Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

Elektrisch rijden, daar had het aktualiteiten programma "Tweevandaag" (nu "Eenvandaag, 1V") het jaren geleden al over. Het heeft niet veel geholpen. Behalve wat gestuntel van politici en domroep NOS is er nog ex "ruimtevaartprofessor" met een projekt met de naam "Superbus". Op Twitter vescheen veel propaganda hierover. Waaronder een tweet van Historicus Maarten van Rossem.
Historicus Maarten van Rossem vervalt in populisme als hij als over de toekomst praat, over de Superbus.

Aan deze tweet gekoppeld een link naar een weblog waarin de "superbus" niet direkt onderuit wordt gehaald, maar ook niet erg serieus genomen wordt. Een serieuzere site als Wikipedia doet dit wel, waar men gelooft dat het werk van Ockels wel eens schade zou kunnen opleveren voor de TU-Delft.

Uit Wikipedia: Zo verscheen er halverwege 2006 een kritische verhandeling van de hand van vervoersdeskundige prof. dr. Ingo Hansen, die van mening was dat de superbus wat betreft techniek en inpassing in het wegennet onhaalbare kaart is. Eén van de punten van kritiek is de volgtijd van slechts 6 seconden, hetgeen zou betekenen dat het veiligheidsprincipe zou worden losgelaten dat de netto volgafstand tussen vervoermiddelen als bussen, trams en treinen altijd groter zou moeten zijn dan de remweg in ongunstige omstandigheden.

Verschillende critici vrezen dat Ockels de reputatie van de universiteit zou kunnen schaden, wanneer de superbus uiteindelijk niet het wondervervoermiddel blijkt te zijn dat aanvankelijk beloofd werd. De universiteit zou zich volgens sommigen niet bezig moeten houden met prestigieuze, commerciële einddoelen die mogelijk niet eens haalbaar zijn, maar zich moeten beperken tot onderzoeksvragen, zoals hoe hard zo'n bus eigenlijk zal kunnen rijden en hoe dit zich verhoudt tot de veiligheidsnormen. Meer lezen:

En inderdaad, de "superbus" past nergens op, vreet energie en er moet een speciale infrastruktuur voor worden aangelegd, dat weer verzet van de plaatselijke bevolking gaat opleveren, onteigeningen e.d. Terwijl een infrastruktuur voor het toepassingsgebied, waar  de "superbus" ingezet gaat worden al grotendeels aanwezig is of in het verleden gesloopt. Klik op het kaartje links voor een vergroting.

Meer kritiek van Wikipedia: De superbus was behalve een alternatief voor het Zuiderzeelijntraject ook mogelijk in te zetten tussen Groningen, Heerenveen en Leeuwarden. Een belangrijke beperking voor de inzet op langere afstanden is echter wel het ontbreken van een toilet in de bus. Ook kunnen met de bus vooralsnog geen personen in een rolstoel vervoerd worden.

In de trein kan dat wel en daarbij blijft het niet, de "superbus" is totaal ongeschikt om als trekkend voertuig te dienen voor één of meer goederenwagens, dit in tegenstelling tot het afsluitend materieel onder aan deze pagina. Verder kan de "superbus" niet rekupereren (bij remmen terugleveren aan het net), iets wat bv de Zwitsers al bijna 80 jaar doen.

Incompatibel dus. Dan het energieverbruik. De "superbus" heeft elektromotoren met een duurvermogen van 300 KW. Daarmee worden 25 personen vervoerd (12 KW per persoon) Met dat vermogen vervoert één van treinstellen van Arriva en Veolia 95 personen, terwijl er ook nog rolstoelen en fietsen meegenomen kunnen worden. Op de aan deze site voorafgaande weblog werd al het volgende gepubliceerd waar Ockels niet op in ging bij gebrek aan steekhoudende argumenten.

En dan volgt er nu een lading technische feiten over elektrisch rijden (zoals ook de "superbus" dat doet) die Nederland niet te zien krijgt dankzij de domroep, en daar komt ie, die "superbus".

De domme reakties blijven dan ook niet uit: En wat adem je in als je fietst? ;-)  Meer lezen:

Nog één: Is de elektrische auto luchtfietserij? Nee, mits je hem gebruikt waarvoor hij bedoeld is: de korte (stads)ritten. Dan zul je zien dat het een erg prettige vorm van mobiliteit is, en zullen onderwerpen als range anxiety tot het verleden behoren!  Meer lezen:

Dit is de mening van een Greenwheelsopperhoofd. Economische belangen dus. Iets voor de NOS om in de gaten te houden als je onafhankelijke journalistiek wilt bedrijven. Deze jongens hieronder rijden ook 200 km/u. Zonder akkus. Meestal met 10 "superbussen" tegelijk. Kan ook nog een containertje meenemen. Met slechts één bestuurder. Parkeren doet ie niet. Voor Jan en Alleman. Op een baantje van steenslag en stalen staven, die ook nog regenwater snel afvoeren. En dat sinds meer dan 150 jaar.


ShoutboxMailMail

Uit RNW wereldkrant: Op Schiphol werd gisteren een bijzondere vracht ingeladen. De ‘superbus’ van oud-astronanout Wubbo Ockels vertrok richting Dubai voor een presentatie over openbaar vervoer. De superbus zou 150 tot 250 km per uur moeten rijden.

Openbaar vervoer? Dan denk je al snel aan een bus, tram of trein die 40 personen of meer kan meenemen. De "superbus" komt niet verder dan 25 personen. En dat is het dan.

Domroep NOS houdt zich deze week bezig met elektrisch rijden en dat is tophumor. Zelfs de Gelderlander bemoeit zich er tegenaan. Meer lezen:

De weblog van de NOS:

Om het elektrische rijblik aan het klootjesvolk te presenteren moet het sensationeel zijn. Circuit Zandvoort wordt bezocht. Meer lezen:

Bij Zandvoort hoort motorgebrul en de lucht van rubber. De elektromotor vreet flink stroom. Akku bijladen. Moet het prestigeobjekt van domroep NOS met een oliejunk weggesleept worden? Meer lezen:

Dat gaat problemen opleveren als de tijd dringt. Akkus houden niet van hoge laadstromen. Meer lezen:

De NOS: De motor regenereert. Goh, dat doet de trein al sinds de jaren '30 van de vorige eeuw. Alleen houdt de trein de opbrengst niet egoïstisch voor zichzelf, andere treinen profiteren er van. De capaciteit van die "akku" is vele malen groter. En hoge laadstromen? Totaal onbekend: Meer lezen:

Het is hier al meer aangegeven, vergeet die elektrische auto nou maar. Meer lezen:

Uit RNW wereldkrant: Stomdronken trucker slingert over snelweg De politie heeft in de nacht van dinsdag op woensdag op de A16 bij Breda een stomdronken Moldavische trucker aangehouden. De 34-jarige man reed met een snelheid van nog geen 20 kilometer per uur slingerend over drie rijstroken. Toen de verkeerspolitie hem een stopteken gaf, stopte hij op de linkerrijstrook en reed hij bijna tegen de vangrail.

Hoe zou het toch komen dat er regelmatig gedonder is met de "Truckerjoeps" op de weg? Moldavië? Dat kan met de trein. En dat gaat ook meer en meer gebeuren.....

Uit Logistiek.nl: Voor het eerst rijdt een containertrein van China naar Europa. Er wordt een smerige diesellok getoond, maar dat kan even goed een elektrische zijn. Zonder akkus natuurlijk. Meer lezen:

Nu zullen er ongetwijfeld kritici zijn die het transport uit Verweggistan veroordelen en zij hebben het grootste gelijk van de wereld. Dat geldt zeker voor levensmiddelen, maar soms kan het niet anders aangezien de innovatie in Nederland op z'n gat ligt. Maar de trein is altijd beter dan het vliegtuig of het smerige schip.

Bovendien kan de stroom voor de trein duurzaam opgewekt worden. Zeker China is daar ver in.


Als de zaken verkeerd gaan, ga dan niet met ze mee. (Peter Darbo)


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over Klimaatkombi.
ShoutboxMailMail