Deze site probeert de lachwekkende misstanden in de samenleving aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

Wat zou er kunnen rijden op de Rijnlijn? Dat is niet zo moeilijk. De Zwitserse smalspoorlijnen innoveren continue en laten "oud" materieel los. Dat is een goudmijn.

Belangrijk, zorg voor modulair materieel, d.w.z. trekkende voertuigen en wagens die simpel aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo kan altijd een trein verlengd of verkort worden. Standaard koppeling is dus noodzakelijk. Veel "oud" Zwitsers materieel is uitgerust met de halfautomatische +GF+ koppeling. Aansluiten hierop is dus goedkoop. Maar ombouw is simpel, getuige onderstaand voorbeeld. Beginnen dus met tweedehands materieel. Ook bij gelijkstroommotorwagens kan met enige moeite een transformator ingebouwd worden, want de motoren draaien op gelijkstroom, zeker waar het ouder materieel betreft. Wisselstroom als spanning voor de bovenleiding is belangrijk omdat dan gerekupereerd (stroom die bij het remmen opgewekt wordt terug leveren aan de bovenleiding) kan worden.

Tweedehands vond men ook prima bij de Chemin de Fer du Jura, die een paar motorwagens van de Rhätische Bahn overnam die omschakelde van 2400 Volt gelijkstroom naar 11000 Volt wisselstroom, "manusje van alles"..

Aan de motorwagen, die meestal ook nog zitplaatsen heeft, kan later een modern stuurstandsrijtuig gekoppeld worden, zodat de trein simpel verlengd kan worden in drukke tijden. Hierachter kan de trein opnieuw aangevuld worden met personen- of goederenmaterieel. Belangrijk voor de bedrijven langs de lijn.

<<<< Nieuw zijn de stuurstandrijtuigen die afgeleid zijn van de GTW-treinstellen en aangekoppeld kunnen worden aan bestaand materieel. Met name de Zwitserse Travys en Aare Seeland Mobil maken hier gebruik van en rijden soms gewoon door de stad.

Rechts de Chur-Arosabahn in Graubünden waaraan men doodleuk een goederenwagen hangt van de plaatselijke bierbrouwer. De trein reed toch al, dus..... >>>>

Stadlerrail gebruikt voor dit materieel onderdelen van de GTW-treinstellen, waarvan er ook bij Arriva en Veolia rijden.
Hier een voorbeeld van een 25 jaar oude motorwagen en stuurstandrijtuig en een modern stuurstandrijtuig met lage instap. Heel belangrijk voor ouderen.

Verder is het belangrijk dat de motorwagen of het stuurstandrijtuig een bagage-afdeling heeft zodat post, fietsen, kinderwagens of andere kleine vracht meegenomen kan worden.

Op de grotere stations een "Stationstraktor" zodat materieel "klaar" gezet kan worden voor de reis naar andere bestemmingen. De "Stationstraktor" kan ook de buurstations "bedienen". De stationstraktor kan aangedreven worden door een elektromotor (met akku) of met stroom van de bovenleiding. Voor aansluitende industriesporen waar een bovenleiding onpraktisch is, met een dieselmotor als hulpmotor. Biobrandstof voor deze uitzondering.

Verder nog cementwagens zoals hier in de trein bij het Zwitserse Ilanz.

Een prima taak voor "truckerjoep" die i.v.m. de naderende "Peakoil" toch zonder werk raakt. Normale werktijden en geen geknoei meer met de tachograaf. Want dat is ook één van de nadelen van het wegvervoer. Terug dat gesloopte spoor, zodat de chaos op de wegen in de gemeente Renkum en Wageningen tot het verleden behoort. Een stuk veiliger ook, in zijn cabine wordt niet meer met een verdovend gas gespoten om de zaak te beroven.
Er valt namelijk niks te roven.

Verder is alleen gebrek aan fantasie een beperking voor alle overige materieel. Te denken valt nog aan containerwagens, de bibliotheekwagen zoals die bij de Appenzellerbahn gebruikt wordt om in plaatsen die geen bibliotheek hebben, ingezet te worden. Zelfs en bioscoopwagen zou tussen de verschillende dorpen kunnen pendelen. Achter de reguliere trein natuurlijk, want je hebt gezien dat met standaard koppelingen alles mogelijk is.

Verder natuurlijk zelflossers voor het onderhoud. Wegenzout dat op een halteplaats gestort kan worden, de RTM die vroeger op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden het bietentransport verzorgde. Alle mogelijke en onmogelijke stortgoed, grond en pellets voor de microwkk's die woningen en andere gebouwen verwarmen. En heel belangrijk in de bouw, de zg rolwagen die normaalsporige goederenwagens kan meenemen met bouwmateriaal.

Ook enkele ketelwagens zijn handig om bv houtsnippers naar de klant te vervoeren. Op een station kan een distributiepunt aangelegd worden.

Dat betekent: Weg die maisvelden en in plaats daarvan bos, dat in de zomer schaduw en in de winter warmte levert. De insektenetertjes daar houden dan ook nog de muggenpopulatie in toom. Lees meer:

Snippers onstaan ook na het snoeien door de gemeente van tuinen en parken. Ook dit hout kan gebruikt worden als brandstof. Kostprijs 25-2-2005 EEN Euro/m³. Daar kan op dit moment geen enkele andere brandstof tegenop. En, het mooiste CO2-neutraal. Dat betekent dat de CO2 die vrijkomt bij ELKE verbranding, wordt door de groeiende bomen weer opgenomen en de bomen staan hierbij weer zuurstof af.

Foto's 4, 6 en 7 zijn Van Eddy Konijnendijk.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.


Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.


Ervaar meer over Klimaatkombi.
Mail