Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

12-4-2012, Verkeersinfarkt, drama in episoden. Een tweet van Groenslinks Renkum.

Zometeen presentatie met simulatiemodel: wordt dat als in de raadzaal, en dan maar 'doorstromen'? Tweet

Wat @Madurodam hier mee te maken heeft? Misschien dat Groenslinks via de modelspoorbaan es moet ontdekken welke mogelijkheden de "treintjes" bieden.

Een lange reaktie, dit drama speelt al veel langer: Ongeveer een jaar geleden trok de Renkumse automaffia aan de bel. In Oosterbeek en later ook in Renkum was er geen doorkomen meer aan. De Utrechtseweg stond en staat regelmatig muurvast. Olieslaven her en der op de stoep en zelfs de ondenemers in de onbeduidende Weverstraat waren ten einde raad. De oorzaken, voornamelijk een kwestie van organisatorische blunders. Om te beginnen:


Als kind op weg naar het zwembad in Pernis telde je de wagens van een goederentrein. 50 wagens was niets bizonders. Voor die 50 wagens waren nodig:

en nog wat los personeel. De twee laatste categorien zijn goed voor nog meer goederentreinen van 50 wagens en natuurlijk personentreinen. Denk daar nog maar eens aan bij het volgende filmpje van de Zwitserse omroep. "Dikke deur", die van de autootjes, zit dik in de knel.
Tagesschau vom 23.02.2011

Er is echter nog veel meer aan het handje....

Uit de site van Peakoil.nl: Noorse aardgasproductie 30% gedaald tegen 2020. De directeur van het Noorse Petroleum Directoraat, Bente Nyland, waarschuwt in de Noorse krant DN dat de aardgasproductie van Noorwegen fors zal dalen naar de 70 miljard kubieke meter tegen 2020. Meer lezen:

De "schone" aardgasbussen die het personeel van Arnhems Buiten aan- en af moeten voeren, de bussen van de Valleilijn en nog heel veel andere "schoon" wegverkeer, verantwoordelijk voor opstoppingen.

Tram en trein rijden elektrisch, de stroom kan van een breed scala bronnen afkomstig zijn. De hoeveelheid personeel is ook al aangegeven. Wanneer krijgt "dikke deur" eens een slimme ingeving? Het is weer oorverdovend stil.

Uit Hoog en Laag, het gratis huis-aan-huisblad van de gemeenten Renkum en Wageningen: Taskforce: OOSTERBEEK - De echte verkeersoplossing voor Oosterbeek laat voorlopig nog op zich wachten. Dat bleek dinsdagavond tijdens een politiek café, dat door de gezamenlijke Renkumse politieke partijen was georganiseerd. In de kroonzaal van Kleyn Hartensteyn naar hartenlust gediscussieerd over de Oosterbeekse verkeersproblemen. Meer lezen: En zoals je ziet houdt "Hoog en Laag" niet van slecht nieuws.

Diskussieren? Zodra er een werkbare oplossing kwam werd deze als "dromerij" terzijde gesteld. Maar er zitten meer hotemetoten in de knel.

Hoog en Laag weer: RENKUM - De gemeente Renkum gaat op een vijftal beleidsterreinen samenwerken met Arnhem, Lingewaard,Rheden en Overbetuwe. Dat maakten de gemeenten afgelopen vrijdag gezamenlijk in het gemeentehuis van Elst (Overbetuwe) bekend. De samenwerking zal zich vooral richten op uitvoeringsgebied. Meer lezen:

Ook foetsie. En dus personentreintjes met goederenwagens..... (Of goederentreintjes met personenwagens).




Volgende blunder: Vorige herfst hield Renkum een bijeenkomst over toekomstgericht wonen.

De gemeente Renkum biedt haar inwoners vanaf oktober 2011 een gratis persoonlijk woondvies aan voor comfortverbeteringen en om woongemak en veiligheid in de woning te vergroten. Wilt u weten hoe u bewust kunt wonen? Komt u dan zaterdag 1 oktober naar het Woonfestival Bewust Wonen van 11.00 tot 16.00 uur in de Rijnkom in Renkum. Gratis toegang, koffie/thee en theatervoorstelling!  Meer lezen:

Wonen? Maar toch eerst verplaatsen. Per fiets? Ach nee, die ouwetjes. Met het OV? Die ouwetjes komen uit Oosterbeek, nee, de bus is voor hen veel te min. Maar het kan wel degelijk. Naast het bord met de grote "P" is de bushalte al in zicht.

Men komt dus per PC-Hoofttraktor. Dat past een Oosterbeker. Zonnepanelen en  spaarlampen. Renkums Groenslinks gemeenteraadslid Charlotte de Roo in de bocht. Meer lezen:

Gravende in het geheugen komt de herinnering aan de "Taskforce verkeer" weer boven drijven. Hebben die Groenslinksers nou echt zo'n slecht geheugen? Wekenlang is er over de congestie op de Utrechtseweg ge-OH't, zelfs de Weverstraat loopt muurvast, maar Lotje de Roo wil elektrisch rijden.

Koste wat kost!

En de organisatie van "Bewust wonen", waaronder een oude bekende in Renkum, Solidez, heeft al rekening mee gehouden met parkeeroverlast. In de Kerkstraat staat al een bord dat aangeeft waar je kunt parkeren. En er is ruimte zat. Maar, voor de bejaarden die niet uit Oosterbeek komen is er de bushalte.

Bewust wonen, Groenslinkse Charlotte B de Roo twittert ook, een soort Ineke van Gent, niet erg gehinderd door enige technische kennis. 3 oktober houdt Groenslinks in Renkum een avond over LED's voor straatverlichting. Een promillekwestie, want het gaat slechts over stroomverbruik van een paar lampjes. Zoals je van Groenslinks gewend bent. Lees en geniet.
Tweet (inmiddels verdwenen):

Want je moet in je elektrische PC-Hoofttraktor 's avonds toch kunnen zien waar je rijdt. En dus komt de HRe in beeld, niet voor die tram, die de files in Oosterbeek gaat aanpakken, nee puur Groenslinks (VVD)-egoisme. De dienstauto.
Zoals gezegd, de technische kennis ontbreekt. De wal gaat het schip keren. Gelukkig zit Groenslinks niet meer in het college in Renkum.


Hier een flinke stapel voorbeelden over hoe de automaffia te werk gaat.

Olieprijsje blijft stijgen. En dat niet alleen, de congestie neemt ook toe. Hier de relatief rustige gemeente Renkum in beeld. Onnodig om de chaotische situatie in de steden te beschrijven. Want dat is doorgaans het doel van de hier getoonde wegversmallingen.

Hier rechts een stille weg, waar de gemeente de fietsers naar de rechter kant van de weg probeert te dirigeren. Probeert, want de automaffia heeft andere ideëen. "Ik moet hier zijn, fietsers?"

Links: Dicht bij huis, de zieke buurvrouw wordt bezocht door de wijkverpleegmuts. Parkeren? Geen kip
(ook geen ambulance of brandweer) komt er meer door. "Ik moet hier zijn, de rest wacht maar even".

Ook anderen zitten in de knel, men parkeert niet eens meer op de weg, het voetpad misbruikt, een ton staal voor één persoon.

Men bezoekt z'n vriend, die ook al in de knel zit. Gaat ook voor elke scheet in het rijblik en men heeft natuurlijk gierende haast. Flitspalen? Dan wordt meneer kwaad. "Autootje pesten".  "Zinloos geflits", ook een kreet van de automaffia.

Al eerder genoemd, de Oosterbeekse Weverstraat en het alternatief dat een stuk minder ruimte inneemt. Vreemd toch dat de aansluitende Utrechtseweg vast loopt.

Gemeente Renkum zette een "Taskforce verkeer", wat dat dan ook is, aan het werk. Tot nu toe zonder resultaat. Dat is ook niet zo verwonderlijk als er geen coördinatie is.
Of als e.e.a. niet gecombineerd wordt zoals met een railverbinding.

Ieder voor zich, *** voor ons allen.

Ook al door het beroepsverkeer dat tien meter vrachtwaggel op pad stuurt voor een enkele pallet. Zie hem tobben op diezelfde Utrechtseweg hier in Arnhem bij de KEMA, waar binnenkort 500 rijblikken verwacht worden.

En echt, deze "alternatieven" veranderen daar niets aan, ze blijven ruimte innemen, waardoor er agressie ontstaat,
die afgereageerd wordt met "autootje pesten".
VOL = VOL!

Ook niet als men denkt  "Natuurvriendelijk" bezig te zijn. Er verandert er niets als men als een kip zonder kop in de wegversmalling stapt. Zie hier de Wageningse molen "de Vlijt" die het ook wil proberen. Bruine bonen uit China, en dan nog vreemd opkijken als er geen vrachtwaggel meer d
oorkomt. 9000 km transport!

Parkeren? Nu even niet, de Bram Streeflandweg, jarenlang na een bui regen onder water, wordt nog maar es gerenoveerd:


"Ik moet hier ff zijn, de weg is weg!"


Dat doen de Zwitsers anders......

Uit Bahnonline.ch: Im 2010 transportierte der Regionalverkehr Bern-Solothurn RBS insgesamt 26,2 Millionen Fahrgäste. Gegenüber dem Vorjahr reisten insgesamt rund 500’000 Fahrgäste mehr mit den Zügen, Bussen und Trams des RBS, was einer Zunahme von 2 % entspricht. Meer lezen:

Een Duitstalig bericht omdat Nederlandse berichten (met foto's) ook op wikipedia ontbreken.


Regionalverkehr Bern-Solothurn, dat is smalspoor (meterspoor), daar deel uit makend van de Berner S-Bahn. Iets voor de "taskforce verkeer" rond Arnhem's Buiten?

Uit de Gelderlander: NIJMEGEN - Een tramlijn van het Nijmeegse centrum naar Kleef is de meest kansrijke railoptie. Die conclusie trekt het onderzoeksbureau Goudappel Coffeng. Volgens de onderzoekers stuit herstel van een treinverbinding tussen beide steden op te veel problemen. Meer lezen:

De bomen groeien inmiddels tussen de bielzen op het oude tracé. Versmallen dat spoor, dat doen de Zwitsers ook.

Maar Groesbeek, de kak dus weer, ligt dwars:

De Gelderlander: NIJMEGEN - De Nijmeegse wethouder Henk Beerten is blij met de aanbeveling van de stadsregio om tussen Nijmegen en Kleef een tram te laten rijden en af te zien van het herstel van de treinverbinding . In Groesbeek willen veel politici er echter nog niks van weten.

<<<< Ook het bedrijfsleven zal flink moeten nadenken over het transportbeleid.  Dit Z-Hollandse bedrijf, met vijf autootjes aan het werk in Gelderland (100 km) zal in eigen regio moeten blijven.

Groene denkers verenigt U, Nijmegen wil ook een tram naar Arnhem en kan daar dan aansluiten op de hier gepropageerde Rijnlijn. Wat is het leven toch simpel...


ShoutboxShoutboxUit de Gelderlander: RENKUM - Maar weinig mensen hebben in de eerste week gebruik gemaakt van de nieuwe buurtbuslijn 590 die Doorwerth en Renkum centrum met elkaar verbindt. Volgens coördinator Johan Tuininga van de buurtbusvereniging Veluwezoom-West zijn er in de eerste vijf dagen 45 mensen ingestapt. Meer lezen:

Daarentegen is de verkeerschaos in deze regio nog verre van opgelost.

Uit Hoog en Laag: Met de introductie van Taskforce verkeer onlangs is de D66 tevreden. De fractie is positief omdat er nu eindelijk op een structurele wijze gewerkt wordt aan het oplossen en beheersen van het verkeersprobleem. ,,'Echter, wij vinden dat de aanpak nog wel enige aanscherping kan gebruiken", zo meldt de fractie aan de wethouder.....

...........Greenwheels
De partij draagt in de brief ook ideeën aan. ,,Op het gebied van milieu kan ook het faciliteren van deelauto's, zoals Greenwheels,een rol spelen. Zorg voor parkeerplaatsen en plaatsing van deze auto's in verschillende dorpen en wijken, en het aantal voertuigen neemt af. Dit heeft dan weer een positief effect op het milieu", bepleit de fractie.

Men blijft dom geïndoctrineerd autodenken, dat geldt ook voor:

Het goederenvervoer. Het is allemaal zo simpel. Die anderhalve man en een paardekop die nu met de buurtbus bij elkaar geraapt wordt kan heel simpel in een losse motorwagen zoals die hieronder ter afsluiting van ELK bericht neergepoot wordt. Daarachter kun je elke goederenwagen hangen die nodig is om de vrachtwaggels van de "Truckerjoeps" van de weg te krijgen. Neem af en toe een rangeerlokje mee om de winkeliers te bedienen.
Daarna is de weg LEEG!! Probleem opgelost.

Er is dan voldoende ruimte voor: Deze Goederentrein met Personenvervoer (GmP) die je net zo lang maken kunt als de infrastruktuur toelaat. Zelfs tot de minimale motorwagen in de weekenden. En zelfs dan kunnen er nog goederenwagens meegenomen worden die van te voren klaar gezet zijn. Kind kan de was doen.


Nieuwe schoenen zitten pas echt lekker nadat ze tweede hands zijn geworden!


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail