Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

2-5-2012: Vandaag weer wat reakties van olieslaven in de knel. Allereerst van de oliesponsor NOS. De transportsektor dreigt door de crisis op de fles te gaan. Het antwoord is zoals gewoonlijk simpel. Zet de zaak modulair op en "Truckerjoep" kan ingezet worden op stations om zijn lading achter de trein te hangen.

Als er bij NS gemoderniseerd moet worden, gaat het oude treinstel naar de sloop. Hoe dat er uit ziet, kun je zien bij de nieuwe sprinters. Het oude materieel uit 1964 moet van de sloop gered worden. Met een modulair opgezet systeem vervang je simpel delen van een treinstel.

Achter dit stuurstandrijtuig hangen rijtuigen uit de jaren 70 van de vorige eeuw, die eveneens gemoderniseerd zijn. Ook de lok stamt uit deze periode en kan indien nodig vervangen worden door een modernere versie.

Ook achter dit treinstel kunnen goederenwagens gekoppeld worden voor de bedrijven en supermarkten aan de (smal)spoorlijn. Hetgeen ook regelmatig gebeurt.

Dat doen we dan maar, doe het meteen een beetje modulair, dan kan "Truckerjoep" met pensioen.

Uit de Gelderlander:KLEEF/KRANENBURG - Als het aan bestuurders in het Duitse grensgebied ligt gaat er nooit meer een trein rijden op het oude spoortraject tussen Nijmegen en Kleef. Reactivering van de in 1991 opgeheven railverbinding is volgens de Duitsers niet alleen peperduur -minimaal 50 miljoen euro-, maar het herstel van de spoorverbinding zou met name in Kleef ingrijpende bouwkundige ingrepen vergen.

De bestuurders in de Kreis Kleef zien meer in de aanleg van een tramlijn van het Nijmeegse centrum naar de stad Kleef. Meer lezen:

Het railvervoer gaat trouwens toch stevig op de schop.

De Gelderlander weer: ZEVENAAR/DOETINCHEM - Op het spoortraject Arnhem-Doetinchem rijden vanaf december volgend jaar negen nieuwe Zwitserse Stadtlertreinen. Inzet van de nieuwe treinen is onderdeel van de nieuwe concessie voor het bus- en treinvervoer in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. Meer lezen:

Over "Stadtlertreinen" gesproken (de juiste naam is overigens "Stadler", met slechts één 't', maar weet de Gelderlander veel?)

Hier een foto van zo'n modulair opgebouwd treinstel uit de jaren 90 van de vorige eeuw. Zie hoe ook een treinstel simpel versterkt kan worden en zelfs een goederenwagen kan meenemen. Maar ook daar zijn de media volledig de weg kwijt.

Met de bekende gevolgen!!

Uit De Limburger: Veolia weert mensen in een elektrische rolstoel of met een scootmobiel in de bus. Volgens een woordvoerster zijn de vervoersmiddelen voor gehandicapten te zwaar voor de uitschuifbare oprijplaten van de bus. Lees verder...

Hier de domme reaktie van een oliejunk op het forum van OVinNederland:

Ze moeten sowieso verplicht stellen dat die dingen alleen op de stoep mogen rijden. Ik erger me er kapot aan als ik op een weg zonder fietspaden achter zo'n ding kom terwijl er van de andere kant net een rij auto's komt... Bovendien hebben sommige bestuurders de nare eigenschap opeens af te slaan zodat je bijna voor de bumper hebt...

Schaf die bus eindelijk AF! Dan kan iedereen mee. Dat is ook de plicht van een vervoersbedrijf. En reken er op dat het
aantal ouderen op een scootmobiel de komende jaren zal toenemen. Ook de prijs van fossiele brandstof gaat omhoog. Tijd voor de tram!

De (metersporige) Berner tram heeft hier geen enkel probleem mee. Het is al net als met de fiets, die kan ook probleemloos mee met de tram. Net als kinderwagens, of een rolcontainer voor de plaatselijke buurtsuper.

En natuurlijk heeft Veolia niet meteen een moderne lagevloertram ter beschikking. Maar als je het zaakje modulair opbouwt kun je het ook zo doen. Hier een 50 jaar oude motorwagen met een hoogst modern lage vloer stuurstandrijtuig.

De Rijnlijn kan zelfs de Pantarijn scholengemeenschap of Wageningen Universiteit aandoen. Klik even tweemaal op de foto en je ziet een prachtig fiets- en rolstoelsymbool op de deur. Kinderwagens geen probleem. Lage instap! Bij drukte kan een extra (tweedehands aangeschaft en omgebouwd) rijtuig mee rijden. Zoals de Rhätische bahn dat al jaren in een toeristisch gebied doet. Met veel succes. (Meer info):

Aangedreven door duurzaam opgewekte stroom. Geen conversieverliezen zoals met akku's.

Maar de meeste verzorgingshuizen liggen kilometers ver van een spoorverbinding. Want de beheerders van zo´n verzorgingshuis vinden het al te veel een fietspad te onderhouden.
Hier de normaalsporige versie van een motorwagen uit 1980 en een modern lage vloer tussenrijtuig uit 2005. Smalspoor is natuurlijk ook heel goed mogelijk.

Het leuke van een weblog of website is, dat je zelf kunt bepalen wat onzin is en wat niet. Op een artikel over misstanden in de kinderopvang reageerde Cindy met het volgende:

Ik vind het bijzonder smerig dat u dit soort walgelijke praktijken gebruikt om uw eigen verhaal uit de doeken te kunnen doen. Met dit verhaal geeft u eigenlijk aan dat het misbruik de schuld is van de ouders omdat ze hard moeten werken om het kind in luxe te laten leven? Walgelijk dat u dat soort opmerkingen durft te maken! Het geeft aan dat u volledig van de wereld bent en ben ook niet meer van plan uw ideeën te ondersteunen, terwijl ik daar wel over nadacht.

Gepost door Cindy (gast) op 13-12-2010 om 10:14

Eigen verhaal? Lees de media, daaruit wordt zonneklaar dat de bliklawine uit de hand loopt. Het is in ieders belang dat iedereen z'n eisen bijstelt zodat je om simpel naar kantoor of andere vaste werkplek te gaan geen rijblik nodig hebt. Egoistische motieven? Voorlopig is het rijblik daar het beste voorbeeld van.


Een ander grappig voorbeeld:

Want ook het bedrijfsleven is de weg kwijt, getuige deze hovenier uit Alblasserdam aan het werk in Wolfheze, 100 km oostelijker. Aan het bladblazen in de sneeuw.

Le createur du filez!

Wie wel of niet van de wereld is zal nog moeten blijken. Voorlopig worden er in december al ambtenaren geïntimideerd voor strooizout.

Uit RNW wereldkrant: Incidenten bij uitdelen van strooizout. In een aantal gemeenten zijn problemen bij het uitdelen van strooizout aan particulieren.Op veel plaatsen kunnen inwoners bij gemeentelijke depots gratis een emmer strooizout halen. Maar vaak willen mensen meer en dat leidt hier en daar tot incidenten. Volgens de gemeente Maassluis proberen mensen soms een aanhanger vol te scheppen en reageren ze agressief als ze daarop worden aangesproken. De gemeente heeft op de website een oproep gedaan aan mensen om zich fatsoenlijk te gedragen.


Dat zal nog niet meevallen, het blik moet blijven rijden, er staat er bij een beetje regen 900 km file en meer lachwekkends. Wie is er hier nou gek? De olieslaven zitten flink in de knel:

Maar er is ook goed nieuws, NS is de eerste generatie dubbeldekkers aan het opknappen en het mooiste, het is modulair opgezet, voorzien van standaard "stoot- en trekwerk", schroefkoppelingen en buffers. Tot nu toe gereden met NS 1600, 1700. Dat werk kan probleemloos overgenomen worden door de nieuwe generatie 189. Lees verder...

Onderaan een voorbeeld van universele inzet.


Misschien wordt NS nog eens een echte trein. Niks bizonders, de Duitsers en Zwitsers doen dit al jaren met succes. Kan ook probleemloos versterkt worden om de schare huisvadertjes -moedertjes naar hun werk te vervoeren.

De Zwitsers maken het nog veel bonter.


En, aktueler:

Dat doen de Zwitsers anders. In feite zijn zelfs treinstellen daar al lang voorbereid op het vervoeren van goederen per spoor. En het gaat nog steeds door. Lees meer:

Zelfs de Tsjechen bouwen de zaak modulair op:

En, over tweedehandsjes gesproken, de Tsjechen nemen van de Zwitsers rijtuigen van het type Am 61 over. Deze beschikken ook weer over standaard koppelingen zodat ze in elke trein met elke trekkracht meegenomen kunnen worden en bij panne snel weggesleept kunnen worden.

Het lokje hier is afkomstig van Ferrovia Milano Nord (FNM) en is ook weer afkomstig uit één van de voormalige Oostbloklanden.

Weer terug op de geboortegrond. Uiteindelijk zal iedereen tot de conclusie komen dat je alleen met stroom uit warmtekrachtkoppeling nog je spullen in de winkels krijgt. Gecombineerd met het dagelijkse maar sterk gedecimeerde personenvervoer.

Bedrijven langs het spoor, zodat het geluid van de trein gedempt wordt en goederen daarna met kleine elektrische bestelwagens naar de klant gebracht kan worden.


Zorg ervoor dat hun probleem niet het jouwe wordt.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
ShoutboxMail