Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

30-12-2011: Op het eind van het jaar blijkt opnieuw de onkunde van het klootjesvolk, gemanipuleerd door de media.

Deze is kersvers: Marqt gaat voor elektrisch vervoer producten. De winkels in Amsterdam worden met een 100 procent elektrische... http://t.co/SVIwjfxW
Tweet:

Deze elektrisch vrachtwaggels rijden vanaf een distributiecentrum de stad in. Het distributiecentrum zelf wordt als vanouds (zoals een plan voor Utrecht) weer bevoorraad per "Truckerjoep", want de loodsen van "Van Gend & Loos" zijn al lang verleden tijd.

In Amsterdam is een uitgebreid tram- en metronet, men rijdt er zelfs op "groene" stroom. Maar men probeert weer het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk hoe de Zwitsers in Zürich dat doen, daar heeft men al jaren een vrachttram. Door domroepbeleid dringt het allemaal niet door tot de olieslaven. Een massa domheid is zodoende al de revue gepasseerd. "Koken op zonnecellen", door de media op het verkeerde been gezet.

"Kan er ook een lamp in?" Meer lezen:

VARA's "Vroege Vogels" voegt daar nog een lacher aan toe. Men propageert rijden met 90 km/u. Verhuizen naar een woning in de buurt van hun werk komt niet in hun grijze cellen op. En zelfs de besparing die langzamer rijden oplevert kan men niet aan. Een slimme twitteraar meldt: 1) besparing bij 90 km/u ligt ad auto maar is globaal 30% 2) luchtweerstand stijgt niet exponentieel, maar kwadratisch :-) Meer lezen:


Nog geen drie maanden geleden: Hit the road Jack. Voorgeprogrammeerd dus door de domroep zelf. Het zelfde geldt voor , Elektrisch rijden, de vrachttram. Men heeft geen idee hoe e.e.a. gecombineerd gerealiseerd kan worden. Wij zijn erg voor vrachttrams, onder andere in Rotterdam en Den Bosch heeft GroenLinks al zulke voorstellen gedaan. Meer lezen:

Helaas zonder resultaat, de oorzaak levert een andere twittermalloot.

# Gloeilampen massaal vervangen door spaarlamp of ledlamp
# Elektrische auto beste voor milieu. Meer lezen:

Deze combinatie gaat het redden?

Uit RNW wereldkrant: Hr-ketel en dubbel glas werpen vruchten af. Het gasverbruik in Nederland per huishouden is in de laatste dertig jaar bijna gehalveerd. Die daling is vrijwel volledig toe te schrijven aan de opkomst van de hoog-rendementsketel......

......In de afgelopen drie jaar wordt gemiddeld per huishouden ook minder elektriciteit verbruikt. Die wordt vooral veroorzaakt doordat stroomvretende huishoudelijke apparaten worden vervangen door zuiniger modellen.

Had men HRe-ketels (microwkk's) geïnstalleerd, was de hele heisa over kolen- of kerncentrales er niet geweest. Volgende domheid komt van de domroep zelf. Marcel Oosten van het Radio1journaal en wasmachines,

"De wasmachine is intelligent, dan hoef ik het niet meer te zijn".

De volgende stap is vermoedelijk: "Wassen op zonnecellen."

Ook een toplacher deze zomer was "Bejaarden en OV-chipkaart". Men komt er eindelijk achter dat autorijden door lichamelijke of geestelijke achteruitgang wel eens voorbij zou kunnen zijn.

Arriva zet in Renkum (net als een jaar geleden)  een voorlichtingsbus bij een halte. De toeloop van bejaarden is enorm. Probeer deze geraniumoudjes maar eens wijs te maken hoe zo'n OV-chipkaart werkt. Men had in de vorige eeuw al moeite met de strippenkaart.

Uitleg van een OV-chipkaart opladen kost per persoon al een kwartier. Sommigen hebben nog een strippenkaart. Dat deze al een maand niet meer geldig is, ontgaat hen volledig. Restitutie? "Inlijsten mevrouwtje". Het gaat hen allemaal boven de pet. Maar men zal wel moeten, in Lybie vecht men inmiddels als een bezetene voor de olie.

Had er de Rijnlijn gelegen, had Arriva een tot mobiele tentoonstellingsruimte omgebouwd rijtuig kunnen neerzetten, waardoor er geen beslag werd gelegd op noodzakelijk materieel.

De "Airborne"-wandeltocht leverde ook komische taferelen op. Een touringcar probeert een uitweg te vinden in een smal dorpsstraatje. Gelukkig kan de bus ook achteruit. Een tram waarvan de wielen zowel vóór als achter bestuurbaar zijn, waarvoor de bestuurder niet eens aan een stuurwiel hoeft te draaien, heeft met krappe bochten geen enkel probleem. Simpel omdat dit van te voren berekend en gepland is. Elektrisch getrokken natuurlijk.

Er zal dus vooral op scholen veel meer voorlichting over oplossingen voor de toekomst gegeven moeten worden. De scholen zelf en hun bijwagens als het Renkumse "Milieu Educatie Centrum" kunnen dit niet aan.

Omdat "techniek de mensen beheerst, maar mensen de techniek niet beheersen", is het noodzakelijk eerst de techniek aan te pakken. Lego is daarvoor een uitstekend middel. Kinderen beginnen gemiddeld op hun 4e met Lego. Dat zal gestimuleerd moeten worden, evenals het gebruik van gereedschap, in de breedste zin van het woord.

Hiertoe is een motorunit á € 14.95 van Lego besteld. Hiermee (en ander Lego-materiaal) kunnen kinderen hun creativiteit botvieren. En met fantasie de transportproblemen te lijf gaan. Samen met het microcontrollerprojekt gaat Lego gebruikt worden voor een demo van gecombineerd elektrisch personen en goederenvervoer.

De ontwikkelingen hiervan zullen op deze website getoond worden. Een eerste succes is er al, kinderen vanaf 10 jaar zijn in staat een simpele schakeling in elkaar te solderen. Het programmeren van de microcontroller komt vanzelf. Al in de jaren '80 van de vorige eeuw bouwden kinderen een bestaand "Basic-programma" om naar hun eigen wensen. Meer is niet nodig om eigen spoorwegmaterieel te besturen.

En dat dat ook geldt voor het grootbedrijf toont onderstaande compositie aan. Of het helpt? Ach, alles went.

Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.
Mail