Deze site probeert de lachwekkende misstanden rond energie en verkeer aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

15-11-2011: Uit RNW wereldkrant: Het CDA vindt het raar dat in het regeerakkoord geen bedrag is afgesproken om de verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen mogelijk te maken.

Tegelijkertijd wordt het NS-personeel enigszins wanhopig. Ook hier geldt: VOL = VOL! De oorzaak ligt nog steeds bij de consument die ergens op het platte land wil wonen maar daarvoor een baantje in de stad nodig heeft en daar per rijblik heen moest. Dat dat een probleem wordt, hebben diverse kippen zonder kop al aangetoond. Maar omdat deze site over oplossingen gaat volgt er hier weer één. Maar eerst even de vinger op de zere plek.

7-12-2011: Uit het AD: 'Dames en heren: ik smeek u allen, schrijf een brief aan de directie van de NS. Zo kan het niet langer!' Treinreizigers op het traject Dordrecht-Venlo geloofden gisterochtend nabij station Breda hun oren niet. Meer lezen:

En dit komt er nog eens bij, de veiligheid! 16-12-2011, uit het AD: Machinisten en conducteurs voelen zich soms bijzonder ongemakkelijk in overvolle treinen van de NS. Machinisten zijn vaak bang dat ze in een erg drukke trein geen vluchtroute hebben mocht er zich een ongeluk voordoen. Het balkon achter hun cabine staat regelmatig propvol.  Meer lezen: 

Smeekbeden helpen niet in dit land. NS heeft in de jaren 50 van de vorige eeuw (en mogelijk zelfs eerder) een foute systeemkeuze gemaakt. En krijgt hiervoor de rekening gepresenteerd. De Zwitsers deden en doen dit grotendeels nog anders. Eén van de vele voorbeelden:

Anders dus. Terwijl NS, toen nog een staatsbedrijf was en de Zwitserse SBB ook, koos NS voor treinstellen die je niet bij defekten op een station of onderweg uit elkaar kunt nemen om zodoende het defekte deel te vervangen. De Zwitserse SBB en de vele partikuliere maatschappijen kunnen dit tot vandaag wel en doen dit ook. De S-bahnen (maar ook intercitytreinen) zijn deels aan vervanging toe. Maar het wisselend reizigersaanbod noopt ook tot flexibiliteit. Daar kunnen de Zwitsers soepel op inspelen.

Eerst de S-bahn. Uit Bahnonline.ch: Die ersten beiden rundumerneuerten Loks des Typs Re 420 haben am 27. Juli 2011 das SBB Industriewerk Bellinzona verlassen, bis Ende 2016 folgen 28 Stück. Sie kommen künftig in der Zürcher S-Bahn in Doppelstockzügen während der Hauptverkehrszeit zum Einsatz. Dank diesem Auftrag stärkt das Industriewerk seine Rolle als Kompetenzzentrum für Instandhaltung und Refit von Elektrolokomotiven. Meer lezen:

Dit materieel is zoals zoveel Zwitsers materieel uitgerust met "Vielfachsteuerung", zodat de lok vanuit het koprijtuig bediend kan worden en treinen simpel verlengd kunnen worden omdat deze uit losse componenten bestaat. En er kan (net als in de smalsporige variant) nog een goederenwagentje mee ook. Heel handig met het oog op files. Meer lezen:

Een uitgebreide PDF levert meer info:

Maar ook het intercityverkeer is bij de Zwitsers heel flexibel. Men plakt zonder problemen enkele "enkeldeks"-rijtuigen achter een dubbeldeks IC2000-combinatie. Zoals de afsluitende trein (in werkelijkheid natuurlijk langer zoals in het filmpje) aantoont. Een smeekbede zoals van een NS-conducteur is daar helemaal niet nodig.



Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.
MailMailMailMail