele elektrische circus bleef onbesproken.

<<< Dit hier links bevat ook een wasdroger, die je in de tuin op balkon, gang, bijkeuken ophangt en GEEN energie verbruikt.

De akkus van de elektrische rijblikken moeten dit alles opvangen terwijl deze akkus toch in de eerste plaats bedoeld zijn om dat rijblik te laten rijden. En dat is al moeilijk genoeg, zoals de NOS al overduidelijk heeft aangetoond. Meer lezen:

Energie van de zon, dan denkt de gemiddelde domroepluisteraar aan stroom uit de zon. En van dit beperkte denken maken vele ondernemingen misbruik. Het is namelijk een prima middel om het elektrische rijblik door te drukken.

De bijeenkomst krijgt een vervolg, er wordt een gratis propagandabijeenkomst in de bibliotheek in Wageningen georganiseerd. Allerlei leaseconstructies en "zonnepanelen op andermans daken" passeerden de revue. En ja hoor, een vraag uit het toch al sceptische publiek dat zich afvroeg waar de stroom voor de "duizenden huishoudens" vandaan kwam als de winteravond was ingevallen.

En daar kwam de aap uit de mouw. "De akkus van de elektrische auto", was het antwoord. Deze akku wordt overdag (als de zon dan voldoende stroom levert) geladen en 's avonds kan deze dan middels omvormers het net voeden. Wat een naieve instelling. Op een bewolkte winterdag als vandaag is het rendement van een zonnepaneel nauwelijks 5%. De capaciteit van de akkus halveert bijna in winter. Voor de vertegenwoordiger van "Zoneco" geen hindernis om door te gaan met z'n betoog. Het was handiger geweest als de handelsman de Noorse stuwmeren als "stroombuffer" genoemd zou hebben.

Maar blinde commercie verhinderde dat.

In dat verband heeft Greenpeace een aktie gestart tegen de bouw van nieuwe totaal overbodige kolencentrales aan de Waddenzee. Omschakelen naar een groene stroomboer zoals Greenchoice, die na tien jaar toch wel de expert genoemd mag worden op duurzaam energiegebied. De vertegenwoordiger daarvan noemde ook de onderdelen waterkracht, windenergie en biomassa.

Tot zover de voorbereidende "voorlichtingsbijeenkomsten".


De excursie zelf, de "objecten" lagen voornamelijk in nieuwbouwwijken, die in eerste instantie alleen opgezet waren om de groeiende massa te huisvesten die de stad ontvlucht waren. Standaard wijken, waar nauwelijks werkgelegenheid is en zelfs een winkelcentrum meestal niet aanwezig. Openbaar vervoer meestal ook niet en dus noodzaak voor individueel autoverkeer.

Dat was het grootste manco, dat individuele verkeer is voorlopig niet met duurzame energie van z'n plaats te krijgen. Het rijblik met de bekende verkeersinfarkt. De overheid zet de laatste jaren in op de elektrische auto, maar die is in geen velden of wegen te zien en het al 100 jaar elektrisch rijdende OV wil men niet.

De bewoners waren in vergelijking met de rest van de Nederlandse bevolking zonder meer revolutionair bezig, maar de nadruk lag (niet verwonderlijk) op elektriciteit. Aanvankelijk peperdure elektriciteit en de gevestigde stroomboeren hebben ook vandaag nog geen zin in concurrentie die bovendien afhankelijk is van het weer.

Ook de stroomboeren hebben een infobeperking.

Zoals bekend is deze vorm van opwekking van stroom min of meer onbetrouwbaar. Bij slecht weer en in de winter is de opbrengst belabberd, terwijl de behoefte (verwarming en verkeer) het grootst is. In donker doen de PV-panelen helemaal niks. Aan de Wageningse Veerweg staan ook woningen die gebruik maken van passieve zonne-energie. De grootste slokop is warmte en daar voldeed ook de "Thunderbird-woning" niet echt aan.

Thunderbirdwoning?

Inderdaad, een oude woning werd door een medewerker van de Wageningse Universiteit "opgeknapt" en met een massa hitech aan z'n wensen aangepast. Dat betekent garage, lift, het hele dak vol met PV-panelen, een warmtepomp en nog een hele massa futuristische grappen. Zo'n "Thunderbird-woning" is niet voor iedereen weggelegd. Daarvoor moet je bizonder goed in je slappe was zitten. Jan-met-de-Pet kan dit wel vergeten. Dit pand veroorzaakt 12000 KWu per jaar die voor het grootste deel ook gebruikt voor verwarming middels de warmtepomp.

Let op de vier woningen links, waarvan er één in januari al teveel zonnewarmte binnen krijgt, de zonwering is al neergelaten.

Trouwens de rest van de woningen zijn ook niet weggelegd voor een arbeidersgezin, laat staan nog eens € 30.000 voor een PV-installatie. Tweeverdieners, ja die wel.

En zo kom je op het volgende punt. Die tweeverdieners hebben allemaal één of meer rijblikken voor de deur. Oudlaan, ook een adres dat meedeed in de excursie. De hele wijk heeft men vrijwel iedereen een rijblik voor de deur. Dit adres zelfs twee. Vreten allemaal fossiele energie, doen niets met de opgewekte stroom en blijven allemaal buiten schot. Een tram, zoals er ooit in Wageningen reed, is kennelijk onmogelijk. Men WIL gewoon niet, hoewel er zat alternatieven zijn, die op deze site ook getoond worden.

Deze jongens en meisjes vergaten een ding van 40 KW in de garage die ook nog es een verkeersinfarkt veroorzaakt. En ook 8000 KWu per jaar vreet.

Het was mooi weer en dan mogen deze krachtbronnen naar buiten, de baas wil wandelen. Fossiel en rekupereren is helaas onmogelijk. Dat kan alleen de tram en dat wil de
politiek niet. De politiek wil bandopspanning en iedereen is gehoorzaam. Dat spekt ook de staatskas, want Rutte heeft al laten weten dat ondanks de hoge benzineprijzen de accijns NIET omlaag gaat.


Bijna 2 jaar (27-10-2013) later doet Wageningen weer een poging klimaatneutraal te worden. Men schrijft dat ook in het lokale sufferdje. Maar verder schreeuwen de tegenstanders het hoog van de daken met fotomontages dat windenergie (maar ook echte energie van de zon) onbespreekbaar is. In Wageningen niet en nergens niet.

Oa Bewoners in hun wiek geschoten, Wind vraagt zorgvuldig proces! Overeenkomst voor windenergie

Dat zelfde lokale sufferdje staat verder wel vol met reklame voor rijblik (15 pagina's)


De geschiedenis bewijst overigens dat men van de geschiedenis niks geleerd heeft.


Dit (linker gebouw) is de RABO-bank te Spijkenisse (Stinksluis) in de jaren 90 van de vorige eeuw gebouwd. Aan de schaduw kun je zien waar de zon staat (het is 12 uur). De grote vertikale glasvlakte staat de hele dag in de schaduw. Men kan daar de mooie door de bank gefinancieerde autootjes bewonderen en de berijders van deze olieslaven kijken dan weer bewonderend naar deze "fantastische blunder".

Het schuine dak daarentegen vangt de hele dag de volle zomerzon. Er moet gekoeld worden.

Zijaanzicht van de RABO-bank te Stinksluis.

Hoe werkt "bouwen op de zon"?

H
ier rechts, van links naar rechts de zon in winter, voorjaar en zomer. In de winter, als de behoefte aan warmte het grootste is, komt de zon tot achter in het huis. De zon "staat dan laag". In het voorjaar is de behoefte aan zon minder, maar de zon komt dan minder ver in huis. In de zomer hebben we de zon voor de verwarming helemaal niet nodig en de zon blijft dan ook buiten. Dit principe wordt door de RABO-bank en de volgende voorbeelden volledig genegeerd.

Bijna geheel onbekend is het "Aardehuis" dat overigens geïnspireerd is door het projekt "Earthship". Dergelijke woningen worden gebouwd met de overschotten van de huidige maatschappij, zoals autobanden.

Het energieverbruik van een dergelijke woning is minimaal omdat de omringende aarde ("aardehuis") de warmte akkumuleert. In Olst (Gld) start binnenkort een dergelijk projekt. Meer lezen:

En dat zal het Nederlandse publiek zich toch eindelijk moeten realiseren. De oosterburen zijn hierin al een stuk verder.

Uit RNW wereldkrant: In Berlijn hebben gisteren tienduizenden mensen gedemonstreerd tegen kernenergie. Ze zijn boos over het besluit van de regering-Merkel om de kerncentrales tussen 8 en 14 jaar langer open te houden. Tien jaar geleden had de toenmalige linkse regering juist besloten de kerncentrales uiterlijk rond 2020 te sluiten.

En 10 jaar later in Renkum. Snackbar "Airborne". Bouwt een nieuw pandje. En maakt dezelfde fout als de RABO-bank te Stinksluis. Ook hier bevriest men in de winter van de kou. Want warmte van de zon, die gaat aan de neus van "Airborne" voorbij.

In de zomer hetzelfde verhaal. De brandende zomerzon doet het personeel smelten. Loodrecht op het schuine dak. In de oude snackbar konden de gasten nog lekker in de zon zitten. Dat is er in het nieuwe pand niet meer bij. Bibberen. Zie de schaduwen voor de orientatie op het zuiden (waar op dit halfrond doorgaans de zon staat).

Koud 500 meter verderop, weer twee nieuwbouwpanden met de serre (een hoop glas) op het noorden. "Naar specificaties van de klant" gebouwd.

De "geld moet rollen-specificatie". Twee rijblikken voor de deur.

Dat rijblik, RNW wereldkrant over SAAB : Ongeveer 1600 Saabrijders en aanhang zijn bijeengekomen op voormalig vliegkamp Valkenburg bij Katwijk.

De wereldkrant: Iran tegen OPEC-buren: geen profiteergedrag. Iran heeft andere oliestaten in de Golfregio gewaarschuwd dat ze de olieproductie niet moeten verhogen als het Westen de Iraanse olie boycot. ‘Als de olieproducerende landen in de Golfregio beslissen om de plaats in te nemen van de Iraanse olieleveringen, dan houden we ze verantwoordelijk voor wat er gebeurt’, zegt de Iraanse vertegenwoordiger bij het oliekartel OPEC. Het Westen dreigt Iran met een olieboycot als straf omdat het land een atoombom zou bouwen.
Toch weer een amusant slot.


Techniek beheerst de mensen, maar de mensen beheersen de techniek niet.


nVolg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over Klimaatkombi.
Mail