Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Uit RNW wereldkrant, twee jaar geleden: In het Nederlandse deel van de Noordzee is een groot gasveld ontdekt op een diepte van ruim 5400 meter...........
5400 meter, wie biedt meer?

Het zal allemaal nooit voldoende zijn. Ook voor wat betreft de olie. Het Duitse programma Nano twee jaar geleden hierover.

Nano: Die Ölnachfrage kann nur bis 2012 gedeckt werden.

Die US-amerikanische Energiebehörde kam 2009 zu dem Schluss, dass die weltweite Ölnachfrage nur noch bis 2012 gedeckt werden kann. Meer lezen:

Zehn Prozent der weltweiten Abfälle aus der Land- und Forstwirtschaft reichten, um - nach dem heutigen Stand der Technik - 125 Milliarden Liter Diesel oder alternativ 170 Milliarden Liter Ethanol pro Jahr herzustellen. Das entspricht aber erst gut vier Prozent des weltweiten Kraftstoffverbrauchs im Transportsektor und damit mehr als dem Doppelten der gegenwärtigen Biokraftstoffproduktion. Biosprit der ersten Generation decke erst 1,7 Prozent des globalen Kraftstoffbedarfs. Meer lezen:

Maar 't blijft 4% en dat is slechts 40% van behoefte voor de transportsektor (de vrachtwaggels). En dat heeft blijkbaar de voorkeur. Zoals blijkt uit deze video.



En de industrie? Verwarming? Glastuinbouw?


Afkicken!
Omschakelen!


En dat gaat ook gebeuren.

Want volgens deze tweet::

'De gemeente #Almelo weigert vooralsnog medewerking aan het plaatsen van e oplaadpalen in de openbare ruimte."
Huh?https://broedplaats.uservoice.com/forums/158203-love-to-load/suggestions/2865182-willem-de-clercqstraat-97-almelo#comments

Als de gemeente Almelo echt en volledig elektrisch wil gaan rijden zal er toch echt iets anders moeten gebeuren:

ALMELO - Bijna 800 Almeloërs slapen slecht door geluidshinder van treinen, auto’s en vrachtwagens. De gemeente heeft voor het eerst in kaart gebracht hoeveel geluidsoverlast van wegen, spoor en industrie er is in Almelo, gemeten in 2011. Bekijk hier hoeveel geluidsoverlast u heeft. Lees meer:

Opvallend is dat de geluidsoverlast in Wierden (links op het kaartje) opeens ophoudt. De trein verdwijnt plotsklaps in het niets. Aan hier heb je overigens niet zoveel. Maar, het blijkt erg mee te vallen. En, niet alleen de trein veroorzaakt geluidshinder, ook auto's en vrachtwagens. En die vrachtwaggels heb je overal, zelfs voor je eigen deur.

Opvallend is ook dat de industrie nauwelijks gebruik maakt van het spoor, maar bediend wordt door de vrachtwaggel die niet zonder olie kan en die zo vaak langs de snelweg gaat liggen. De industrie zit ten noorden van de spoorlijn, boven in beide kaartjes. Klik op de kaarten voor een vergroting.

De trein blijft op het spoor en dat geluid kan gedempt worden door de industrie, die ook nog es door de trein bediend wordt. De trein die volgens Ecotransit zuiniger met energie omgaat.

Men heeft last van storm in een glas water. Zoals op het kaartje rechts te zien is, is er industrie aanwezig langs de spoorlijn. Het grootste deel ligt echter NIET aan de spoorlijn. Verander dat en de "geluidsoverlast" neemt af.

Die gebouwen dempen het geluid van die spoorlijn. De vrachtwaggels die nu regelmatig het spoor blokkeren, gaan in de toekomst maar op de snelweg liggen. Daar waar ze thuis horen. Dan kan eindelijk de wet die de Duitsers en Zwitsers al wel hebben (minder geluidoverlast) uitgevoerd worden.

Er zijn nog meer problemen die meteen opgelost gaan worden. Uit het forum ICE-Treff:

Prorail, der Netzbetreiber des niederländischen Kernnetzes [1], hat einen Masterplan veröffentlicht, mit der die Zuverlässigkeit des NL-Bahnsystems verbessert werden soll. Dabei soll die Anzahl der Weichen enorm reduziert werden: schon rundum Utrecht Centraal strebt man eine Reduktion von 280 auf 70 Weichen nach. Insgesamt soll die Gesamtzahl von 7000 Weichen halbiert werden.

Argumente pro:

1. jede Weiche weniger ist eine störanfällige, wartungsbedürftige Weiche weniger.
2. weniger Weichen = weniger Gleisänderungen im Bahnhof = weniger "rat race"
3. weniger Weichen passt in dem von NS/Prorail bevorzugten Korridorenkonzept mit kreuzungsfreien Stammstrecken in 10-Minutentakt IC+S (12 Züge pro Stunde)

Argument kontra:

1. man hat weniger Möglichkeiten, einen Zug auf ein anderes Gleis zu führen. Dies wäre vor allem in Deutschland von Bedeutung, weil die Geschwindigkeitsunterschiede in DE grösser sind als in NL.
2. man verschiebt das Problem, anstelle es zu lösen: Züge müssen jetzt warten bis das Gleis frei ist -> grössere Anschlussverlustchance -> entweder doch noch "rat race" oder man verliert einen Takt (zwar nur 15 Minuten aber trotzdem einen Takt!)
3. Korridorenkonzept = mehr umsteigen.
Lees meer:

Dit treintje (één van de laatste treinen tussen Nijmegen en Kleve) kan zonder problemen één of meer goederenwagens meenemen. Maar dan moeten er wel rangeermogelijkheden zijn. Goederenvervoer per spoor kan dus nauwelijks zonder wissels. Maar omdat NS geen goederentreinen meer rijdt, zet men in op minder wissels en dus wordt goederenvervoer per spoor onaantrekkelijk (duurder) en dus maakt de vrachtwaggel in versneld tempo de olie op. En dus is men eerder veroordeeld tot "Het goud der dwazen".

Zo heeft ieder nadeel z'n voordeel.


Als je het volk niet bang maakt, heb je er geen invloed op.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail