Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

Op 21-10-2017 werd bekend dat Stientje van Veldhoven staatssecretaris wordt van verkeer. Na Sharon Dijksma kan er niet veel meer fout gaan zou je zeggen.

Van Veldhoven (D66) wordt staatssecretaris infrastructuur https://t.co/ydrpSJl8Iy

...vertelde Van Veldhoven in een interview met Treinreiziger.nl dat wat haar betreft alle dieseltreinen elektrisch moeten worden.

Muntje na bijna 7 jaar eindelijk gevallen (10-5-2018). Maar of Stientje hier aan bijgedragen heeft?

Spoedverlenging Intercity direct-treinen https://t.co/pqR7X3vOWI
Bijgewerkt 9-1-2018, men blijft blunderen.

En hoe gaan we dat doen? Dat kan alleen met. t.co/JumDQgie0K

Dat kon nnog wel eens tegen vallen. Plannen heeft ze genoeg, de uitvoering is afhankelijk van de stommiteiten van NS, waarvan hier een kleine opsomming.

Dit is dankzij de hufterigheid van NS onmogelijk. Hier nog een video die de mogelijkheden van ook een treinstel aantoont.

Stuurstandrijtuig en personenwagens vóór en goederenwagens achter het (smalspoor)treinstel, (23:40), normaalspoor kan dan meer met wat extra trekkracht. Geen punt met de daar gebruikelijke koppelingen.

Op 31-12-2010 schreef NS: Treinen rijden vanaf maandag 3 januari volgens de normale dienstregeling en alle beschikbare treinen worden ingezet. Wegens defect materieel door de sneeuwperiode zijn treinen in ieder geval de komende weken korter dan gebruikelijk en zal het op een aantal trajecten veel drukker zijn in de spits.

NS heeft het dan over treinstellen, de domroep over treintoestellen. Op de weg is het dan chaos door vrachtwaggels.

Dat is met modulair opgebouwde treinen geen enkel probleem. In NL wel, dan gaan er in één klap 4 bakken aan de kant.  En zo doen de Zwitsers dat met hun "Domino".



Zo kort genoeg, NS? Minimale "compositie", die kan echt niet korter.....



Dan volgt....., waarachter zelfs een goederenwagen past.



Eén bak erbij en......



Kan ook zo.....



Nog maar een bak erbij......, maar kan nog langer.... en lage instap meteen gerealiseerd. Invaliden reizen ook mee.



Vóór en achter is nog plaats zat. Nou vooruit, nog eentje dan..... Om het af te leren.



Daarbij komt dat een stel losse bakken vele malen minder storingsgevoelig is en een aandrijfunit vele malen degelijker dan zo'n domme Sprinter of dubbeldekker.

En zo doen de Zwitsers dat, ook met smalspoor is men veel inventiever. Al in 1968 schafte de Rhätische Bahn 2 hybride loks aan omdat de met de RhB gefuseerde Berninabahn op gelijkstroom rijdt en het stamnet waar de Bernina-express vandaan komt op wisselstroom. Meer lezen:

Alle treinstellen van Veolia, Arriva en Breng zullen vervangen moeten worden door elektrische collega's. Was dit niet simpeler?

Klik op het plaatje voor een vergroting.

Als afsluiting nog maar een GmP-tje, als dat niet fleixbel is...... Zou NS meekijken? NS stuurt z'n nieuwsbrieven wel vanaf "noreply@ns.nl", je kunt ze dus niet laten weten dat... Daar is met de komst van twitter verandering in gekomen. NS kan betwitterd worden. Als reaktie op dit brandje op 9-12-2011 bij Arnhem-Kema, waardoor weer minimaal 4 VIRM-bakken aan de kant gingen.

Ede-Wageningen-Arnhem-Nijmegen: storing voorbij. Vanaf 11.30 uur rijden alle treinen weer. 

Inmiddels 17-12-2014. Bij het spoor verandert niets in het voordeel, integendeel, de sloopwoede van Prorail begint merkbaar te worden. Men tobt met opstelterreinen voor materieel. Terwijl dat helemaal niet nodig is.

Mit dem neuen St. Galler S-Bahn-Konzept gibt es bei der SOB einige Änderungen. So verkehrt der Voralpen-Express ab 2013 nur noch bis St. Gallen. Durch den Wegfall des Haltes in Degersheim kommt es in St. Gallen wohl zur Kurzwende (55 auf 05).

Anscheinend ist es mit dem neuen Konzept nicht mehr möglich, den Zug mir zusätzlichen Wagen zu verstärken. Die SOB testet deshalb einige Varianten, wie man den Zug verlängern kann.

De spoorwegen hebben problemen met de tijd in dit geval kromp de tijd om te keren van 55 naar 5 minuten. Dat is op zich geen probleem, het betrof hier pendeltreinen (bestaande uit oud maar gereviseerd materieel, een lok en stuurstandrijtuig).

Maar omdat er nog meer tijd ingeleverd moest worden zocht men naar andere oplossingen. Het modulaire concept bracht uitkomst. En ook de steile hellingen op dit trajekt (5%) werd men de baas door het toepassen van twee motorrijtuigen van het type RBDe 565:

Hoe ziet dat concept er uit?

Je neemt een stevige motorwagen en omdat deze altijd in combinatie met minimaal een stuurstandrijtuig moet rijden, is er slechts één stuurstand nodig.

Wordt er van meer vermogen vereist, dan koppel je een tweede motorrijtuig ruggelings aan het eerste motorrijtuig. Je krijgt dan dit. Het vermogen is dan natuurlijk veel te veel, maar omdat ook de capaciteit verhoogd moet worden kun je tussenrijtuigen plaatsen. Zoveel als de vermogens van beide motorwagens toelaten. Dit concept begon de BLS (Bern Löstchberg Simplonbahn) ooit en is overgenomen door tal van spoorwegclubs, waaronder SBB, SOB, RVT, CJ en nog wat anderen.

Het resultaat is hieronder te zien: Donderdag 5 april gebeurt er dit:

Beste deelnemer,

Bedankt voor het inzenden van je duurzame idee. Leuk dat je met ons wilde meedenken over hoe wij de NS nog duurzamer kunnen maken.

Wij hebben uiteindelijk de 10 beste ideeën geselecteerd. Helaas zat jouw idee hier niet tussen.

Zie de tweet: Zo komt het dus dat er bij NS, Veolia, Syntus en Arriva vertragingen aan de orde van de dag blijven. Men is niet flexibel genoeg.

Intussen duiken bij de spoorclubs meer ideëen op: De Flirtino, weer een treinstel dat ook op niet geëlektrificeerde baanvakken kan rijden.

Arriva bracht deze week op de noordelijke Klimaattop een ‘wereldprimeur’: zijn 18 nieuwe Flirtino treinen zijn geschikt voor spoorlijnen die gedeeltelijk zijn geëlektrificeerd. Ze rijden eind 2020 tussen Groningen en Leeuwarden.

Is dat fijn voor reizigers en omwonenden?

In principe wel, want elektrische treinen trekken sneller op, kunnen harder rijden en zijn stiller en schoner dan dieseltreinen. Bij stations verdwijnen de ronkende motorgeluiden van stilstaande en optrekkende treinen. Ze zijn ook efficient in te zetten op mogelijke nieuwe routes die deels over elektrisch spoor gaan, zoals Assen- Leeuwarden en Groningen- Heerenveen. Het is alleen nog lang niet zeker of elektrificatie doorgaat. Lees meer:
Wereldprimeur?

De Zwitserse Rhätische Bahn had zoiets al in 1968. De Gem 4/4.

Die was pas flexibel, kan personen- en goederentreinen rijden in het buitenland. Maar Nederland is nou eenmaal een land waar iedereen een eigen ton staal voor de deur moet hebben. En dat ga je nu merken.

En rechts de dubbeldekkerstam die verlengd is en dus meer trekkracht nodig heeft. Gewoon een lokje (desnoods in het midden) er bij. Lage instap gezien?

Lokomotief hoeft zich niet persé aan het begin van de trein te bevinden, maar kan ook in het midden. Nog een voordeel komt boven drijven bij defekten of renovaties of modernisering. Defekt materieel, rijtuigen worden op het opstelterrein (hetzelfde opstelterrein waar reservematerieel staat) verzameld en op gezette tijden met één enkele "lijkentrein" naar de werkplaats gereden. Een uitzending van het Zwitserse aktualiteitenprogramma, zoals de NOS of andere domroepen niet kennen.

Op een twittervraag aan een conducteur wanneer er meer fietsplaatsen in de trein Zwolle - Rozendaal komen was het botte antwoord:

Nooit hoop ik

Er volgde een discussie waar de onmacht van het personeel duidelijk werd. De fietsen zijn "lastig", staan in de weg, uitladen kost te veel tijd.

Nogal klontjes, als bij NS de fantasie op NUL staat. Zo doen de Zwitsers het. Men hangt de fiets op. Wat nou ruimte? Elke bak een fietsplaats. Dan kan men snel in- en uitladen.

En de oplossingen dienen zich aan. NS "graaft" een oudgediende op, de dubbeldekker uit de jaren 80. Dwz dubbele capaciteit. Niks nieuwe treinstellen. Dit spul kan op elk station als reserve neergezet worden. Lok in het midden? Geen probleem. Fietsenrijtuigen? Niet nodig, elk rijtuig heeft in principe fietsplaatsen. Maar ook de reiziger kan wel wat slimheid en wil gebruiken.

Onderstaande tweet is wat zinloos als men op kantoor het verstand op NUL heeft.

mensen willen ook graag Door de trein heen willen lopen. Overal fietsen neer zetten blokkeer je alles.

dan zou je dus een goede aanvulling zijn. ;) ik zeg: solliciteren

14 december: terug van weggeweest! De treinen met groene bankjes! #Dr2015 http://t.co/vAKNtouUqo

Een bijzonder creatieve oplossing kwam in 2002 de baan op. Vier rijtuigen ICR, voorzien van een stuurstroomkabel, werden tussen een DD-AR stuurstand (Bvk) en een loc 1700 ingezet. Er werden vier van deze combinaties gemaakt, en deze gingen rijden tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam (serie 3500). Op deze manier spaarde de NS een aantal locomotieven uit om treinen op de IJssellijn mee te kunnen rijden. Lees meer:

Om omrijden te voorkomen reden treinen met een lok vóór EN achter.

Foto Erik Swierstra.

Creatief? Dat was men in 1924 met de blokkendozen. Toen wist men al raad met stuurstroomleidingen. Met de komst van treinstellen was dat weer voorbij. Van gemak word je niet slim. De Zwitsers gingen wel door met creatief zijn.

En NS was al creatief zonder het zelf te willen. Dubbeldeks rijtuigen gecombineerd met standaard rijtuigen. Ipv een elektrische lok achter kan er ook een gemodificeerde diesellok achter met een brandstofcel.

De dubbeldeksbakken hebben een lage instap zodat ook de "linkse" politiek niet hoeft te mopperen en bejaarden niet van de trap kukelen. Is Maarten Steinbuch hier mee bekend?

Daar kende men ook niet het probleem dat Prorail Beverwijk in de maag splitst. Opstelterrein voor treinstellen, al eerder aangekaart. Een treinstel is vaak 6 bakken (150 m) lang. Logisch dat je dan een probleem met ruimte hebt. Ook dat doen de Zwitsers anders. Daar staat de reserve op de stations en nemen veel minder ruimte in. Lengte van deze oplossing? 50 m. Op elk station is wel een plaatsje te vinden. Als tenminste Prorail z'n sloopbeleid stopt.

Dan dient zich het hoofdstuk Beneluxtrein aan. In de jaren 80 was hier een prima oplossing die de nono's van kantoor om zeep hielpen. Hier links de vroegere Beneluxtrein die zelfs versterking achter de lok aan kon. En dit is de Beneluxtrein anno 2014: Gehuurde Oostenrijkse rijtuigen met NS-logo te Brussel-Zuid die wel aan de internationale modulaire norm voldeden.

De reis tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Centraal duurde 2 uur en 44 minuten en vanaf Den Haag Hollands Spoor 2 uur en 3 minuten, zoals in deze dienst in 2010: (13-12-2009 / 11-12-2010) Het laatste jaar, 2012, is deze dienstregeling aanzienlijk verruimd tussen Amsterdam en Rotterdam. Om deze uurdienst te verzekeren waren zeven treinen nodig. Bij de start van de vervangende Fyra waren er vijf treinen nodig om een uurdienst te verzekeren. Er waren echter slechts drie treinen beschikbaar. Lees meer:

De nieuwe Beneluxtrein is terug bij af. Lok moet in Brussel en Amsterdam omlopen, wat weer tijd en dus ergernis bij het personeel en reizigers oplevert. Het resultaat is bekend, agressie. De forens, gevlucht uit de file, heeft dit alles op z'n geweten. De forens eist meer en meer.

De nieuwe IC-direct kan de stuurstandrijtuigen niet aan. Er zijn twee loks nodig om te voorkomen dat er "omgelopen" moet worden, de Belgische loks waren slimmer.

Het voordeel van slechts één rijtuig bijplaatsen blijft echter wel en daar is NS nu eindelijk ook achter. Volgende verbetering zouden rijtuigen met een lage instap kunnen zijn, maar om NS daarvan te overtuigen duurt nog jaren.

Kijk intussen naar de creativiteit van de Zwitsers. Ook weer geknutseld van bestaand materieel. Zou Stadler niet mee willen werken aan zo'n oplossing? Heeft men dan echt niets geleerd?

Bij Bombadier in Villeneuve werden sinds 2003 twee tweedeklasrijtuigen van het type EW I omgebouwd tot gelede tweedeklasrijtuigen met lagevloerdeel.

Bij de bouw van het prototype werden twee rijtuigen van de serie EW I gebruikt. Bij de bouw van de serie was per rijtuig slechts een rijtuig van de serie EW I nodig. De kosten van dit rijtuig bedroegen 1,2 miljoen Zwitserse frank.

Er werd in eerste instantie een serie van 15 rijtuigen gebouwd voor de BLS Lötschbergbahn (BLS) en een serie van 5 rijtuigen gebouwd voor de Regionalverkehr Mittelland (RM). Ook werd in een rijtuig gebouwd voor de Transports Régionaux Neuchâtelois (TRN). Hierna werd in een vervolgserie van 10 rijtuigen met luchtbehandelingssysteem gebouwd voor de BLS Lötschbergbahn (BLS). 2003. Lees meer:

Maar het is sowieso zinloos mensen te laten weten dat iets beter kan. Dat merk je vooral op twitter (de rijders van elektrische auto's zijn er heilig van overtuigd dat hun batterijblik de beste oplossing is).

Zo was er ooit op een bijeenkomst een man met een verstandelijke beperking die i.p.v. een tram "modules" wilde laten rijden. Die moesten dan wel eerst uitgevonden worden, maar zijn "modules" waren echt de oplossing voor de parkeerproblemen.

Met dat zelfde fenomeen krijgt NS te maken als een idee dat op 175-jaar spoor getoond werd, in de praktijk uitgevoerd gaat worden.

Containervervoer met losse "modules". Ook daar was men (met of zonder verstandelijke beperking) er van overtuigd dat dit problemen zou gaan oplossen. Een conductrice in de trein naar huis schoot onbedaarlijk in de lach toen ze daar van hoorde. Natuurlijk bestaat een goederentrein uit losse eenheden, maar zelfstandig? Dat doet men alleen op de weg en zie de gevolgen.

En dit kun je dan met losse bakken (modules) doen als ze overbodig geworden zijn. Een ander kan ze via een soort "Marktplaats" op de kop tikken en ze gaan nog jarenlang mee. In dit geval waren het al tweedehandsjes. En nog zijn ze niet overbodig. En die enkele "module"? Hoeveel wil je er achter de minimale pendeltrein?

RT @TvW76: Spotted in Curtici (Ro): about 30 former NS ICK coaches on the way to Remar Pescani http://t.co/1ongpXy2mY

En dan opeens komt men bij het spoortje er achter dat men fout zit. Massa's problemen met treinstellen, (waaronder de nieuw bestelde Flirt) zorgen ervoor dat men het licht ziet. Een beetje laat, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Er moet een losse lok komen op Schiphol. Alleen Schiphol?

En wat doet NS dan met de hier getoonde VIRM? Nooit gedacht aan een combinatie met de DDZ, een thema waar men bij Nedtrain al helemaal geen raad mee weet?

Sterker nog, met een bagageafdeling kunnen de vrachtwaggels die nu de kiosken (ook een uitvinding van NS voor de verwende forens) bevoorraden, naar de sloop. Een rolcontainer langs een licht verhoogd perrongedeelte, waar ook de minder mobiele reiziger met rolstoel de trein kan binnnenrijden, is toch geen probleem? Rechts zo'n BDt die de BLS (een particuliere spoorweg) die er een aantal van de SBB heeft overgenomen. Gewoon in de reguliere boemel.

Belangrijker  is het goederenvervoer, met in Nederland 1 miljoen aanwezige vrachtwaggels, waarmee begonnen werd.

Goederenloodsen dienen dus weer in ere hersteld te worden. Hier een GmP (Goederentrein met Personenvervoer) (met ex-DR-lok) kan eenmaal per dag deze loodsen bevoorraden.

Inmiddels begaat NS de volgende blunder. Volgens NS kunnen de stuurstandrijtuigen van de voormalige Beneluxstammen (die met een Belgische lok reden) niet icm de bestelde 186 loks rijden. Hierboven zijn al voorbeelden van de Zwitsers te zien, waaruit blijkt dat ALLES mogelijk is. Oa de na die Wende  beschikbaar gekomen loks (DR 251 en 143) ingezet met allerlei stuurstandrijtuigen, waaronder zelfs dubbeldekkerstammen die al met diverse (zelfs diesel)loks reden.

Maar NS bestelt dan voor miljoenen nutteloze FLIRT-treinstellen.

En de volgende blunder is in aantocht. Veolia legt een claim bij NS. Huges gaat met €86.000 naar huis. Wordt vervolgd.

En inderdaad, wordt vervolgd, een spoorlijn ligt er door werkzaamheden aan station Assen uit. Werkplaats Onnen onbereikbaar. Kijk even hoe de Zwitsers dat doen. "Lijkentrein". Alleen het defekte materieel wordt naar de werkplaats gebracht.

 

 

 

 


Nieuwe schoenen zitten pas echt lekker nadat ze tweede hands zijn geworden!


Volg klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.