Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

4-1-2012, Deze site mag zich verheugen in een grote populariteit bij agogen, zoals deze "stadsplanoloog", die even z´n frustratie-ei kwijt moest  Een fiets in de bus kan volgens u niet, omdat het in/opladen ervan veel te veel tijd kost, maar goederenwagons meenemen met een tram kan allemaal. Maken instaptijden dan niet meer uit? Heel apart allemaal. Kunt u dit verklaren?

Jazeker, dat kan, de Zwitsers bewijzen dit dagelijks:

Speciaal voor de "stadsplanoloog" opgedoken een vrij recent filmpje van Youtube. De Zwitserse Rhätische Bahn kende tot de jaren 90 van de vorige eeuw de GmP (Goederentrein met Personenvervoer). Een goederentrein, die eens per dag reed en waarin één of meer personenwagens meereden. Een dienstregeling kende deze trein niet, de passagiers reden doorgaans slechts één of twee stations mee.

Het lijkt er op dat dit beleid herhaald gaat worden. Hier een "Allegra"-treinstel met een stevige goederentrein aan de haak. Er rijden zelfs normaalsporige wagens mee op een "Rollschemel" naar diverse bedrijven aan het spoor. Goederenwagens in de personentrein zijn bij de Zwitsers heel normaal.

Nog zo eentje: U propageert zo vaak dat de techniek de mensen beheerst, en niet andersom. Vervolgens propagandeert u wel het gebruik van een tram (inclusief mobiele fietsenmaker), in het geval dat de fiets een lekke band heeft. Het is toch een kleine moeite om de band zelf te plakken? Dat kan ieder klein kind. Klein tasje onder het zadel met de nodige plakspullen en met een kwartiertje heb je waar dan ook je banden weer geplakt.

Dat zou je denken. Wonende aan een schoolroute kun je constateren dat als kinderen een lekke band of afgelopen ketiing "overkomt", men deze kinderen dagen lang naar school ziet lopen.  De tweeverdienende ouders hebben geen tijd om een band te plakken of ketting om te leggen of KUNNEN dit daadwerkelijk niet. Misschien ook wel één of andere agoog. Bovendien is door tijdgebrek of op weg naar het werk de mogelijkheid dit klusje te klaren bijna onmogelijk.

Volgens mij bent u gewoon een enorme zeurkous! Misschien een idee om de modelspoortrein weer eens op te bouwen!

Rogier Lammerts

Deze man werkt kennelijk onder het juk van politici die geen raad weten met het vastlopende wegverkeer, dat vooral in steden steeds meer vast loopt. En inderdaad, en dat zouden veel meer ouders moeten doen. Het rijblik roept bij kinderen agressie op. De ouders willen ook niet dat kinderen, vol van fantasie die ze met een "treintje" kunnen uitleven, thuis botvieren: "Bij ons wordt niet geknutseld". Het onderwijs sluit hier naadloos op aan met één techniekdag per jaar.

Sterkte Rogier, het wordt nog veel erger.

Er wordt op deze site niet gepropageerd, er worden voorbeelden van alternatieven uit het dagelijks leven aangedragen. Zoals in Wageningen, waar van 6-11 oktober 2010, zoals elk jaar de manifestatie Food4you gehouden werd. Erg veel heeft men nog niet geleerd. Tenminste niet waar het om transport gaat. Tenminste 5 (voormalige) bussen moesten het Food4you-festival opleuken.

Hou in het achterhoofd dat de VARA vandaag de aktie 10:10 om 10% energie te besparen houdt.

Zo was daar de Food4youbus-vehikel. Een soort van rijdende automatiek in SRV-wagenvorm. De kennis van energiebesparing was bijna nihil. Peakoil? Nooit van gehoord!

Meer lezen:

En dus staat men nu op deze website. Want de aandrijving geschiedt door een ouderwetse verbrandingsmotor met een rendement van nog geen 40%. En dan ook nog een zeer oude verbrandingsmotor. Het busje komt zo, de volgende bus: De speelbus, een prachtig initiatief.


Van Peakoil nooit gehoord!

Het idee is niet nieuw, de Zwitsers hebben op het spoor de "Kinderspielwagen" en de "Familienwagen". Zo'n ding hang je achter trein of tram.
En kinderen vinden het helemaal niet leuk om opgevouwen achterin te zitten. Kinderen hebben veel meer plezier in de trein. Daar kunnen ze zich bewegen en spelen. Maar hoe dan ook, in de trein heb je de ruimte.

Geen verbrandingsmotor, fossiele brandstof bespaard, geen vervuiling. Simpel een extra spoortje bij een station of tramhalte. De "Kinderspielwagen" van de Zwitserse spoorwegen. Kinderen kunnen er bewegen. Doe dat maar es op de achterbank.

Busje komt zo, volgende bus: De Rijn-IJsselbus, van het Rijn-IJsselcollege, een scholengemeenschap, heeft nog te maken met concurrentie. Komt nog aan de orde. Peakoil, geen idee!


Busje komt zo! Volgende bus, alweer alleen rijdend, is weer een scholengemeenschap, het ROC-A12 uit Ede, op piesafstand van de Rijnlijn. Zo'n tentoonstellingsruimte hangen de Zwitsers achter de trein.

Peakoil, geen idee!

Pardon, dit zijn toch scholengemeenschappen? Dat kan nog leuk worden!

Busje komt zo! Volgende bus, de bibliobus, de Zwitsers kennen de "Bibliobahn".

Het wordt eentonig, zo'n ding hang je achter de tram!


In tegenstelling tot de andere bussenclubs, weet men bij de "Bblthk", zo heet de bibliotheek in Wageningen, wel wat Peakoil is. Maar van de "Bibliobahn" heeft men nog nooit gehoord.

Verder was er ook vertegenwoordiging van de gemeente Wageningen aanwezig, die niets anders kan bedenken dan een vrije busbaan. Daar staan de kranten inmiddels vol van. Kom je bij de gemeente Wageningen met een spoorverbinding aan is het antwoord steevast "Lightrail". Welnu, dit is "Lightrail". Je kunt er niets achter hangen. Jammer van die infobeperking.

Echte alternatieven zijn bijna gratis. Als afsluiter een smalsporige trein van oude "barrels", waarvan divers tentoonstellingsmaterieel gemaakt kan worden, en die je gewoon in het normale verkeer kunt meenemen. De hierboven getoonde "Bibliobahn" is zo'n omgebouwd oud "barrel".

De "Speelbus" en andere rijdende tentoonstellingen kunnen op dezelfde wijze gerealiseerd worden. Hetzelfde geldt voor de "Foodtruck" waar de niet door enige fantasie gehinderde NOS vandaag mee kwam.
Die jongens leren het nooit. Een "Foodtruck" op rails kennen de Zwitsers al jaren. Hier het dubbele alternatief van de Rhätische Bahn, geheel klimaatneutraal natuurlijk.

1965 reiste eine Schweizer Delegation von Bibliothekaren nach Dänemark, um das dortige System der Volksbibliotheken zu studieren. Mit auf dieser Reise war Peter Wegelin, der damalige Leiter der Kantonsbibliothek St. Gallen. In einer kleinen Ortschaft an der Nordsee bemerkte er, wie die dort ansässige Dorfbibliothek Holzkistchen mit Büchern füllte und den Seeleuten mitgab, welche erneut einige Tage auf hoher See verbrachten. Die Idee, dass Bücher zum Leser gebracht werden, faszinierte Peter Wegelin nachhaltig und sollte zum Schlüsselerlebnis für die Gründung der Appenzeller Bibliobahn werden.

Als er 1979 mit dem Schweizer Bibliotheksdienst einen Ausflug auf den Hohen Kasten machte und dabei das Appenzellerland überblickte, bemerkte er, dass man mit den Bahnlinien, welche durch dieses Gebiet fuhren, etliche Dörfer mit Büchern bedienen könnte. Und würde eine solche „Bahnbibliothek“ die eine oder andere Gemeinde gar dazu anregen, später eine eigene Gemeindebibliothek zu schaffen, so hätte sie zusätzlich ein Ziel erreicht. Es sollten jedoch noch weitere neun Jahre vergehen, bis die Vision einer rollenden Bibliothek realisiert werden konnte. Bron:

Dit zou een idee zijn voor klimaataktiviste Greta Thunberg, die wereldwijd een schoolstaking begon.

Greta Thunberg: als jullie de wetenschappers niet geloven, waarom moeten wij dan nog naar school ..... https://t.co/lJRvT2Uzqb


Hoe minder de kennis van het broeikaseffekt, des te erger de gevolgen.


Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over Klimaatkombi______________________________________________________________________________________________________
Mail