Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

25-1-2012. Energie en verkeer vandaag: Uit RNW wereldkrant: DSM gaat nieuwe biobrandstof maken. DSM gaat samen met een Amerikaans bedrijf biobrandstof maken uit oneetbare resten van maïs.

Uit de Stentor: CDA wil nieuw systeem voor kilometerheffing. DEN HAAG - In een volgende kabinetsperiode moet het CDA streven naar het alsnog invoeren van een kilometerheffing voor automobilisten. Anders rijst in de toekomst het aantal files de pan uit. Meer lezen:

Het is dus het CDA dat voorstellen brengt die eigenlijk door de VARA gebracht zouden moeten worden. Hier volgt een hele reeks VARA-lachers:


„Hier fährt ab Dezember 2011 das Tram Zürich-West. Umsteigen lohnt sich.“ Mit diesem Slogan sollen die Autofahrer und Passanten an der Pfingstweidstrasse bei der Duttweilerbrücke auf die Eröffnung des Tram Zürich-West im Dezember 2011 hingewiesen werden.

De tram (hier twee "Mirage" trams met +GF+ koppelingen uit 1966 en nog steeds in aktieve dienst) breidt dus uit. De VARA probeert hier uit alle macht het railtransport tegen te houden, getuige de leus: "Wie op tijd wil zijn, vergeet in de toekomst de trein". in zijn TV-programma "De wereld draait door (dol)". De VARA zit wel meer in de problemen waar het transport betreft, dat heb je als medewerkers kilometers van het werk wonen.

Dat doen de Zwitsers anders.

Zij zijn dan ook stukken beter voorbereid op de toekomst zonder olie.

De VARA nog lang niet.


Uit RNW wereldkrant: Binnenkort hoeft u nooit meer met een leeg mobieltje op een modderige camping te staan. Er is een prototype rubberen laarzen ontwikkeld, waarmee de batterij van een gsm kan worden opgeladen.....

......De laarzen hebben één nadeel: ze moeten minstens twaalf uur worden gedragen voor voldoende elektriciteit.

Een zonvakantie zit er dus niet in. Volgens de VARA kunnen ook draaideuren bijdragen aan het oplossen van de energiehonger. Hier twee mensen aan het zwoegen in een luchtige werksituatie.

De VARA zit er wel meer beeldig naast. Enige maanden terug kwam bij de bespreking van bekende merken het reparatiesetje van Simson ter sprake. Lekke fietsbanden, bij de VARA? De fiets moet bij de VARA nog uitgevonden worden.

De VARA vroeg zich toen ook af of het niet mogelijk was lekke banden te voorkomen. Nooit van een antileklaag gehoord VARA? Zo'n fiets lost daarnaast  WEL flink wat energieproblemen op. En transportproblemen. Maar daar heeft VARA-personeel geen kaas van gegeten, daarom werken ze ook bij de VARA!

Als je de VARA wijst op hun poundfoolish & pennywisebeleid smijt men de deur dicht of men dreigt zelfs met juridische stappen. Reden om de VARA niet meer in te lichten over hun blunders, het wordt dus over de VARA en zonder de VARA.

Wie niet horen wil moet maar voelen.

Veel succes VARA!


De afwas! Hoe kan je daar het energiezuinigst mee omgaan. Dat blijkt nog helemaal niet zo simpel. Daar breekt de VARA zich morgen het hoofd over. Natuurlijk als je met z'n tweëen moet buffelen voor de vakantie naar Verweggistan, de vliegreis naar Zuid-Afrika en natuurlijk de koophut en het rijblik.

Dan heb je geen tijd, de afwasmachine dus.

Zo raak je steeds verder verslaafd aan energie. Ga je het zuiver energetisch bekijken. De afwasmachine gebruikt stroom om het water te verwarmen. Want een zonneboiler? Of een microwkk? Daar heeft de VARA nog nooit van gehoord.

In de (kolen of kern) centrale gaat het koelwater de plomp in. Want de kolencentrale staat ergens ver buiten de bebouwing. 60% van de energie foetsie.

Een teiltje, je verwarmt het water als vroeger met een keteltje, het warme water komt uit de geyser of de combiketel. Met gas verwarmd, rendement minimaal 80%. Slimmerds hebben op z'n minst een zonneboiler. Grateloos! Hier gaat een ketel water achter op de gasoven als er een brood gebakken wordt en de zonneboiler natuurlijk. Een keertje de afwas uitstellen tot de zon het water verwarmd heeft is ook niet verkeerd.


De VARA: Op een stoeltje genieten van een film op schone energie. Dat kan met de Solar Cinema, Nederlands eerste mobiele bioscoop op zonnestroom.

Een bus, 150 KW diesel, met een lampje op zonnestroom (300 Watt) Hoe heet dat ook weer in het Engels?
Poundfoolish and pennywise.


Een mobiele bios, hoe lang wil je hem hebben?

Elk station met bovenleiding bereikbaar. Het hele Kombikraftwerk zorgt voor duurzame stroom. Zowel het transport als het 300 Watt projektorlampje en zelfs veel meer. Restaurantje er bij? Geen probleem! (Meer info):

Ook leverbaar in smalspoor (Rijnlijn).


Foto André KarwathDe VARA met z'n ICT-tip. Toyota Prius (elektromotor 60 kW)
nog steeds niet taboe.


Dat meldde een vertegenwoordiger van Greenpeace, te gast bij NCRV's "Standpunt.nl". Het ging daar over de olieramp in de Golf van Mexico en hoe dit te voorkomen. Hij ontkende dat Greenpeace geld krijgt van Shell.

Misschien, maar Toyota?


Héhé, de VARA heeft de zonneboiler ontdekt. Het rendement is VIJF maal zo groot als dat van een PV-paneel. De opbrengst kun je bovendien redelijk goed bewaren. Zeker als het om grote hoeveelheden gaat. Maar volgens de VARA moet dat ding op het dak. Niet slim als het buffervat twee ton weegt.

Dat heeft de Zwitserse firma Jenni goed begrepen. Zij bouwen grote opslagvaten die je zelfs kunt gebruiken in combinatie met een microwkk. Je wekt dan je eigen stroom op, bij een overschot lever je aan het openbare net en de overtollige warmte sla je op in je eigen buffervat. Dat buffervat staat in het midden van het huis. Daar is het het beste geïsoleerd. Daar staat ook de microwkk voor de stroom.


En dan die VARA; die voor de 452-ste keer zijn neokoloniale gezicht laat zien. Energie uit de Sahara. Een Duits project om gigantische zonnecentrales te bouwen in de Afrikaanse woestijn. ....

........Het zou op termijn zo’n 15% van de Europese stroomvoorziening kunnen leveren.
Meer lezen:


In hun achterhoofd het elektrische rijblik waarvan de akku in sekonden opgeladen kan worden. Reken voor de grap eens uit welke stromen er dan gaan lopen, 50 KWu in 15 minuten. Wie durft? Meer lezen:

Verder nog een miniem probleempje, waar laat je die in een kwartier opgeladen wegversmalling? Er is nu al gigantische agressie voor een parkeerplaats. Rijdt er al een vrachtwaggel voor bananen, soja en koffie op deze koloniale stroom? Vliegt men al elektrisch?

Ze zijn tegenwoordig zo knap hé!

De VARA nogmaals: De klimaatopwarming die 200 miljoen jaar geleden een massa-extinctie veroorzaakte, hangt samen met grote hoeveelheden methaan in de atmosfeer. Meer lezen:
Kerk en "natuurweldoeners", de lachwekkendste diersoort ooit.


Topper van domheid is de VARA die de bandenpomp op "zonne-energie" adviseert voor olieslaven. Om het miljeu te sparen. Nou, dat zet pas zoden aan de dijk zo'n bandenpomp op "zonne-energie". De "banden" van de trein hoef je niet op te pompen en als je in de buurt van je werk gaat wonen alleen je fietsbanden. Maar ja, of de VARA dat ooit zal begrijpen? Meer lezen:


Naadloos sluit de aktie 10 10, waar de VARA zo van opgeeft, hierop aan.
Zou je denken?

Echt besparen op brandstof doe je per (elektrisch) spoor, dat meteen met duurzaam opgewekte stroom op weg kan. De Zwitsers kennen de "Re 10/10". Een combinatie van twee elektrische lokomotieven (Re 4/4 + Re 6/6), hier (zonder file) met een goederentrein onderweg.

Meteen een mooi voorbeeld van combinatiemogelijkheden die bij het wegverkeer totaal onmogelijk zijn. Twee trekkrachten, één bestuurder.

Slechts fantasie kan je redden.

Zo gebruiken de Zwitsers hun "Triebwagen" voor allerlei toepassingen en niet alleen voor het personenvervoer. Hier een "BDe 4/4" van de Zwitserse Süd-Ost-Bahn met een bovenleidingsmontagewagen op weg.

Met dit beleid van losse trekkrachten en wagens is het simpel om bij defekten slechts de defekte component te vervangen en later in een "Lijkentrein" naar de werkplaats te brengen en te repareren.


Wie zijn kop in het zand steekt, zal morgen met z'n tanden knarsen.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.