Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

10-12-2014 Aanleiding voor dit bericht is de nieuwsbrief van de Bblthk, Wageningen.

Woensdagavond 10 december een debat in de bblthk over energierijk Wageningen en klimaat neutraal, met bijdragen van Lara de Brito, Louise Vet, Dirk Ouwes en lokale politici. Aanvang: 20:00 uur. Toegang: gratis. Lees meer...

Niet nieuw voor de Bblthk. Een avondje energie besparen dus, de kachel gaat uit. Over kachels gesproken...

Sinterklaas :-)

Het rendement van een open haard is niet meer dan 20%. De rest gaat via de schoorsteen naar buiten. "Geruststelling" volgt:

bioethanol, rendement gezelligheid 100% Maak je geen zorgen, de verwarming staat ook lekker hoog! ;-)

Van deze materie heeft deze jongen natuurlijk geen kaas gegeten. Als je er ook financieel gezien warmpjes bij zit. Bio-ethanol De bijwerkingen van bio-ethanol. Mopperen kan deze jongen ook, een verwend type.

Eindelijk weet ik het OV staat voor onbetrouwbaar vervoer. Dit keer zowaar een keer niet maar .

De Valleilijn, Terug naar Wageningen waar overigens geen station is. Wel een Stationsstraat. Trein of zelfs maar tram in geen velden of wegen te zien. Dat kan veranderen, als de politiek maar wil. Maar de politiek wil elektrisch rijden over de Mansholtlaan. Zelfsturend.

Eitje voor de elektrische tram, die dat al 100 jaar doet. Restanten van een tram zijn nog te vinden in Bennekom.

De inboorlingen daar staan met de mond vol tanden als je daarover begint. "We willen dat gekke trammetje niet terug". Ontwikkelingshulp zinloos.

Elektrisch rijden dus, de plannen van Lara de Brito. Net als in de tweet zit zij er vermoedelijk warmpjes bij. Fossiel of wellicht ook een open haard. Mevr. de Brito zwijgt net als nog enkele initiatiefnemers in alle talen. Het hele clubje is aangeschreven. Geen enkele reaktie.

Dat hoeft ook niet als je daar tegen ingeënt bent.

@LaradeBrito in @DeGelderlander: Wageningen als proeftuin voor innovaties https://t.co/fjW4mcdflW http://t.co/OHeB03l585

Ook over warmte is club "Kakentoe" zwijgzaam. Of over het vrachtverkeer over de Mansholtlaan. Dat wordt ook elektrisch en zelfsturend? Dat wordt lachen.

Dat wordt een prachtige chaos. En of de duvel er mee speelt, 10-12-2014:

laadpaal aan lantaarnpaal doet de amperarijder goed!

De STER, met nieuwe blikken onzin, kan nauwelijks wachten.

Niet gehinderd door enige technische kennis. Elke lantaarnpaal is gezekerd, vermoedelijk met een zekering van 10 Ampere om de toevoerleidingen niet te zwaar te belasten. Renkums wethouder Rita Weeda toonde al aan dat een normale huisinstallatie nauwelijks voldoende is om één enkel rijblik snel op te laden, laat staan een hele verzameling elektrisch schroot:

Rita Weeda in de Gelderlander

Meer leuks:

Gewoon van iedere lantaarnpaal een laadpaal voor 3 stekkers maken? Parkeerprobleem dreigt voor elektrische auto t.co/MOXXEqvPHe

Dan de vrachtwaggelsWeer een stunt van Melanie Schultz, ze ziet de filebui al hangen. Vanuit haar pooierbak: "Maar liefst 2 vrachtwaggels die "multiple"" rijden. Een lachertje van Melanie, de trein neemt er minimaal 10 mee. Die met een beetje slimheid ook nog vóór- en achteruit kunnen rijden. Maar ja, als Prorail de stations sloopt. Lees meer:

Het station van Ede-Wageningen, goederenoverslag ontbreekt daar volledig, Sloopwerk van Prorail. er komt een luxe woonwijk.

Dan de bewoners van de regio, gaan zij zelfsturend elektrisch rijden? Deze ongetwijfeld wel. Ook zij zitten er warmpjes bij. Financieel gezien dan.

Dorskampweg.

Hier bulkt men van het geld. Plaats voor twee pooierbakken, oprijlaan, de pest aan het openbaar vervoer. Ga hier es langs en gooi een visje uit. Het klimaatprobleem los je hier zeker niet op.

Of (links daaronder) deze mensen aan de Geertjesweg? Pas nog een renovatie achter de rug, zij kunnen dat wellicht net betalen. Reken op minstens € 30.000.-.

Hier (rechts) kan men het wel op z'n buik schrijven. Zeker niet hier dus. Gewone kleine autootjes, dun gezaaid en al helemaal niet elektrisch of zelfs zelfsturend. Er is vaak niet eens geld voor een tweedehandsje. Talmastraat.

Deze mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd, dat ze vaak net boven water kunnen houden. Meestal denkt men hier ook niet verder dan één dag. Klimaatproblemen ontkent men.

En zeker niet hier. Hoe laad je dat ding hier op? Onmogelijk. Diedenweg. Flatbewoners, die zijn er toch zat in Wageningen, Ede en in mindere mate in de gemeente Renkum. Denk regionaal, ook Arnhem en vooral Nijmegen willen meedoen.

Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden. Voor het vrachtvervoer. De Zwitserse Rhätische Bahn (RhB) had tot 2000 deze motorwagens (rechts) in dienst. Zij wisten wat vrachtvervoer was in gebieden waar men liever geen stinkende diesels ziet.

Toen de RhB moderniseerde (overschakelen van 2400 volt gelijkstroom naar 11 Kv wisselstroom) werden de motorwagens verkocht aan de Chemin de fer du Jura (CJ) en ook met de veel lagere 1500 volt hadden ze geen probleem. Ook hier ingezet als vrachttrekker.

De automaffia is vaak benaderd om de tramlijn tussen Amersfoort (Utrecht/NBM) te herstellen. Er was olie zat en ook het klimaatprobleem was onbekend. Dat eerste gaat nu veranderen. Buurgemeente van Wageningen, Renkum heeft een aardige smoes om deze Rijnlijn onder het tapijt te schoffelen.

Er is geen ruimte. Dat klopt, die wordt ingenomen door het blik waaraan de elite zo gewend is. De elite die niet graag tussen het gewone volk in het openbaar vervoer zit.

Ruimte? Een beetje inschikken is toch niet zo erg? En zie de multifunktionaliteit.

Hier links twee moderne rijtuigen uit deze eeuw, getrokken of geduwd door een motorwagen uit de jaren 80 van de vorige eeuw. Mogelijk van het zelfde type als de van de RhB overgenomen motorwagen.

Zoiets heet multi-inzetbaar. Weinig passagieersaanbod? Zie rechtsboven, je neemt als trambestuurder gewoon wat containers mee die op een klein stationnetje al klaar staan. In Den Haag zou dat goed kunnen. Daar heeft men verspreid over de stad keerdriehoeken waar je materieel kunt opstellen. Bij een winkelcentrum dus. En waarom niet in Ede, Wageningen of de gemeente Renkum?

Die Helfer vom Samichlaus sind fleissig für morgen am Schmücken

Freut euch nicht zu früh! Der niedrige Ölpreis ist ein Systemrisiko http://t.co/MOJmhQSy3L #rohstoffe #ölpreis

Een waarschuwing die op twitter steeds vaker te zien is. Behalve voor struisvogels natuurlijk. Piekolie blijft dus nog even, mede dankzij onderstaande tweets.

Voordeel van een dagje garage (apk e.d.) is dat ik een dagje in een nieuwe witte mag rondrijden :-) http://t.co/dvgZHjyTIT

Dan de energie voor de zelfsturende elektrische auto. Kijk deze winter vaak naar buiten. Zonnepanelen, een financieel verhaal, salderen. In de zomer teveel, in de winter te weinig, fossiel bijstoken. Lees meer:

Zonnepanelen naar het westen gericht zijn optimaal voor t.co/i1W5ixMU8j

Ook dat is leuk, in de winter staat de zon laag en is vaak na 14:00 uur al achter de talrijke bomen verdwenen. De bomen die als men er verstandig mee omgaat warmte EN stroom kunnen leveren, zeker in Wageningen. Voor die tram.

Zonnepanelen? Vergeet het. Leuk voor in de (sub)tropen.

Het roer moet dus zeker om, maar niet op de manier zoals Groenlinks het steeds weer probeert. Wordt vervolgd.


De meesten worden liever door lof geruineerd, als door kritiek gered.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMail