Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

17-2-2012: Een bericht van 4 maanden geleden, maar nog steeds aktueel:

Uit Leidsch Dagblad: LEIDEN - Naast kroketten, frikadellen en nasischijven zijn er donderdag op NS-station Leiden ook fietslampjes in de automatiek verkrijgbaar. Het lampje uit de muur is een initiatief van de Fietsersbond in samenwerking met snackketen Smullers.....

.....De actie met de fietslampjes is de start van de campagne ’Ik Val Op’. Die is speciaal gericht op jongeren. Volgens de Fietsersbond fietsen jongeren nog te vaak zonder licht. Het lampje uit de muur kost één euro. Meer lezen:
Beetje dom van de fietsersbond!


Vooral de achterreflektoren zijn al jaren voorzien van LED's en die gaan nauwelijks kapot. Ook de verlichting aan de voorzijde bestaat tegenwoordig meer en meer uit LED's.

Net zo dom is de aktie van een "groen"-bedrijf uit Didam, dat in de gemeente Renkum het gras maait. De chauffeur van dit grasmonster pootte zijn olieslaven flink onhandig. Deze straat is een schoolroute voor twee scholen en dit is toch wel een gevaarlijke situatie als je even in aanmerking neemt dat nog steeds veel kinderen per rijblik aangevoerd worden. De fietsersbond die zich zo druk maakt om veilig verkeer, was in geen (gras)velden of wegen te zien.

Afstand Didam - Renkum: Met de auto: Via de weg bedraagt de afstand van Renkum naar Didam 35 kilometer.

Ook dat kan anders. Een mooi voorbeeld is Google-streetview (hier railview) dat voor het wereld cultuurerfgoed in het Zwitserse Graubünden opnames maakte op het trajekt Chur-Tirano. Om maar even aan te geven dat grasmaaiers voor het spoor geen probleem zijn. Zowel vóór als achter de trein.


Deze platte wagen wordt geduwd. Standaard koppelingen natuurlijk. En zoals je ziet ook aan een treinstel.

Een aantal depots voor grasmaaiers kan dus door de trein (de Rijnlijn in dit geval) bediend worden. Even een oude post opgraven.

In Renkum, tegenover de markt zit ook een potentiele klant, Oxalis, voor bloemen en planten. Minstens eenmaal per week stopt daar een lange vrachtwaggel met produkten uit de regio. Oxalis is
voornamelijk in het oosten van het land te vinden. Hang zo'n onding achter de tram en los het spul op het marktplein. Dat scheelt een hoop gedonder op de weg. Bovendien kunnen nog veel meer marktkramen achter de tram.

Even verderop, in Heelsum een volgende klant. Pal naast het afvalbrengstation (de naam zegt het al) Veentjesbrug. Het is alleen brengen, de "produkten" zien er niet meer uit.


De autoverkopen lopen terug en het eind van deze teruggang is nog niet in zicht. Maar zeker een voordeel als je de congestie in deze gemeente in aanmerking neemt.

Nog een klant, de bibliotheekbus, hier gefotografeerd in Arnhem, filialen in Oosterbeek, Doorwerth, Renkum, Wageningen en Ede. Kan allemaal achter de tram. Wagen afkoppelen en vooral de jeugd kan naar de bieb. En zoals je ziet, de stroomvoorziening is al geregeld.


Zo doen de Zwitsers doen dat.

Voor Heelsum en Heveadorp kan een compleet filiaaltje achter de tram gekoppeld worden. Kwestie van fantasie.

Al deze spullen kunnen gewoon in de daluren achter de tram. Wel standaard (automatische) koppelingen gebruiken. Zo zie je, de kantoorpipeltjes die zich nu dagelijks druk maken om de optocht hoeven dat helemaal niet te doen. Ze hoeven ook niet met meneer NS als haringen in een tonnetje in de trein te staan. Er is werk zat in de eigen woonomgeving. Kwestie van aanpassen aan de economische situatie.


Kant noch wal raken is een teken van goed stuurmanschap.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
ShoutboxMailMailMail