Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

Domroep NOS heeft het deze morgen (3-2-2012) weer over de achillieshiel van het rijblik, de akku: In bijna tien jaar tijd heeft de ANWB het niet zo druk gehad. Vanwege de kou moeten veel automobilisten een beroep doen op de Wegenwacht. Accuproblemen staan volgens de organisatie "met stip op nummer één". Meer lezen:

De capaciteit ervan loopt met lage temperaturen sterk terug. Dan denk je onwillekeurig aan het elektrische rijblik. Wat blijft er nog over, als er dan ook nog verwarmd (2 KW) moet worden. Toch blijft men als een kip zonder kop hopen op elektrisch rijden. Dat kan prima, als je bulkt van het geld. Maar noodzakelijk is dit niet als je bereid bent te bibberen. Op een elektrisch ondersteunde fiets of een e-scooter. Twitteraccount inmiddels ter ziele.

Maar ook dan moet je regelmatig je beurs trekken. Een akku van een elektrisch ondersteunde fiets gaat maximaal 5 jaar mee en dan loopt de capaciteit terug en zeker in de winter. Voor een rijblik moet je toch met flinke bedragen rekenen:

Uit Duurzaam op weg: De energiedichtheid van dergelijke batterijen blijft voorlopig beperkt (ca.140 Wh/kg voor lithium-ion), zodat er voor een actieradius van 300 kilometer toch nog een batterijsysteem van 350 kg nodig is. De kosten van een dergelijk systeem bedragen momenteel ca. € 28.500 euro. Meer lezen:

Als je dat in je achterzak hebt. Voorlopig gewoon blijven fietsen dus. En verhuizen dus naar een huurhut in de buurt van de baas.

Deze is ook wel interessant als je het over echte duurzaamheid hebt. Meer lezen:

Met (let op) diverse interessante links. Voorlopig doet de trein het nog steeds zonder dure aandrijfakkus. Neemt ook (elektrisch ondersteunde) fietsen mee.


Twitter is net als de rest van de dom gehouden bevolking het toppunt van humor. Wat er daar allemaal voor futuristische ideëen opdoemen over akkus die in een uurtje opgeladen moeten worden. De lobbyclubs (waaronder  @ikrijelektrisch), account ook verdwenen, lopen nu tegen het grootste nadeel van de akku aan. Kon je bij de pomp nog in vijf minuten je tank volgooien, een akku opladen duurt, als je van je akku houdt, toch al gauw acht uur. En die tijd hebben de jachtige ex-olieslaven niet.

En ze snappen ook niet dat je niet de benodigde capaciteit voor een paar uur rijden in een half uur in de akku kunt stampen. Daarvoor een simpel rekensommetje dat ze hopelijk wel aankunnen.

De capaciteit voor een akku wordt uitgedrukt in Ampereuur. De akku van bv een elektrisch rijblik heeft een spanning van 144 volt. Stellen we even dat de motor(en) een vermogen van 40 kW hebben. Dan vraagt de motor bij kruissnelheid (20 kW) 138 ampere. Wordt er een uur gereden, dan is er 138 ampere-uur verbruikt. Dat moet er natuurlijk ook weer in. Er wordt niet op lucht gereden. Wil je deze capaciteit er in een half uurtje in hebben moet er met ruim 270 ampere geladen worden.

Nu komt er 230 volt uit het stopcontact en als je dat middels een transformator omzet is de stroom door de kabel iets meer dan 160 ampere. Dat trekt geen enkele huis-tuin-en-keukeninstallatie. Er zal dus een krachtstroomnet aan te pas moeten komen. En ook dat is bij lange na niet toereikend, zeker niet als de massa "elektrisch gaat". Veel info levert Leerwiki.nl

De formule om de kabeldikte te berekenen is:

q = 0.035(100-n)LW/nV2

- L = Lengte kabel in m
- W = Watts vermogen
- V = Spanning bij begin kabel
- n = Toegestane spanningsverlies in % (10% is ongeveer 1dB verlies)
- q = kabeldiameter in mm2

We kunnen Louis Dekker, van de NOS, dankbaar zijn voor zijn "inzet" voor de elektrische wegversmalling. Hij praatte de oplaadpalen zonder het zelf te willen volledig de grond in. Meer lezen:

De spoorwegen kennen een vergelijkbaar probleem, de spanning op het NS-net is 1800 volt. Als een goederentrein vanuit stilstand optrekt, moeten er twee stroomafnemers op de draad anders krijg je vuurwerk. Daarom waren er plannen voor een omschakeling naar 25000 volt omdat de stroom en dus de benodigde kabeldikte dan vermindert. Maar de toenmalige minister van verkeer had ook meer verstand van verzekeren en voelde daar niets voor. En dus rijden er meer en meer Duitse meersysteemloks op het Nederlandse spoor.

Je kunt het krijgen zoals je hebben wilt.


Het plan Lievense en de vele overal in Europa aanwezige stuwmeren zijn de enige "akku's" die niet te maken hebben met capaciteitsverlies bij winterse temperaturen. Meer lezen:

Ook met de stroom uit deze "akku" kan de toenemende congestie met elektrisch railtransport het hoofd geboden worden.

Op een avond ging het in Oosterbeek over de gevolgen van die "stoere" leefstijl. De congestie, die nu al heftig merkbaar is. Men kan z'n protserige roestverzameling nu al niet meer kwijt en smijt deze overal neer, op de stoep, dwars over een fietspad. Terwijl die fiets DE oplossing is voor die congestie.

Oplossingen voor het goederenvervoer dat simpel met het personenvervoer gecombineerd kan worden verder op deze website. Trefwoorden "Rijnlijn" en "Vrachtwaggel".

Maar op deze klaagavond voor olieslaven in Oosterbeek kwamen velen toch weer met hun eigen rijblik ofschoon men Klein Hartenstein kan aanpiesen.


Het elektrische rijblik zorgt voor slapeloze nachten onder de wetenschappers. De hoge stromen met de bijbehorende dikke kabels, dat is toch echt een probleem.

Bij de Utah State University zijn wetenschappers bezig met het ontwikkelen van methodes om elektrische voertuigen op te laten laden terwijl ze rijden. Induktief laden. Elektriciteit kan ook induktief over gebracht worden. Elke transformator werkt volgens dit principe. Er is dan een kleinere akku in het rijblik mogelijk. De kosten voor de kabellussen rijzen dan wel de pan uit. Om over de dan optredende stromen maar te zwijgen. Een op te laden rijblik rijdt slechts 30 milliseconden over de "oplaadlus". Twitter-pseudo-wetenschapper "Het kan wel": De kosten van het aanbrengen van de oplaadpunten in een wegdek wordt geschat tussen de $1 en $1,5 miljoen per kilometer wegdek, maar dit kan volgens de onderzoekers worden terugbetaald met het heffen van tol. Meer lezen:

Tol, daar griezelt de doorsnee olieslaaf doorgaans van. Er is een veel goedkopere oplossing, deels gesloopt in de 50-er jaren van de vorige eeuw. Hier een kaart van het westelijk deel van het spoorwegnet uit de 30-er jaren van de vorige eeuw.

Hier worden de talloze smalspoorlijnen en trams nog niet eens getoond. Klik op de foto voor een vergroting. >>>>

Ziehier een netwerk om elektrisch te rijden. Kant en klaar. Materieel onmiddelijk beschikbaar. Alleen even je egoïsme opzij zetten. Zelfs het goederenverkeer kan (is zelfs al) elektrisch. Parkeerproblemen, oplaadpalen, files, allemaal onbekend.


Uit RNW wereldkrant: Het aantal faillissementen in de transportsector is vorig jaar met 75 procent gestegen ten opzichte van 2008. Ruim 150 bedrijven gingen over de kop. Bijna een derde van de transportbedrijven denkt 2009 af te hebben gesloten met verlies, blijkt uit de conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland. De cijfers zijn de slechtste sinds 1995, toen TLN met de enquête begon. Inmiddels lijkt er sprake van een verbetering, maar de stemming onder de ondernemers blijft negatief.

De autolobby zit op alle punten in de knel; de files en de daarop volgende  KM-heffing, de nummerbordenregistratie, de hoge brandstofprijzen, enz. enz.

Omvallende vrachtwaggels. We halen alles uit Verweggistan, spoor- en tramlijnen gesloopt. "Je moet met je tijd meegaan, je kunt de klok niet terugdraaien".

Ga in de buurt van je werk wonen en denk globaal, koop lokaal en vooral: De fiets, voor alle ritjes tot 10 km.

Want vooral de elektrische fiets maakt een flinke opmars. De akku van de fiets is wel probleemloos op te laden, de fiets kan in de meeste gevallen binnen staan, de fiets lacht om wegonderhoud, daar rij je eventueel omheen, want een fietswiel is slechts 5 cm breed. De elektromotor van de elektrische fiets heeft geen transmissie en kan simpel in het voorwiel ingebouwd worden. Akku onverhoopt leeg? Gewoon doorfietsen!

De fiets mag mee in de trein en metro en in sommige landen zelfs in de tram. En heel belangrijk: Met een fiets kun je in tegenstelling tot de I-pad WEL bellen. Ook in de trein.

Kick af olieslaven!


Als mijn tante wieltjes had, was mijn tante een autobus.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
ShoutboxShoutboxShoutboxShoutboxMail