Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

Wat zou er kunnen rijden op de Rijnlijn? Dat is niet zo moeilijk. De Zwitserse smalspoorlijnen innoveren continue en laten "oud" materieel los. Dat is een goudmijn.

Belangrijk, zorg voor modulair materieel, d.w.z. trekkende voertuigen en wagens die simpel aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo kan altijd een trein verlengd of verkort worden. Standaard koppeling is dus noodzakelijk. Veel "oud" Zwitsers materieel is uitgerust met de halfautomatische +GF+ koppeling. Aansluiten hierop is dus goedkoop. Maar ombouw is simpel, getuige onderstaand voorbeeld. Beginnen dus met tweedehands materieel. Ook bij gelijkstroommotorwagens kan met enige moeite een transformator ingebouwd worden, want de motoren draaien op gelijkstroom, zeker waar het ouder materieel betreft. Wisselstroom als spanning voor de bovenleiding is belangrijk omdat dan gerekupereerd (stroom die bij het remmen opgewekt wordt terug leveren aan de bovenleiding) kan worden.

Tweedehands vond men ook prima bij de Chemin de Fer du Jura, die een paar motorwagens van de Rhätische Bahn overnam die omschakelde van 2400 Volt gelijkstroom naar 11000 Volt wisselstroom, "manusje van alles"..

Aan de motorwagen, die meestal ook nog zitplaatsen heeft, kan later een modern stuurstandsrijtuig gekoppeld worden, zodat de trein simpel verlengd kan worden in drukke tijden. Hierachter kan de trein opnieuw aangevuld worden met personen- of goederenmaterieel. Belangrijk voor de bedrijven langs de lijn.

<<<< Nieuw zijn de stuurstandrijtuigen die afgeleid zijn van de GTW-treinstellen en aangekoppeld kunnen worden aan bestaand materieel. Met name de Zwitserse Travys en Aare Seeland Mobil maken hier gebruik van en rijden soms gewoon door de stad.

Rechts de Chur-Arosabahn in Graubünden waaraan men doodleuk een goederenwagen hangt van de plaatselijke bierbrouwer. De trein reed toch al, dus..... >>>>

Stadlerrail gebruikt voor dit materieel onderdelen van de GTW-treinstellen, waarvan er ook bij Arriva en Veolia rijden.
Hier een voorbeeld van een 25 jaar oude motorwagen en stuurstandrijtuig en een modern stuurstandrijtuig met lage instap. Heel belangrijk voor ouderen.

Verder is het belangrijk dat de motorwagen of het stuurstandrijtuig een bagage-afdeling heeft zodat post, fietsen, kinderwagens of andere kleine vracht meegenomen kan worden.

Op de grotere stations een "Stationstraktor" zodat materieel "klaar" gezet kan worden voor de reis naar andere bestemmingen. De "Stationstraktor" kan ook de buurstations "bedienen". De stationstraktor kan aangedreven worden door een elektromotor (met akku) of met stroom van de bovenleiding. Voor aansluitende industriesporen waar een bovenleiding onpraktisch is, met een dieselmotor als hulpmotor. Biobrandstof voor deze uitzondering.

Verder nog cementwagens zoals hier in de trein bij het Zwitserse Ilanz.

Een prima taak voor "truckerjoep" die i.v.m. de naderende "Peakoil" toch zonder werk raakt. Normale werktijden en geen geknoei meer met de tachograaf. Want dat is ook één van de nadelen van het wegvervoer. Terug dat gesloopte spoor, zodat de chaos op de wegen in de gemeente Renkum en Wageningen tot het verleden behoort. Een stuk veiliger ook, in zijn cabine wordt niet meer met een verdovend gas gespoten om de zaak te beroven.
Er valt namelijk niks te roven.

Verder is alleen gebrek aan fantasie een beperking voor alle overige materieel. Te denken valt nog aan containerwagens, de bibliotheekwagen zoals die bij de Appenzellerbahn gebruikt wordt om in plaatsen die geen bibliotheek hebben, ingezet te worden. Zelfs en bioscoopwagen zou tussen de verschillende dorpen kunnen pendelen. Achter de reguliere trein natuurlijk, want je hebt gezien dat met standaard koppelingen alles mogelijk is.

Verder natuurlijk zelflossers voor het onderhoud. Wegenzout dat op een halteplaats gestort kan worden, de RTM die vroeger op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden het bietentransport verzorgde. Alle mogelijke en onmogelijke stortgoed, grond en pellets voor de microwkk's die woningen en andere gebouwen verwarmen. En heel belangrijk in de bouw, de zg rolwagen die normaalsporige goederenwagens kan meenemen met bouwmateriaal.

De Renkumse politiek heeft ook geen bijdehandjes gegeten. De laatste tramrails werd in 2010 uit de Utrechtseweg gesloopt. Daarmee smeet men de deur dicht voor een klimaatbestendig transport.

De omgeving, vervoersgebied van Breng, draagt hier niet toe bij. Evenmin als de Nederlandse bevolking. Om aan materieel en inrichting van bovenstaand projekt te komen is voor kinderen Marktplaats een goudmijn. Een betonfabriek is één van de motieven. Dat brengt je bij een projekt om kinderen te stimuleren anders te denken. Zie hiervoor Treinendomino

Helaas is niet iedereen even slim op Marktplaats. Een voorbeeld:

Bedankt voor uw belangstelling en bieding.

Als u er €22,50 van kunt maken,mag u hem komen halen.

Komen halen? Met de trein kost dat naar Zwolle al € 27.80. Dan ben ik nog niet eens in Emmen. Totaal kom ik dan op meer dan
€ 50.- Nieuw kost de installatie € 24.99. Wat denk je dat ik doe?

Een slimmer iemand pakt een doos en verstuurt het geheel met de PostNL. 1 kilo i.p.v. 80 kilo voor een persoon om het op te halen. Over de Renkumse Hogenkampseweg rijdt nu nog een bus. Vervang deze door een tram en zie de voordelen.

Ga akkoord met je bod van €30,00 voor de bouwdoos.Daar komt €6,95 bij voor de verzendkosten.
Bedrag kun je overmaken op rek.nr.NL54*** t.n.v.****

Ik zoek alvast naar een doos en maak het klaar voor verzending.

Hergebruik. Bij de sloop van gebouwen wordt beton verkruimeld en hergebruikt. In Renkum gebruikt men dit voor ophoging. Een beetje simpel gedacht. Dat er ook elders beton nodig is.....

Ook enkele ketelwagens zijn handig om bv houtsnippers naar de klant te vervoeren. Op een station kan een distributiepunt aangelegd worden. Houttransport is ook een levendige handel.

Dat betekent: Weg die maisvelden en in plaats daarvan bos, dat in de zomer schaduw en in de winter warmte levert. De insektenetertjes daar houden dan ook nog de muggenpopulatie in toom. Lees meer:

Snippers onstaan ook na het snoeien door de gemeente van tuinen en parken. Ook dit hout kan gebruikt worden als brandstof. Kostprijs 25-2-2005 EEN Euro/m³. Daar kan op dit moment geen enkele andere brandstof tegenop. En, het mooiste CO2-neutraal. Dat betekent dat de CO2 die vrijkomt bij ELKE verbranding, wordt door de groeiende bomen weer opgenomen en de bomen staan hierbij weer zuurstof af.

Foto's 4, 6 en 7 zijn Van Eddy Konijnendijk.


Wie niet slim is, moet doen of hij sterk is.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over Klimaatkombi.
MailMailMailMailMailMail