Deze site probeert de lachwekkende misstanden rond energie en verkeer aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

Het twitteraccount van de SP (de politiek dus) heeft weer es een boertje gelaten. Dat zat al een tijdje dwars en op 9-12-2011 moest dat er toch uit. Farshad Bashir, bekend van het toiletrijtuig achter de Sprinter, vindt dat het vervoer over water onderzocht moet worden. SP Kamerlid Farshad Bashir start onderzoek kleine vaarwegen: Tweet:

De tweet zelf kwam van Jurgen van der Sloot, die meteen heftig, maar niet erg slim reageerde:

Binnenvaart is duurzamer dan vrachtverkeer, en je hebt al binnenvaartschepen deels electramotor schuttevaer.nl/nieuws/scheeps… Tweet:

Hij plakte daar een link achter die maar meteen hier geplaatst is en die is zo mogelijk nog minder slim. Hier wordt netjes uitgelegd dat het hier een dieselelektrische schuit betreft, met een techniek bekend van de spoorwegen. In de jaren 50 van de vorige eeuw had sleepvaartbedrijf Wijsmuller een sleepboot met zo'n installatie. Ook bekend zijn de dieselloks uit de VS, 's werelds meest vervuilde continent. Maar  De Schuttevaar: Lees ook de reacties.

Er zijn geen elektrische schepen, er hangt geen bovenleiding boven rivieren en kanalen. Beschikt een schuit over een elektromotor, dan is daarvoor een aggregaat nodig en dat is doorgaans een dieselmotor die gekoeld moet worden. De overtollige warmte gaat bij zo'n schuit de plomp in en ook de combinatie generator-elektromotor levert verlies op. Het enige voordeel, het constante toerental van de dieselmotor, gaat zo verloren.

En dit is ook waarom "Tuckerjoep-te-water" niet door de domme politiek voorgetrokken moet worden.

Het beste is en blijft de trein met bovenleiding, de spanning daarvoor kan decentraal opgewekt worden. Vele kleintjes maken dan één grote en de warmte hoeft niet verloren te gaan of wordt zelfs helemaal niet veroorzaakt in het geval van wind- of waterkracht.
Zo zie je maar, de politiek heeft meer verstand van verzekeren.

Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.
Mail