Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie.

Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

4-4-2013. NOS, parkeerproblemen, verspilling en schaliegas in één uitzending: Het begint met Bakellende, onze kerkrat die denkt nog een gunstige invloed te hebben. De neokoloniale VOC-mentaliteit. Het mislukt produkt van echtelijk geknutsel berijdt een 2000 kg zware oliejunk. Dat de brandstof daarvoor door schaarste (Peakoil) wel eens flink duurder zou kunnen worden..... Peakoil? Nooit van gehoord. Schaliegas zou de zaak moeten redden. Maar schaliegas is één van de stuiptrekkingen van de energiemaffia. Lees meer:

Nu de voorraden gas, olie en kolen opraken, zoekt de industrie wanhopig naar nieuwe fossiele brandstoffen. Hun laatste troef is schaliegas, dat wordt gewonnen met een methode die bekendstaat als 'fracking'. Maar de winning daarvan is niet zonder gevaren en enorm vervuilend. Lees meer:

Volgens de NOS wil Polen Europees koploper in schaliegas worden.

En zo komt het dus: Wat verbruikt de hybride auto van Jan Peter Balkenende? De NOS: Verslaggever Louis Dekker is op pad met oud-premier Jan Peter Balkenende. Louis Dekker reed mee in de auto van Balkenende. Lees het hier.

Waar je dat ding laat?
Het ruimtegebruik blijft ook onbesproken. En dat levert de grootste humor op.



De oplichting van de NOS, geen 1 aprilgrap, maar fantastisch veel domheid.

Balkenende: Auto moet niet alleen snel zijn, maar ook comfortabel. Over anderen maakt de kerkrat zich niet zo druk. En dat hoeft ook niet, boontje komt nu om z'n loontje. Lees meer:

Lees de hele NOS-lacher met olieslaaf Louis Dekker over Bakellende’s rijblik.

De gevolgen van dit plugbeleid van oa Louis Dekker.

Dat veegt de NOS onder het tapijt met z’n kermisbeleid.

De NOS schijnt niet te begrijpen dat het klootjesvolk zich met open ogen in de schulden steekt om ook zo'n 2 ton wegend monster voor de deur te hebben.

Velen denken dat er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Dat klopt.
De eerste 3 jaar. De overheid is gekke Henkie niet.

Toyotaaaah

of

Audi, Audi.

Dat vertelt Louis Dekker niet.



En dan de grootste lacher: Moskou was vorig jaar de meest dichtgeslibde stad ter wereld, blijkt uit een ranglijst van een navigatiesystemenproducent. Hoogst scorende Nederlandse stad is Groningen. Verslaggever Rienk Kamer probeert er zijn weg te vinden. Lees meer:

Waren er kortgeleden geen protesten tegen de herinvoering van een tram in Groningen? En dus wordt het.... Gezellig in de optocht! >>>>>

De oorzaak is zonneklaar: Vier van de tien Nederlanders beschouwen zichzelf als mooiweerfietsers, zo blijkt uit een onderzoek van bureau Blauw in opdracht van Gazelle. Gezondheid is het meest genoemde motief om voor de korte ritjes de fiets te pakken. Lees meer:

Enne.... het brandstofprobleem "lossen we op" met biobrandstof. Dan duikt de volgende vraag op:

Voedsel of brandstof?

De vraag is niet of biobrandstoffen al dan niet doeltreffend zijn (dat zijn ze zeker), maar wel hoe we ze op grote schaal kunnen produceren. Om 5% biobrandstof toe te voegen aan onze benzine en diesel, is ongeveer 15% van alle beschikbare landbouwgrond in de EU nodig. Allemaal op 100% biobrandstof gaan rijden is vanuit dit opzicht dan ook volstrekt onhaalbaar... Om het olieverbruik van de planeet te vervangen, is drie of vier keer het hele landbouwareaal op aarde nodig. Tenzij we de bewoners van deze planeet kunnen overtuigen om naar de bodem van de zee te verhuizen en hun dagelijks brood in te ruilen voor een portie plankton, bieden biobrandstoffen slechts een gedeeltelijke oplossing. Lees meer:

Hoewel het een belangrijke stap is dat de Europese Commissie zich rekenschap geeft van de kritiek op biobrandstoffen, lijkt de beleidsaanpassing niet realistisch. Omdat de overkoepelende doelstelling van het EU-biobrandstoffenbeleid - in 2020 moeten biobrandstoffen 10% van de motorbrandstoffen vervangen - niet wordt aangepast, zullen tweede en derde generatie biobrandstoffen in 2020 aan de helft van de vraag naar biobrandstoffen moeten voldoen. Dat lijkt onhaalbaar: op een paar testlocaties na worden er in de Europese Unie nog nauwelijks tweede generatie biobrandstoffen geproduceerd. Alleen als er aan bepaalde voorwaarden wordt vol daan, kan de productie van tweede generatie biobrandstoffen tussen 2020 en 2030 economisch rendabel worden. Lees meer:


Dat olie, in honderden miljoenen jaren ontstaan, niet zomaar te vervangen is, ontgaat ook het "Ecologie-forum".


Het "Ecologie-forum".
 
Op het gebied van vervoer is ook een leuk gesprek ontstaan, Tim wees ons op de club van 90, een initiatief dat zeker benoemd mag worden. Lees meer:
 
Ik volg dat pricipe al een tijdje. Het kwartje van kok is zo met je voet zeer snel terug te verdienen.

Ik rij met een redelijk zware auto (1475Kg) met automaat op jaarbasis 1:19 . Dit jaar zit ik tot nog toe op 1:20,6.

De gemiddelde leaserijder zal pakweg 1:14 rijden met dezelfde auto.

Ecologisch is het niet. Prive rijden we bijna niets, maar zakelijk kan ik niet zonder. Al probeer ik daar ook zoveel mogelijk afspraken te bundelen, te carpoolen en eenvoudige afspraken via conference calls te doen.

Nogmaals, ruimte vreten ze allemaal, ook "Dutch John". En dat gaat nijpend worden.
 
Jammer voor je Tim, maar de pure brandstofkosten per km ga ik op houtgas winnen. Voor de aanmaak van een kuub autohout reken ik:
-Boom gratis
-Vellen en uitbenen: 0,25 liter benzine voor de kettingzaag; 45 eurocent
-Transport: 1 boterham voor de fiets(kar); 5 eurocent
-Elektrisch afkorten: 0,8 kWh; 18 eurocent
-Drie boterhammen om het tot klosjes te slaan; 15 eurocent (eigenlijk hoef ik de boterhammen niet te tellen, maar vooruit...)
-Afschrijving en onderhoud van de gereedschappen, een schatting: 2 euro.
-Mijn uren worden al een hele tijd niet meer betaald, dus die hoef ik niet te rekenen.

Bij elkaar: 2,83 euro voor een kuub hout, die de Volvo 1.000 km ver brengt: 0,283 eurocent per km. De nog van vóór de eerste oliecrisis stammende Chevy lust tweemaal zoveel: 0,566 eurocent/km. Dus zelfs in dat opzicht een Prius-killer....

Overigens rijd ik (dat beetje) al 10 jaar tussen het vrachtverkeer. Niet zozeer om de brandstofbesparing, maar meer voor de rust. Tweederde van de vervoerskilometers gaan hier tegenwoordig per fiets. En de trein beginnen we te ontdekken. Die is, in combinatie met de fiets, helemaal zo slecht niet.

Groet,
DJ

 
Re: Club van 90

Zelfs de klanten van de ekowinkels kun je dat niet wijsmaken. "Ik heb haast, de parkeermeter". Ook de klanten van biologische boerderij Veld & Beek komen met 1500 kg staal "duurzaam" winkelen. Hebben dan nog kritiek dat de zuivel eens per week per auto aangevoerd wordt.

Is overigens niets bizonders. Een kind, met een nieuwe fiets op weg naar school, krijgt een lekke band en het enige dat de ouders dan kunnen bedenken is het kind gewoon met de auto naar school te brengen. Wie plakt er nog zelf een band? Wie kan dat nog?

En dat terwijl er kortgeleden de scholen in samenwerking met de ANWB de aktie "Streetwise" hielden. En dit is dan het gevolg. Hier gaat dat kind op school. De blikverzameling.

Volgende lacher:

Vrachtwagen te hoog voor viaduct Een vrachtwagentje van het Duitse meubelwarenhuis Pallen was iets te hoog om onder een spoorweg door te rijden.

Bij de Via Timmers, de verbindingsweg tussen de Sittardse wijk Ophoven en de Rijksweg, kwam het voertuig dinsdagochtend vast te zitten.

Met behoorlijke schade aan het voertuig als gevolg. Lees meer:

Bij de spoorwegen staan hoogte en vrije ruimte al van te voren vast. Dat is er maar niet in te rammen. Het is dan ook zinloos te verklaren waarom het twitteraccount @klimaatcombi niet meer bestaat. Daar kan men dat helemaal niet aan.


De alternatieven:

De warmte (60% van de brandstof) gooien ze allemaal weg. Met 380 pk kun je ook vracht vervoeren en iets meer dan 6 personen. Per pesoon is bij 120 km/u 7.5 pk nodig. Met 380 pk kun je dus ruim 38 personen vervoeren en hou je nog over voor vracht. Dat kan geen van de hierboven getoonde "duurzame" alternatieven.

Hout dus. Zoals "Dutch John" voorstelt. Dat kan!!!

Hout zei je toch?

Hiermee kan die lijn geëlektrificeerd worden. Probleemloos. Met pakweg 100.000 van deze "Blockheizkraftwerke" Totaal rendement meer dan 80%.

Uit RTV-oost: De elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden moet sneller worden uitgevoerd. Dat is de nadrukkelijke wens van de provinciale politiek.

Het plan is nu om de elektrificatie over 5 jaar af te ronden, maar de politiek neemt daar geen genoegen mee. De PvdA wil zelfs dat elektrificatie al over twee jaar klaar is. Gedeputeerde Kok wil hij ook wel sneller, maar hij zegt dat hij te maken heeft met allerlei procedures. De komende twee weken bekijkt hij of de planning toch nog kan worden aangepast.


Geschatte kosten om Groningen voor de bliklawine beter bereikbaar te maken..... € 150 miljioen.  Kosten ektrificatie Zwolle - Enschede: 50 miljoen euro. Kiest U maar!!

De geschatte kosten van de elektrificatie zijn ongeveer 50 miljoen euro. Om de elektrificatie mogelijk te maken moet de spoorlijn Zwolle-Enschede eerst worden overgenomen van het Rijk. De verwachting is dat de overname eind volgend jaar plaatsvindt. Lees meer:


Zo doen de Zwitsers dat ook. Elektrisch, reizigers- en personenvervoer gecombineerd: Uit Bahnonline.ch: Neue RhB ALLEGRA-Niederflur-Triebzüge für die Region Thusis – Chur – Landquart – Schiers.
 
Am Dienstag, 8. Januar 2013 nahm der erste der fünf neuen ALLEGRA-Agglomerationstriebzüge den fahrplanmässigen Einsatz im Rahmen eines Ertüchtigungsbetriebs auf. Die von Stadler Rail für die Rhätische Bahn (RhB) gebauten Niederflur-Triebzüge werden im Grossraum Chur eingesetzt.. Lees meer:

De sneuvelbereidheid op de Nederlandse wegen is bizonder hoog.


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren, oa op Facebook. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail